2023-08-10, 19:53
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag gjorde samma resa som du, fast för ca två år sedan. Nu pryder samtliga Harry Bosch-verse-böcker min bokhylla. Har läst samtliga. Det går knappt att sluta när man väl börjat.

Mitt tips är att inte skippa de andra böckerna som inte har Bosch som huvudkaraktär. T ex The Poet. Den man med gott samvete kan skippa är Chasing the Dime, en i princip helt fristående bok som i mitt tycke inte hade samma kvalitet som övriga.

Det är direkt inga djuplodande kulturyttringar, men de är spännande och addictive. Men förutom att bara vara spännande är de också kul att läsa litteratur från olika tidsepoker, från tider knappt med mobiltelefoner till postcovidsamhället. Och nu har jag inte rest jättemycket i Cali, men de målar också en väldigt vivid och färgstark bild av Los Angeles och Californien.

Är precis klar med The last coyote tar mig an ditt tips och beställer The poet i detta nu.
Citera
2023-10-18, 16:16
Medlem
Jag har läst alla böcker då det släpptes så man har läst dem i snart 30 år. Tycker väl egentligen inte de är jättebra men helt ok.
Senaste 15 åren kör connelly mest Bosh som en sido karaktär till Advokaten Haller och den odrägliga kvinnliga polisen som jag inte minns namnet på. Ja , han har blivit väldigt politiskt tyvärr .
Kommer nog inte läsa honom mer.
Citera
2026-09-09, 19:03
Medlem
Mecanicuss avatar
Inget nytt på 3 år? Har läst de flesta av hans böcker och sett tv-serien. Lyssnar nu på första boken i serien med , Stillwell på Catalina Island, Nattens skugga. Verkar mycket bra efter nån timmas lyssnande
Finns en uppföljare, hittills, vad jag vet.
Citera
2026-09-11, 22:26
Medlem
pn222jws avatar
Jag uppskattar Bosch-deckarna. Connelly skriver med lite humor på ett alert sätt om olika miljöer. Man identifierar sig direkt med den f.d. kriminalpolisen och hans reflekteranden. Böckerna ger bra psykologiska skildringar av en normal medelklass, dom är snabba och läsvänliga med föredömligt korta kapitel. Brottslingarna skildras inte bara som monster. Lite som en sorts amerikansk Martin Beck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in