2023-03-08, 15:24
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har aldrig påstått att vakuum kan existera bredvid tryck, det har du gjort och därmed ska du lägga fram bevisen för det påståendet. Lycka till!
Du kanske vill vara vänlig att citera det inlägg som du anser att jag påstår att vakuum existerar bredvid tryck.

Det enda sätt som ett markant högt tryck kan existera intill ett lågt tryck är om något av dem är innesluten av någon sorts tät behållare. Det vi säger är att lufttrycket gradvis sjunker ju högre upp i atmosfären man kommer. Tills man kommer upp på en höjd där det är i det närmaste vakuum.
Du kanske blandar ihop luft-tryck och tryck-luft.
Citera
2023-03-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du kanske vill vara vänlig att citera det inlägg som du anser att jag påstår att vakuum existerar bredvid tryck.

Det enda sätt som ett markant högt tryck kan existera intill ett lågt tryck är om något av dem är innesluten av någon sorts tät behållare. Det vi säger är att lufttrycket gradvis sjunker ju högre upp i atmosfären man kommer. Tills man kommer upp på en höjd där det är i det närmaste vakuum.
Du kanske blandar ihop luft-tryck och tryck-luft.
Ja, här gör du det.
https://www.flashback.org/sp83384813
Citera
2023-03-08, 15:38
Medlem
Citat:
Nej, nu ljuger du igen. Jag har ju förklarat för dig att Turning Torso försvinner därför att hindret som är vattnet är oförändrat i förhållande till observatören, medan avståndet till målet som är Turning Torso är förändrat. Hindret döljer målet nerifrån och upp, det är bevisat med den inversa kvadratlagen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversa_kvadratlagen
Du har missförstått inversa kvadratlagen. Den handlar om energinivåer. Den emottagna energin per kvadratmeter (tex rutorna som är markerad med A i wikipedia-bilden) faller 4 gånger när man flyttar sig dubbelt så lång bort. Energin är tex ljus, värme, radiovågor, ljud.
Citera
2023-03-08, 15:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja, här gör du det.
https://www.flashback.org/sp83384813
Är det den här meningen du tycker att jag påstår att det finns tryck bredvid vakuum?
Citat:
Du kan själv kontrollera att det är olika lufttryck på olika höjd över jordens yta.
Var nämner jag vakuum?

Kanske du borde gå om skolans svenskaundervisning för att bättre kunna förstå vad det är du läser.
Citera
2023-03-08, 16:07
Medlem
Citat:
Du anser alltså att rymden består av en atmosfär och att den sfäriska jorden är stillastående eftersom eventuell rotation skulle avstanna av friktionen.
Varför skulle jag tro det? Hoppar du till nästa tuva?

I rymden finns nästan ingen friktion. Det är så få atomer per kubikmeter i rymden att de inte utgör något problem för Jorden. ISS däremot snurrar runt nära Jorden där det finns så många atomer att den tappar höjd. Detta innebär att ISS ganska ofta behöver en knuff av en raket för att inte åka in i jordatmosfären.
Citera
2023-03-08, 16:17
Medlem
Citat:
Nej, nu ljuger du igen. Jag har ju förklarat för dig att Turning Torso försvinner därför att hindret som är vattnet är oförändrat i förhållande till observatören, medan avståndet till målet som är Turning Torso är förändrat. Hindret döljer målet nerifrån och upp, det är bevisat med den inversa kvadratlagen.

Jag upphör aldrig att fascineras av att Turning Torso syns tydligt på 3 mils avstånd när man står uppe på en höjd medan det är osynligt på betydligt närmare håll på grund av träd och annat.
Citera
2023-03-08, 17:21
Medlem
Citat:
Om du kunde förstå det du läser så kanske du inte behöver gissa dig till, med mycket fria tolkningar, vad andra anser.
Så du säger att den påstådda rymden är ett vakuum och att den påstått sfäriska jorden har en atmosfär som gränsar rymdens vakuum. Har du bevis för detta påstående?

Eller säger du att sfäriska jorden har en atmosfär som gränsar den påstådda rymden som har både vakuum och atmosfär men bara när det det passar dig?
Citera
2023-03-08, 17:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så du säger att den påstådda rymden är ett vakuum och att den påstått sfäriska jorden har en atmosfär som gränsar rymdens vakuum. Har du bevis för detta påstående?

Eller säger du att sfäriska jorden har en atmosfär som gränsar den påstådda rymden som har både vakuum och atmosfär men bara när det det passar dig?
Jorden har en tät atmosfär som gradvis blir tunnare och tunnare ända till dess att det så småningom blir till rymdens extremt låga tryck. Uppstår ingen plötslig gräns någonstans och absolut vakuum existerar inte utan rymden är extremt lågt tryck. Dock inte absolut tomrum.
Citera
2023-03-08, 17:46
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Citat:
"Om du kunde förstå det du läser så kanske du inte behöver gissa dig till, med mycket fria tolkningar, vad andra anser."
Du har tidigare fått förslag hur du med hjälp av några kompisar kan mäta lufttryck på olika höjd. Gör ett försök att bevisa att lufttrycket inte sjunker med stigande höjd.
Citera
2023-03-08, 18:19
Medlem
Citat:
... Hindret döljer målet nerifrån och upp, det är bevisat med den inversa kvadratlagen.

Nu trollar du bara. Inversa kvadratlagen säger ingenting om att föremål kommer att döljas nerifrån och upp.

Vilket syns väldigt tydligt i illustrationen du länkar till:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversa_kvadratlagen#/media/Fil:Inverse_square_law.svg
Det finns inget som hindra de röda siktlinjerna längst ned, det är fri sikt från betraktaren till 3r.
Citera
2023-03-08, 18:57
Medlem
Citat:
Du har tidigare fått förslag hur du med hjälp av några kompisar kan mäta lufttryck på olika höjd. Gör ett försök att bevisa att lufttrycket inte sjunker med stigande höjd.
Frågan är huruvida du anser att rymdens påstådda vakuum gränsar till jordens atmosfär. Du verkar undvika frågan med diverse distraktioner om vad jag och mina plattjordskamrater borde göra enligt dig för att bevisa ditt påstående. Det känns märkligt på något sätt då det är ditt påstående, varför ska jag och mina plattskallevänner gå dina ärenden?
Citera
2023-03-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jorden har en tät atmosfär som gradvis blir tunnare och tunnare ända till dess att det så småningom blir till rymdens extremt låga tryck. Uppstår ingen plötslig gräns någonstans och absolut vakuum existerar inte utan rymden är extremt lågt tryck. Dock inte absolut tomrum.
Vilken bra förklaring, tack! Nu återstår bara att du också visar för oss andra hur detta mirakel verkställs.
Annars är det ju bara ett tomt påstående!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in