Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Vad är poängen med att att hävda att någon har fel utan att ens göra ett försök att förklara vad som är fel?

Att upplysa er om att sluta lyssna på killen med mindervärdeskomplex. Sök istället upp filmer på Youtube som beskriver hur AI'n i ChatGpt fungerar, det finns många bra filmer om det.
Citera
2023-03-07, 19:32
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag är inte sådär jätteimponerad av ChatGPT.

Det är i min mening inte artificell intelligens, utan mer artificiell kunskap, en vidareutveckling av google, kan man säga.

Jag har vid flera tillfällen bett ChatGPT om unika förslag, men har alltid, uteslutande, fått förslag som inte varit unika. När jag bad om förslag på Svenska, var dessa undantagslöst engelska förslag som ChatGPT bara översatt till svenska, i vissa fall med helt bisarra resultat. När jag frågade lite om hur dessa förslag kommit till och vad som menades, fick man standardsvar som typ "Jag är inte programmerad..."

jag har också sett ChatGPT göra en del mycket triviala fel, stil med att säga att Volvo är en tysk bil.
ChatGPT har en hel del att lära innan den blir något man kan lita på ens avseende de mest enkla saker, och ännu mer innan den får någon form av "intelligens" så att den t.ex. kan föreslå egna nya unika saker.

Citat:
Sant. Att ChatGPT skulle anses vara mer intelligent än en genomsnittlig flashback-användare håller jag inte alls för otroligt. Det finns väldigt gott om lågintelligent liv på det här forumet.

Skulle snarare hävda att problemet ligger hos användaren i detta fall. Dålig på prompt engineering.

Det du tänker på som AI ska vara är AGI.

https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_general_intelligence
Citera
2023-03-07, 20:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Skulle snarare hävda att problemet ligger hos användaren i detta fall. Dålig på prompt engineering.

Prompt engineering = som man frågar får man svar?

Om Chat-GPT hade varit en AI av någon betydelse så hade prompt engineering inte behövts. Exempelvis hade botten rimligen kunnat lösa matematiska problem. Det är i min värld inte någon AI, det är en avancerad språkmodell som kan förstå och imitera mänskligt språk mycket bra.
Citera
2023-03-07, 20:09
Medlem
trngws avatar
Citat:

Inte mycket till AI om det är fel på användaren för att AI'n inte klarar av att svara på enkla frågor.

Lite oklart vad av det jag skriver om som du avser med ditt "Det du tänker på", men jag antar att du avser motsatsen till det jag skrev om, alltså då en AI som är intelligent nog för att skapa något mer unikt än det jag hittills sett ChatGPT klara. Det finns ett antal olika benämningar på olika "nivåer" av AI, och de flesta av dem har väl kommit till mest för att det allmänna begreppet AI ofta används i sammanhang där AI't är ganska långt ifrån vad vi egentligen menar med intelligens. Alla dessa olika beteckningar menar jag är en delmängd av samlingsbegreppet AI.
Citera
2023-03-07, 20:45
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Inte mycket till AI om det är fel på användaren för att AI'n inte klarar av att svara på enkla frågor.

Lite oklart vad av det jag skriver om som du avser med ditt "Det du tänker på", men jag antar att du avser motsatsen till det jag skrev om, alltså då en AI som är intelligent nog för att skapa något mer unikt än det jag hittills sett ChatGPT klara. Det finns ett antal olika benämningar på olika "nivåer" av AI, och de flesta av dem har väl kommit till mest för att det allmänna begreppet AI ofta används i sammanhang där AI't är ganska långt ifrån vad vi egentligen menar med intelligens. Alla dessa olika beteckningar menar jag är en delmängd av samlingsbegreppet AI.

Ja, det är precis vad jag menade. De olika benämningarna är ett sätt att sortera olika nivåer av AI. AGI är den högsta typen av AI och det är den som försöks skapa med hjälp av modern teknik. Vi är dock ännu långt ifrån att skapa en fullständig AGI, men vi är på rätt väg.

Dessutom, pratade jag med en läkare häromdagen. Det var totalt omöjligt för honom att förstå vad jag menade. Jag pratade med honom två gånger. Första gången fick jag förklara utförligt vad jag ville ha hjälp med, berätta varför jag ville ha ett speciellt läkemedel och fick lov att verkligen guida honom igenom processen. Han skrev ut fel läkemedel. Jag kontaktade honom igen, han glömde totalt bort vem jag var (antar att han har många patienter). Så jag fick guida honom igenom det hela igen, svara på samma motfrågor. Poängen är att människan inte är alltid bättre. GPT kan t o m vara bättre.
Citera
2023-03-07, 20:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja, det är precis vad jag menade. De olika benämningarna är ett sätt att sortera olika nivåer av AI. AGI är den högsta typen av AI och det är den som försöks skapa med hjälp av modern teknik. Vi är dock ännu långt ifrån att skapa en fullständig AGI, men vi är på rätt väg.

Det finns som sagt många olika beteckningar, och AGI är inte den högsta bland de som använder den typen av beteckningar, utan där är t.ex. ASI högre, Artificial Super Intelligence.

Citat:
Dessutom, pratade jag med en läkare häromdagen. Det var totalt omöjligt för honom att förstå vad jag menade. Jag pratade med honom två gånger. Första gången fick jag förklara utförligt vad jag ville ha hjälp med, berätta varför jag ville ha ett speciellt läkemedel och fick lov att verkligen guida honom igenom processen. Han skrev ut fel läkemedel. Jag kontaktade honom igen, han glömde totalt bort vem jag var (antar att han har många patienter). Så jag fick guida honom igenom det hela igen, svara på samma motfrågor. Poängen är att människan inte är alltid bättre. GPT kan t o m vara bättre.

Du klarade inte av att göra dig förstådd, och därför är ChatGPT bättre än dig. Ok, säger du det så. (Hoppas du inser att det var öppet mål på den )
Citera
2023-03-07, 21:03
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Det finns som sagt många olika beteckningar, och AGI är inte den högsta bland de som använder den typen av beteckningar, utan där är t.ex. ASI högre, Artificial Super Intelligence.

Du klarade inte av att göra dig förstådd, och därför är ChatGPT bättre än dig. Ok, säger du det så. (Hoppas du inser att det var öppet mål på den )

Jo, jag är medveten om att jag inte är i närheten av att vara så smart som en AI.

Men poängen är att även om AI:n är bättre än människor på att hantera vissa uppgifter, så är den fortfarande långt ifrån perfekt. Det finns fortfarande mycket utvecklingspotential och problem att lösa innan AI:n är redo att bli det vi alla förväntar oss.
Citera
2023-03-07, 21:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jo, jag är medveten om att jag inte är i närheten av att vara så smart som en AI.

Men poängen är att även om AI:n är bättre än människor på att hantera vissa uppgifter, så är den fortfarande långt ifrån perfekt. Det finns fortfarande mycket utvecklingspotential och problem att lösa innan AI:n är redo att bli det vi alla förväntar oss.

Hmm, vad var det nu jag skrev i mitt första inlägg ...
Citera
2023-03-07, 21:32
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Hmm, vad var det nu jag skrev i mitt första inlägg ...

Den är fortfarande inte så dålig som du hävdar. Tror den att Volvo är tyskt så ligger problemet i prompten. Är den inte kreativ nog så får du justera prompten eller gå in på openais hemsida och köra den i playground och justera inställningarna så den blir mer kreativ. (Högre temperatur).
Citera
2023-03-07, 21:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Den är fortfarande inte så dålig som du hävdar. Tror den att Volvo är tyskt så ligger problemet i prompten. Är den inte kreativ nog så får du justera prompten eller gå in på openais hemsida och köra den i playground och justera inställningarna så den blir mer kreativ. (Högre temperatur).

Nej du, att ChatGPT gör fel på så enkla saker har inget med hur frågan ställs att göra. Jag har som jag skrev sett flera olika sådana typer av fel och det har inget med "kreativitet" att göra. Det är rena enkla sakfel.
Citera
2023-03-07, 21:38
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Nej du, att ChatGPT gör fel på så enkla saker har inget med hur frågan ställs att göra. Jag har som jag skrev sett flera olika sådana typer av fel och det har inget med "kreativitet" att göra. Det är rena enkla sakfel.

Få se hur du skriver då
Citera
2023-03-07, 22:09
Medlem
carminaburanas avatar
Jag tycker det är kul att sitta och försöka överlista chatgpt. Mest smart känner jag mig när den tar tid på sig att svara.

Här är ett intressant svar från den angående skämt om män och kvinnor. Detta var ju nåt av det första som togs upp när det kom, och det verkar inte ha fixat det sen dess.

https://imgur.com/gBHPPtd

lite om zelensky.

https://imgur.com/5auiXP1
Senast redigerad av carminaburana 2023-03-07 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in