2023-03-07, 07:34
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De sitter väl på mycket ammunition till dessa.
Bättre o ta av det som finns i överflöd.
Taktiskt förkastligt med 60 åriga vagnar men vad gör man när fienden har malt ner allt nytt...nu letar man i förråd och hoppas skiten startar.

T-62 är egentligen en modifierad T-55 med 115 mm slättborrad kanon. Den har betydligt mycket mer gemensamt med T-55 än T-64 som är en väsentlig mycket bättre vagn. Jag undrar hur mycket så gammal ammunition ryssen har.
Citera
2023-03-07, 07:35
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Jag kan köpa intaget av T-62 om de åtminstone används korrekt. Sålänge de används för att t.ex. skjuta mot byggnader, försvarslinjer m.fl på säkert avstånd eller skyddat. Då fungerar de som en Pansarvärnskanonvagn. Fast nu snackar vi Ryssar så dessa är väl först in vid anfall..

Ryktas ju att spillrorna av 1 gardespansararmen ska ha fått T-62 som ersättning LOL
Citera
2023-03-07, 08:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Inte alls gissningsvis. Om Putin mular sin kock så kan han ju bara utse någon annan filur till chef för Wagner. Sedan tror jag inte vi ska överskatta den organisationens betydelse heller

Min enkla uppfattning är att Wagner-trupperna har använts som "högförlust-tåliga" trupper. Eftersom Rysslands alla (Ukraina)förband nu används aggressivt och med samma höga risktagande är skillnaden inte så stor.

Sedan kan man nog tänka sig att pliktkänsla och nationalistisk stolthet kan förmå reguljära trupper till lika stora risktaganden/uppoffringar som någon sorts "gardesanda" hos Wagners legosoldater. Det verkar ju som deras motivation åtminstone delvis skapas genom något som mest liknar VK2:s spärrförband.
Citera
2023-03-07, 09:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
T-62 är egentligen en modifierad T-55 med 115 mm slättborrad kanon. Den har betydligt mycket mer gemensamt med T-55 än T-64 som är en väsentlig mycket bättre vagn. Jag undrar hur mycket så gammal ammunition ryssen har.

Som alla trossråttor vet, så vill ingen försvarsmakt egentligen avhända sig utrustning, och det har säkert varit frestande att behålla alla avställda vagnar och lagra gammal ammunition.

Nu kan man ju tänka sig att man kanske återanvänt delar av ammunitionen (då har man inte mycket gripbart) eller lagrat ammunitionen på sedvanligt ryskt sätt (och då har man kanske heller inte så mycket gripbart).
Citera
2023-03-07, 12:59
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min enkla uppfattning är att Wagner-trupperna har använts som "högförlust-tåliga" trupper. Eftersom Rysslands alla (Ukraina)förband nu används aggressivt och med samma höga risktagande är skillnaden inte så stor.

Sedan kan man nog tänka sig att pliktkänsla och nationalistisk stolthet kan förmå reguljära trupper till lika stora risktaganden/uppoffringar som någon sorts "gardesanda" hos Wagners legosoldater. Det verkar ju som deras motivation åtminstone delvis skapas genom något som mest liknar VK2:s spärrförband.

Historiskt har ryska ledningen aldrig brytt sig om förluster. Har skrivit om det tidigare och det avgörande är hur länge gemene ryss tillåter att man offras för ledarens krig. Under VK1 funkade det inte utan massorna gjorde uppror. Under VK2 var tyskarnas anfall tillräckligt brutalt för att ryssarna skulle acceptera förlusterna. Avgörande frågan här blir hur opinionen i Ryssland uppfattar detta krig.
Citera
2023-03-07, 13:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Historiskt har ryska ledningen aldrig brytt sig om förluster. Har skrivit om det tidigare och det avgörande är hur länge gemene ryss tillåter att man offras för ledarens krig. Under VK1 funkade det inte utan massorna gjorde uppror. Under VK2 var tyskarnas anfall tillräckligt brutalt för att ryssarna skulle acceptera förlusterna. Avgörande frågan här blir hur opinionen i Ryssland uppfattar detta krig.

Det är väl egentligen värre än så i rysk doktrin.

Förluster är oundvikliga följder av taktiken, och minimeras enbart genom att segra snabbt. Detta kan ju vara tveeggat - är man stark nog, en motivationsfaktor - är man relativt svagare och måste mala på kostar varje offensiv oersättliga förluster. Att tillverka/köpa vapen har ett tidsperspektiv på månader, att ersätta personal tar minst 18 år...

Att det finns en gräns även för en opinion som köpt argumentationen med hull och hår ("kampen är för Rysslands existens") vill jag gärna tro, men det borde gå att använda psyops effektivare för att snabbare komma dit.
Citera
2023-03-07, 19:31
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Rysk grupp med pansarvärnsvapen. Gruppen kamouflerad till en soptipp.
https://twitter.com/PaulJawin/status/1632999029134041088?s=20
Senast redigerad av MarkoMirketik 2023-03-07 kl. 19:34.
Citera
2023-03-08, 18:15
Medlem
MarkoMirketiks avatar
RB70 på plats https://twitter.com/UAWeapons/status/1633466407748009985
Citera
2023-03-08, 19:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
RB70 på plats https://twitter.com/UAWeapons/status/1633466407748009985

Hur väl håller de idag? Vad jag förstått har programvaran uppdaterats, men likväl har de ju trots allt en del år på nacken.

Fråga två, behöver man inte någon radar till dem, i så fall vilket system och har Ukraina fått det också eller är det tänkt att de sitta och gissa när plan och helikoptrar är på ingående?
Citera
2023-03-08, 19:50
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Hur väl håller de idag? Vad jag förstått har programvaran uppdaterats, men likväl har de ju trots allt en del år på nacken.

Fråga två, behöver man inte någon radar till dem, i så fall vilket system och har Ukraina fått det också eller är det tänkt att de sitta och gissa när plan och helikoptrar är på ingående?

Vi har ju sett riktigt gamla grejer som Igla och Strela samt Stinger plocka ner ryskt spetsflyg, kryssningsrobotar och helikoptrar så det är nog inget som helst problem. Kan ju tom vara senaste modellen som kommer via Finland som köpte in runt 2010 tror jag
Citera
2023-03-08, 20:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Vi har ju sett riktigt gamla grejer som Igla och Strela samt Stinger plocka ner ryskt spetsflyg, kryssningsrobotar och helikoptrar så det är nog inget som helst problem. Kan ju tom vara senaste modellen som kommer via Finland som köpte in runt 2010 tror jag

Tack för svar!

Ja du har nog rätt, har andra äldre system funkat bra gör nog Robot 70 det också. Och som du säger kan det ju vara någon nyare version av den vi skickat.

Vi i Sverige och övriga Västvärlden har uppenbarligen överskattat ryssarnas teknologiska kunnande, äldre grejer räcker nog många gånger bra mot ryssarnas gamla prylar.
Citera
2023-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Rysk grupp med pansarvärnsvapen. Gruppen kamouflerad till en soptipp.
https://twitter.com/PaulJawin/status/1632999029134041088?s=20

Sjukt klipp! Ryssen verkar få syn på en ukrainsk drönare som filmar honom och hans reaktion är att visa fingret och skrika åt drönaren? Efter ett tag plockar han fram geväret och börjar skjuta efter den.

Jag har ingen militär utbildning alls men min första reaktion hade förhoppningsvis varit att ropa åt alla att ta skydd. Fienden vet var vi är, oskadliggör drönaren så fort som möjligt och var beredda på att ukrainskt artilleri kanske redan har avlossat en salva som landar inom några sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in