2023-03-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Så du anser att de som läst en bok och/eller - tyvärr, tyvärr - sett en fiktionalisering på Netflix diskuterar på ett vettigt sätt?

Vad finns det att vrida och vända på över huvud taget?

Motivet, som aldrig funnits, kommer Engström själv kastade fram när han, uppenbart för alla läskunniga, åratal efter mordet kastar fram en teori om varför Christer Pettersson skulle ha släckt Palme. Palme ”snäste av” någon person helt utan impulskontroll, men med en skjutklar revolver. För säkerhets skull laddad mer smått unik ammunition.

Vapnet (och den extremt ovanliga ammunitionen) finns det över huvud taget ingen vettig eller ovettig teori till hur Engström skulle fått tag på, burit med sig, förvarat under alla år. Åklagaren försökte inte ens. Hans uppsyn och kroppsspråk skvallrade om att han gett upp.

Alibit har ingen lyckats spräcka. Det är i mordsammanhang sällsynt bergfast eftersom det består av en dokumenterad utstämlingstid och ett klart och redligt vittnesmål från vakt i tjänst.

Nu misstar er grundligt om ni tror att ni kan sitta och kasta all möjlig skit på en oförvitlig och oskyldig man utan mothugg.

Jag upprepar att jag är långt ifrån övertygad om att SE är mördaren. Liksom andra i tråden anser jag att det finns saker som gör att han kan misstänkas. Det verkar vara oerhört känsligt för dig och en annan debattör. Respekterar absolut din åsikt om att han är oskyldig, du kanske kan prova att göra detsamma utan att använda invektiv? Sedan får jag uppfattningen att du anser det vara okej att spekulera kring andra döda personer?
Citera
2023-03-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, såklart. Efter att ha blivit insläppt vid huvudentrén så kan han direkt ha gått igenom skandiahuset för att smita ut bakvägen, via en väg som vi inte vet om han har tillgång till. Allt är möjligt i SE-spåret

Var du inte med när vi pratade om just detta , att det var fullt möjligt för Engström att gå in och ut hur han ville ?

Det du ger svar på är också att han varit ute och ville in igen

Sen så ljög faktiskt Engström om att han varit ute under kvällen...trist att han ljuger hela tiden, dessutom i polisförhör !
Citera
2023-03-08, 17:58
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte enligt YN själv. I förhöret säger hon att väskan "stämmer", när hon får se en bild på Skandiamannens väska. Är förvisso ingen expert på dessa attiraljer, men ... Den är ju hård i sin form, jämfört med till exempel en pösigare damväska? Vi vet inte vad YN jämförde med?

AD, en av hans passagerare och LJ är inne på keps eller något med skärm. De var dessutom de enda som under ett något längre ögonblick såg gärningsmannen i profil. Visst, en person kan du vifta bort ... Men inte tre.

Ni i Klonarmén är som Platon, som pekar upp mot skyn. Högt i det blå! Är det inte dags att likt Aristoteles, vända blicken mot jordytan? Den bistra verkligheten ...

Du verkar ha tröttnat på det här och larvar dig mest.

Yvonne, som först tyckte att mannen på DBG påminde om Christer Petterssons på den ryckiga gången, beskrev en hård väska som inte på något sätt påminde om en bögslunga.

En fladdrande rock och ryckig gång. Inget som påminner om Engström.

Ingen på mordplatsen såg en bögslunga. Ingen.
Citera
2023-03-08, 18:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du verkar ha tröttnat på det här och larvar dig mest.

Yvonne, som först tyckte att mannen på DBG påminde om Christer Petterssons på den ryckiga gången, beskrev en hård väska som inte på något sätt påminde om en bögslunga.

En fladdrande rock och ryckig gång. Inget som påminner om Engström.

Ingen på mordplatsen såg en bögslunga. Ingen.

Det var en referens till Rafaels mästerverk "Skolan i Aten", med alla de grekiska filosoferna. Tror inte den kan kategoriseras som larv, direkt. Den sammanfattar de två stora filosofernas åskådning. Och möjligen vår. 😉

Ni letar efter något storslaget och grandiost, med vacker symmetri. Vi har hittat en graciös om än plötsligt uppflammande elefant i en porslinsbutik.

Det är ledtrådarna som leder till teorin, inte tvärtom.

Vad folk fick en skymt av som en mörk gestalt under två-tre sekunder ute på skorpliknande snö ... ?

Vet inte hur stora slutsatser som kan dras av det.
Citera
2023-03-08, 18:51
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var en referens till Rafaels mästerverk "Skolan i Aten", med alla de grekiska filosoferna. Tror inte den kan kategoriseras som larv, direkt. Den sammanfattar de två stora filosofernas åskådning. Och möjligen vår. 😉

Ni letar efter något storslaget och grandiost, med vacker symmetri. Vi har hittat en graciös om än plötsligt uppflammande elefant i en porslinsbutik.

Det är ledtrådarna som leder till teorin, inte tvärtom.

Vad folk fick en skymt av som en mörk gestalt under två-tre sekunder ute på skorpliknande snö ... ?

Vet inte hur stora slutsatser som kan dras av det.

Ni har inte hittat ett dugg och det verkar som att du inser det när du hellre hänvisar till filosofi än till indicier.

Lite konstigt men följdriktigt någonstans.

Det är egentligen fantastiskt att Krister Petersson hänger upp sitt utpekade av en glad grafiker på två vittnen.

Där det ena (LJ) inte såg något som påminde om Engström förutom ”kanske keps”. Och som sen gjorde sig omaket att skriva ett brev till spaningsledningen där han inskärpte att det var långt ifrån säkert att det var mördaren han såg…

Och det andra (YN) bara varit tydlig med en enda sak: att mannen hon mötte hade samma ryckiga gång som Christer Pettersson. Vilket som alla vet stämmer dåligt på Engström. Någon handledsväska - ”Engströms signum” enligt Filter - såg hon i varje fall inte.
Citera
2023-03-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ni har inte hittat ett dugg och det verkar som att du inser det när du hellre hänvisar till filosofi än till indicier.

Lite konstigt men följdriktigt någonstans.

Det är egentligen fantastiskt att Krister Petersson hänger upp sitt utpekade av en glad grafiker på två vittnen.

Där det ena (LJ) inte såg något som påminde om Engström förutom ”kanske keps”. Och som sen gjorde sig omaket att skriva ett brev till spaningsledningen där han inskärpte att det var långt ifrån säkert att det var mördaren han såg…

Och det andra (YN) bara varit tydlig med en enda sak: att mannen hon mötte hade samma ryckiga gång som Christer Pettersson. Vilket som alla vet stämmer dåligt på Engström. Någon handledsväska - ”Engströms signum” enligt Filter - såg hon i varje fall inte.

Om du bortser från SE, anser du att det var rätt att lägga ned utredningen efter 34 år? Alla spår är ju körda och har visat sig fruktlösa?
Citera
2023-03-08, 19:41
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har aldrig läst artiklarna. Jag läste boken. Där heter samma text "Villospår".

Men om du öppnar upp "Lösningen" igen och tittar på sida 84 längst upp till vänster har du exakt samma text: "Stickad mössa enligt firmafestaren Björkman". TP har även med LLs "barhuvad".

Så att TP är oärlig och vilseleder gällande signalementet är ju fortfarande en direkt osanning från ditt håll.

Jag skulle nog säga att TP/Filter är inte bara oärliga de är inkompetenta också.
Citera
2023-03-08, 20:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har aldrig läst artiklarna. Jag läste boken. Där heter samma text "Villospår".

Men om du öppnar upp "Lösningen" igen och tittar på sida 84 längst upp till vänster har du exakt samma text: "Stickad mössa enligt firmafestaren Björkman". TP har även med LLs "barhuvad".

Så att TP är oärlig och vilseleder gällande signalementet är ju fortfarande en direkt osanning från ditt håll.

På sid 76 där det handlar om vad AB ser vid mordögonblicket utelämnar TP iakttagelsen av mössan. TP undviker också att skriva att LP beskriver mördaren med mörkblå täckjacka när hon är på Sabb. Det är journalistisk oärlighet av nästan kriminell natur.

På sidan 80 i övre högerspalten slår TP fast att SE hade en "dubbelknäppt keps". En typ av huvudbonad som inte ens finns i verkligheten.
Citera
2023-03-08, 20:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
På sid 76 där det handlar om vad AB ser vid mordögonblicket utelämnar TP iakttagelsen av mössan. TP undviker också att skriva att LP beskriver mördaren med mörkblå täckjacka när hon är på Sabb. Det är journalistisk oärlighet av nästan kriminell natur.

På sidan 80 i övre högerspalten slår TP fast att SE hade en "dubbelknäppt keps". En typ av huvudbonad som inte ens finns i verkligheten.

Jag har absolut noll intresse av en recension av TPs artiklar för Filter eller vilken information du anser att han ska ta med på sida X.
Jag har inte ens läst dem. Idag är första gången jag ens tittar på "Lösningen".

Jag har enbart läst andra utgåvan av hans bok 1 gång.

Du gjorde ett påstående som var direkt felaktigt.
TP inkluderar flertalet vittnesmål som inte stämmer in på Engström (inklusive ABs stickade mössa). Tyvärr då inte på exakt den sida där du tycker att han ska göra det. Ring P1 tänker jag

Resten får du ta med någon annan som vill lyssna.
Citera
2023-03-08, 20:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jag skulle nog säga att TP/Filter är inte bara oärliga de är inkompetenta också.

Hela "LÖSNINGEN" bygger på att SE var med i antigen Barbrogruppen, Lennartgruppen eller Stay Behind.

Motivet ska vara att han umgicks med personer som ogillade OP. Det känns påhittat, orealistiskt och svagt i min värld.

Vapnet skulle SE ha lånat av grannen, men det blev ingen träff hos NFC det heller.

När det inte gick att hitta kopplingar till Lennart, SB eller Barbro så rullade Filtertåget vidare, nu med ett helt nytt "avsnäsningsmotiv" och ett numera helt slumpmässigt mord. Den spännande men logiskt bräckliga teorin om SE som Grandman hade Occam rakat bort.

Eftersom grannens vapen inte var aktuellt längre efter att NFC slagit klorna i det, fick KP på pressträffen "beväpna" SE med ett mordvapen genom den smått klassiska motiveringen: "Att SE var beväpnad vill vi påstå med tanke på vad som hände"

När SE väl var kastad under bussen av KP vädrade TP återigen morgonluft och dammade av såväl grannens vapen och SEs Grandgluttande när Netflix skulle profitera på mordet. Som sig bör krönte Netflix den smaklösa önsketårtan serien blev med en påhittad dubbelknäppt keps av okänd anledning.

Din beskrivning av TP/Filter är mycket träffande! Inkompetenta och oärliga.
Citera
2023-03-08, 20:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har absolut noll intresse av en recension av TPs artiklar för Filter eller vilken information du anser att han ska ta med på sida X.
Jag har inte ens läst dem. Idag är första gången jag ens tittar på "Lösningen".

Jag har enbart läst andra utgåvan av hans bok 1 gång.

Du gjorde ett påstående som var direkt felaktigt.
TP inkluderar flertalet vittnesmål som inte stämmer in på Engström (inklusive ABs stickade mössa). Tyvärr då inte på exakt den sida där du tycker att han ska göra det. Ring P1 tänker jag

Resten får du ta med någon annan som vill lyssna.

Du borde nog läsa andra utgåvan av TPs bok en gång till med lite kritiska glasögon så kommer du att häpna hur substanslös men ändå vilseledande den är.

Tack för att du tog dig tid att jämföra vad TP klipper och klistrar mellan artikeln och boken i alla fall.
Citera
2023-03-08, 20:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du borde nog läsa andra utgåvan av TPs bok en gång till med lite kritiska glasögon så kommer du att häpna hur substanslös men ändå vilseledande den är.

Tack för att du tog dig tid att jämföra vad TP klipper och klistrar mellan artikeln och boken i alla fall.

95% av min syn gällande Stig Engström kommer från Lars Larsson.
Inte Thomas Pettersson.

Det TP adderade (för mig) var NF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in