2023-03-08, 09:26
Medlem
Mekkys avatar
Har precis börjat läsa Conelly's deckarserie om
Harry Bosch. Och järnspikar så bra det är!
Har hittills läst The black Echo, The black Ice och The concrete blond.
Det finns över 20 böcker med Bosch så man frå även en spännande tidsresa med start tidigt 90-tal fram tills idag om man läser serien i kronologisk ordning.

Rekommenderas varmt om du är i behov av
avkopplande spänning.
Citera
2023-03-08, 10:10
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Läste en del av dom för många år sen. Helt okej deckare!
Citera
2023-03-08, 10:34
Medlem
Har inte läst böckerna, men kollat igenom alla säsonger på HBO. Bra deckare det också.
Citera
2023-03-08, 10:39
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Har inte läst böckerna, men kollat igenom alla säsonger på HBO. Bra deckare det också.

Det var HBO serie som fick mig att kolla upp böckerna. Första säsongen ska vara baserad på/inspirerande av City of Bones, Echo Park och The concrete blond aå tänker snällt vänta tills jag läst ikapp.
Citera
2023-03-08, 10:48
Medlem
Är de OK att läsa även om man sett HBO-serien?
Citera
2023-03-08, 11:12
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Är de OK att läsa även om man sett HBO-serien?

Om jag tillåts gissa så följer böckerna och serien inte varandra så man kan nog utan problem se serien först och läsa böckerna senare. Jag är väldigt anal när det kommer till spoilers, börja med The black Echo och häng med på tidsresan! Vore fantastiskt kul att ha nån/några att diskutera böckerna med.
Citera
2023-03-08, 11:29
Moderator
Lapapps avatar
Jag gjorde samma resa som du, fast för ca två år sedan. Nu pryder samtliga Harry Bosch-verse-böcker min bokhylla. Har läst samtliga. Det går knappt att sluta när man väl börjat.

Mitt tips är att inte skippa de andra böckerna som inte har Bosch som huvudkaraktär. T ex The Poet. Den man med gott samvete kan skippa är Chasing the Dime, en i princip helt fristående bok som i mitt tycke inte hade samma kvalitet som övriga.

Det är direkt inga djuplodande kulturyttringar, men de är spännande och addictive. Men förutom att bara vara spännande är de också kul att läsa litteratur från olika tidsepoker, från tider knappt med mobiltelefoner till postcovidsamhället. Och nu har jag inte rest jättemycket i Cali, men de målar också en väldigt vivid och färgstark bild av Los Angeles och Californien.
Citera
2023-03-10, 08:38
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag gjorde samma resa som du, fast för ca två år sedan. Nu pryder samtliga Harry Bosch-verse-böcker min bokhylla. Har läst samtliga. Det går knappt att sluta när man väl börjat.

Mitt tips är att inte skippa de andra böckerna som inte har Bosch som huvudkaraktär. T ex The Poet. Den man med gott samvete kan skippa är Chasing the Dime, en i princip helt fristående bok som i mitt tycke inte hade samma kvalitet som övriga.

Det är direkt inga djuplodande kulturyttringar, men de är spännande och addictive. Men förutom att bara vara spännande är de också kul att läsa litteratur från olika tidsepoker, från tider knappt med mobiltelefoner till postcovidsamhället. Och nu har jag inte rest jättemycket i Cali, men de målar också en väldigt vivid och färgstark bild av Los Angeles och Californien.

Kul, jag älskar 80-90-talets LA, i mitt nästa liv ska jag jobba som polis där och då. Min plan är precis som du säger att även läsa hans övriga böcker som utspelar sig i samma universum.
Citera
2023-03-10, 18:36
Avslutad
Fan, nu blev jag ju sugen på att ta upp denna serie. Läste kanske 4-5 böcker för runt 15 år sedan, minns att jag tyckte om dem.

De senaste åren har jag mest läst Lee Child när jag varit sugen på amerikanska deckare.
Citera
2023-03-10, 21:21
Medlem
oceandrives avatar
Inte läst böckerna men lyssnat på alla ljudböckerna. Mr Bosch himself Titus Welliver läser in dom nyaste så det blir en riktig Bosch känsla.
Citera
2023-05-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Vore fantastiskt kul att ha nån/några att diskutera böckerna med.
(Ber om ursäkt för sent svar). Håller nu på med oxen-serien. Jag läser böcker långsamt är väl därför ingen bra "bok-klubbare" men man kanske ska ta sig an Bosch serien, trots att jag sett tv-serien.

Oxen=dansk deckarserie av Jens Henrik Jensen.
Senast redigerad av EmmanuelGoldstein 2023-05-11 kl. 18:28. Anledning: Tillägg
Citera
2023-05-12, 04:43
Medlem
Citat:
(Ber om ursäkt för sent svar). Håller nu på med oxen-serien. Jag läser böcker långsamt är väl därför ingen bra "bok-klubbare" men man kanske ska ta sig an Bosch serien, trots att jag sett tv-serien.

Oxen=dansk deckarserie av Jens Henrik Jensen.

De två serierna bör du nog inte jämföra

Oxen=Skräp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här