2023-03-08, 16:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mina två fetningar som jag vill kommentera.

Jag håller med dig, och det talar iså fall för att M var med på tåget. Annars hade J inte lämnat henne ensam i lägenheten med möjlighet att larma. Nu hade M, J s fulla förtroende att vakta liket medans J åkte till McD. Enligt mig finns ingenting som tyder på att dom inte var samspelta genom hela förloppet.

När J lämnade lägenheten efter mordet så gjorde hon det förmodligen för att flytta på cykeln, göra sig av med mobilen, köra fram bilen. När J stötte ihop med grannen i trappan behövde hon komma på en nödlögn och då blev M den fulla kompisen som hade ramlat och spytt, som då inte kan följa med till McD utan behöver vara hemma och sova.
Jag kan inte heller se det på annat vis än att M "varit med på tåget" och att det därför inte är någon risk för J att lämna henne ensam med T, oavsett om T levde eller ej.
Citera
2023-03-08, 16:41
Medlem
JJ's föräldragård ligger på Hemnet.
Senast redigerad av skaladlok 2023-03-08 kl. 16:44.
Citera
2023-03-08, 16:44
Medlem
Del 20: Polisutredningen 20 feb --->
Uppdaterad: 8 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
(För polisutredningen innan 20 februari; kolla del 14 - 19)

Måndag 20 februari

Åklagaren begär omhäktning av JJ och MH - åtal närmar sig. Utredningen i stort sett klar.

Omhäktning:
- Häktnings- och åtalstiden går ut på torsdag 23 feb
- Åklagaren kommer att begära att MH och JJ omhäktas och därmed förlängd åtalstid. Detta är väntat.
- Åklagaren: "Det blir åtalsförläning för utredningen ska delges de misstänkta innan det går att besluta om åtal".
- Åklagaren: "Minst 14 dagar för delgivning, sedan viss tid för eventuella kompletteringar och avslutande åtgärder. Inväntar bara slutsvar från RMV sedan är utredningen klar".
- Utredningen är i stort sett klar
(TT)

Om det slutgiltiga obduktionsprotokollet:
- Åklagaren har tidigare sagt att det slutgiltiga obduktionsprotokollet väntades komma vecka sex eller sju.
- Åklagaren idag (20 feb) om det slutgiltiga obduktionsprotokollet: "Jag vet inte om den är klar, har i vart fall inte sett den".
(SR)

Tisdag 21 februari

Utredningen är klar. Begärd omhäktning till 17 mars. MH och JJ får i veckan ta del av all bevisning

Omhäktning:
- Kammaråklagare Adam Rullman begärde idag att MH och JJ häktas ytterligare tre veckor
- Både MH och JJ går med på omhäktning utan att en ny omhäktningsförhandling hålles
- Den nya begärda häktnings- och åtalstiden går ut fredag 17 mars
- Åklagaren: Utredningen lämnas till de misstänkta och försvarsadvokaterna under denna vecka
- MH och JJ får därmed ta del av all bevisning mot dem
- Åklagaren: Det blir minst fjorton dagars delgivningstid
- Delgivningstiden innebär den tid försvaret får på sig att gå igenom materialet och eventuellt begära nya utredningar
- Efter delgivningstiden behövs tid för eventuella kompletteringar och avslutande åtgärder innan åtal kan bli aktuellt
- Utredningen är klar, så när som på det slutgiltiga obduktionsprotokollet från RMV
- Åklagaren har inte tagit del av det slutgiltiga obduktionsprotokollet ännu

- JJ har medgett någon form av misshandel som ledde till Toves död, samt gravfridsbrott
- MH har medgett att hon flyttat Toves döda kropp

(SVT, VP)

MH:s advokat Mikael Svegfors uttalar sig om förundersökningen:

- "Jag har förstått att vi ska få ta del av den idag eller imorgon, men den är inte komplett ännu".
- "Jag har förstått att det är ett omfattande undersökningsmaterial att gå igenom. Jag har frågat vid något tillfälle om det är mer än 2 000 sidor och då fick jag en tydlig och bekräftande nick."

- Svegfors uppger att storleken på utredningen inte är ovanlig när det gäller en mordutredning
- Svegfors uppger att han bedömer att delgivningstiden (1,5-2 veckor) kommer att räcka för att gå igenom utredningen.
- Svegfors poängterar att försvaret därefter har tid ända fram till rättegången att gå igenom förundersökningsmaterialet i detalj

- Svegfors uppger att han tycker att det är "utmärkt" att väldigt många människor är hörda
- Svegfors uppger att han på förhand inte är extra nyfiken på någon speciell del av förundersökningen; "jag ska titta och se på allt".

(SMT)

Onsdag 22 februari - Måndag 27 februari

Inget nytt om utredningen har framkommit i media.

Tisdag 28 februari

Obduktionsrapporten är klar

Det slutgiltiga obduktionsprotokollet är klart. Det meddelar Rättsmedicinalverket.
Åklagare Rullman meddelade förra veckan att utredningen är färdig så när som obduktionsprotokollet.

I och med dagens besked återstår slutdelgivning av obduktionsprotokollet till MH och JJ. Därefter följer eventuella kompletteringar eller nya utredningar. Därefter åtalsbeslut.

Onsdag 1 mars

Obduktionsrapporten är klar - stärker misstankarna mor JJ och MH

Åklagaren om obduktionsprotokollet:
- Det slutgiltiga obduktionsprotokollet blev klart 28 februari.
- Det finns en angiven dödsorsak av rättsläkarna i obduktionsrapporten
- "Egentligen inget nytt som framkommit"
- Obduktionsrapporten ligger i linje med de teorier och misstankar man har haft
- Obduktionsrapporten stärker misstankarna mot JJ och MH.
- Åklagaren tänker inte delge något innehåll från rapporten förrän tidigast vid ett åtalsbeslut

- "En stor fördel att man nu har utrett en dödsorsak".
- Undersökningen är "inte avgörande" men "betydelsefull" och en "viktig pusselbit".
- Undersökningen är "förhoppningsvis bra bevisning" som ger stöd åt ett mordåtal.

- Huruvida obduktionsrapporten ligger i linje med de misstänktes utsagor är en svår fråga att svara på enligt åklagaren
- Det har haft betydelse att kroppen har legat utomhus i terrängen i över två veckors tid. Enligt åklagarens bedömning har detta inte underlättat rättsläkarnas arbete.
- Åklagaren bedömde bevisläget som "ganska gott redan innan" han fick obduktionsrapporten

(EXP, SR)

Åklagaren om att det enligt vissa personer har tagit lång tid att få obduktionsprotokollet:
- Åklagarens uppfattning är att fyra månader inte är en "anmärkningsvärt lång handläggningstid".
- Åklagarens uppfattning är att det brukar ta "någonstans mellan två till tre månader".

(EXP)

Om åtal eller åtalsbeslut:
- Planen är att väcka åtal den 17 mars. Dock kan åtalsförlängning bli aktuellt om det efter slutdelgivning påkallas utredningsåtgärder från försvararnas håll.
- ”Det ligger naturligtvis nära till hands att båda kommer att åtalas för mord men jag har inte fattat något beslut än".

(SvD)

Torsdag 2 mars - Tisdag 7 mars

Inget nytt om utredningen har framkommit i media.

Onsdag 8 mars

Rättegång planerad till slutet av mars

- Rättegången är planerad till slutet av mars
- En förutsättning för detta är att det blir åtal den 17 mars
- Enligt Eksjö tingsrätt har domstolen inlett planeringen av huvudförhandlingen
- Rättegången kommer, enligt planeringen, att hållas 27, 28 och 29 mars. Reservdag 30 mars.
- Eksjö Tingsrätt räknar med ett stort intresse från både allmänhet och media.
- Tingsrätten har förberett så att åhörare ska kunna ta del av rättegången från en sidosal.

(SVT, SR)
Citera
2023-03-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, förhören med JJ kommer inte ge mycket. MH:s lite mer, men knappt.

De mest intressanta delarna i FUP:en blir: rättsmedicinska rapporten, teknisk brottsplatsundersökningen, masttömningar, mobilerna.

Ja, jag har förhoppning att vi kommer får svar på varför T följde med till lägenheten. Kanske detta kan komma fram via deras mobiler eller vittnesförhör. Även om det inte läggs särskilt stor kraft på att få fram motivet som f.ö verkar väldigt oklart, kanske man kan läsa mellan raderna i vittnesförhören med T s pojkvän eller tjejernas vänner vad allt handlade om.

Med tanke på att rättegången bara planeras till 3+1 dag kan det inte vara särskilt många vittnen på listan. Så troligen är det bara grannen, rättsläkaren och ett fåtal övriga vittnen som ska höras (förutom dom åtalade).
Citera
2023-03-08, 16:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Med tanke på att allting har gått väldigt fort, är jag är ganska säker på att J och M smsade till varandra medans J satt i bilen till och från McD. Där fick säkert M direktiv om vad som skulle göras, typ fixa fram överkast som du skriver.

Tyvärr tror jag att vi nyfikna kommer bli en aning besvikna på FUP. Förhören kommer vara få, och väldigt lite matnyttig info kommer komma därifrån. Däremot tror jag att själva rättegången kommer bli mycket intressant, där tjejerna kommer lämna en helt ny förklaring till händelseförloppet.
Det blir väl förhören med grannarna, närstående och nuvarande kompisar som kan ge något i förhörsväg.
Jag förväntar mig att mobiltömningarna är det som kommer att ge mest.
Citera
2023-03-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst kan det var på det viset. Och att JJ inte kom på att hon kunde påstå att det var ytterligare en person där inne, dvs inte MH.

Det återstår att se hur tjejerna beskriver det hela.

Kanske för att just dölja att där faktiskt var en tredje person. Eller nåt.
Citera
2023-03-08, 17:02
Medlem
17 Mars! ska bli väldigt intressant att läsa den fupen, jag har ju sagt att jag tror att hon dog av strypning/kvävning hela tiden, får se om man får rätt, plus mkt annat. Denna fupen har man längtat efter länge. Men de som kommer bli mest intressant är hur polis och utredar arbetet sätt ut och vad dom har på fötterna och om vad för fällande dom som kan bli aktuellt
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-03-08 kl. 17:04.
Citera
2023-03-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det blir väl förhören med grannarna, närstående och nuvarande kompisar som kan ge något i förhörsväg.
Jag förväntar mig att mobiltömningarna är det som kommer att ge mest.

Japp, med tanke på hur oförsiktiga dom verkar varit med sina mobiler kommer tömningarna bli väldigt intressanta! Framförallt konversationerna mellan J och M.
Citera
2023-03-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oavsett om MH varit vaken eller inte, skulle väl det vara en stor risk för JJ att antingen skulle MH vakna till detta och gripas av panik eller om MH redan var vaken ( medverkat eller inte) så skulle MH inte klara av att vara ensam med en döende person och göra något dumt (dvs rätt grej) som att ringa efter hjälp eller be grannarna om hjälp.

Om man ör i en lgh med en person som behöver hjälp, då borde det normala vara att göra det om det fanns minsta liv i Tove?

Jag försöker tänka mig in i hur det skulle vara för tjejerna och hur JJ skulle tänka.

Min känsla är att JJ har stark kontroll på läget. Hon agerar blixtsnabbt. Hon verkar göra rätt sak för att dölja sitt brott steg för steg. Utom att stänga av mobilerna. Och förstås att slänga ut lögner till höger och vänster. Men hon är van att manipulera och komma undan.

Jag tror att hon är en person som är organiserad och lösningsorienterad. Hon styr och ställer, och försöker från sekund ett att sudda ut de spår hon kan. Hon är inte en person som skulle riskera att MH skulle göra något som JJ själv inte har koll på.

Om Tove redan är död, är det även då en risk förr JJ att lämna henne. Nu har JJ redan sagt till grannen att kompisen kräktes och låg efter fallet, men man kan väl undra varför MH inte också följde med?

Grannen kan ju inte gärna veta hur många de är i lgh? Och det borde vara en bättre lösning?

Men JJ kan ha hotat MH med att skylla på henne och att det enda som fanns nu att göra var att låtsas som ingenting ( åka med grannen) och sedan dumpa kroppen för att slippa straff. I princip var MH utlämnad till att JJ skulle fixa allt med hennes hjälp.

Min känsla och tro bara.

Din känsla och tro är som alltid klockren, Självklart så hade JJ stenkoll på MH och skrämde henne med att åker jag dit så åker du också dit för mord.
Citera
2023-03-08, 18:20
Medlem
maxatdunders avatar
Får man se MGM från sidosalen? Jag skulle gärna vilja se hur de reagerar när JJ döms till livstidsfängelse.
Citera
2023-03-08, 18:21
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
17 Mars! ska bli väldigt intressant att läsa den fupen, jag har ju sagt att jag tror att hon dog av strypning/kvävning hela tiden, får se om man får rätt, plus mkt annat. Denna fupen har man längtat efter länge. Men de som kommer bli mest intressant är hur polis och utredar arbetet sätt ut och vad dom har på fötterna och om vad för fällande dom som kan bli aktuellt

Kvävning går inte att motbevisa till skillnad från slag i huvudet och sådant där man hade kunnat yrka på olyckshändelse eller dråp då.
Citera
2023-03-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Får man se MGM från sidosalen? Jag skulle gärna vilja se hur de reagerar när JJ döms till livstidsfängelse.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in