Citat:
Ursprungligen postat av
Guesswhoiam
Jag kan köpa intaget av T-62 om de åtminstone används korrekt. Sålänge de används för att t.ex. skjuta mot byggnader, försvarslinjer m.fl på säkert avstånd eller skyddat. Då fungerar de som en Pansarvärnskanonvagn. Fast nu snackar vi Ryssar så dessa är väl först in vid anfall..
Jag kan inte helt se vitsen med bruket av T-62 som något slags kanonvagn, när de redan har ett övertag i antal dragna och självgående artilleripjäser, samt alla BMP och BMD-varianter med 30 mm akan, 73 mm eller 100 mm kanoner. De har också BTR-varianter eller BRDM-varianter med 30 mm akan eller 14,5 mm tung ksp. De kan använda dessa för indirekt eld, eller direktriktad eld mot värnsystem, byggnader eller annat. På flera av fordonstyperna har de, dessutom, granatsprutor.
Jag ser inte helt grejen med att återinföra ett helt gammalt stridsvagnssystem för den användningens skull.
Det är nog så illa, som du också ger uttryck för, att de planerar att använda dessa vagnar som substitut för T-72, T-80 och T-90. Främst på mindre utsatta frontavsnitt, för att frigöra bättre vagnar för annan tjänst, förvisso, men ändå i pansarkompanier och pansarbataljoner, med huvuduppgift uppsutten strid i stridsvagn.