2023-03-08, 07:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Att förstöra fiendens militärstrategiska tillgångar är tillåtet i krig.
Zelensky betraktar alltså Europas folk som sin fiende, det märks. Nu blir gasen kvar hos ryssarna och kan säljas via fartyg.
Senast redigerad av wwr 2023-03-08 kl. 07:19.
Citera
2023-03-08, 07:17
Medlem
Christopher.s avatar
Så en grupp Ukrainare smugglar sprängladdningar genom Polen, hyr adekvat sjögående båt och får fram aktuella infrastrukturkartor över Nordstream. Naturligtvis är detta inga lekmän och jag antar att det är sanktionerat av USA, något annat finner jag osannolikt.
Citera
2023-03-08, 07:19
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Det var USA och Norge som gjorde det med svenskt vetande. Det skedde inom svensk ekonomisk zon . En ny sån här mörkad historia. Palmemordet..Estonia och nu det här.

Bra. Då vet du mer än vad hela NATO vet.
Citera
2023-03-08, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är alltså vi som är Zelenskys fiende. Nu blir gasen kvar hos ryssarna och kan säljas via båt.
Varför skulle det vara så? Vi bistår Ukraina med allt vi kan som inte betraktas som en krigshandling.
Citera
2023-03-08, 07:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Rätt uppenbart att det är Europas problem eller?
Att vara beroende av rysk gas var ingen bra ide...

Nu är problemet löst
Citera
2023-03-08, 07:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Varför skulle det vara så? Vi bistår Ukraina med allt vi kan som inte betraktas som en krigshandling.
Det är Ukraina som spränger vår gasförsörjning trots att vi hjälper dem. (Kännns det igen, tänk på massinvandringen)
Du bara svarar vad som helst i all oändlighet, som vanligt, så jag lägger av en stund. Jag har inte tid med det.
Citera
2023-03-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är Ukraina som spränger vår gasförsörjning trots att vi hjälper dem. (Kännns det igen, tänk på massinvandringen)
Du bara svarar vad som helst i all oändlighet, som vanligt, så jag lägger av en stund. Jag har inte tid med det.
Den är inte vår (Svensk). Vi har inte ens beskattningsrätt även om den gick i svensk ekonomisk zon.
Citera
2023-03-08, 07:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Känns väl extremt osannolikt att Ukraina skulle haft kapacitet för att utföra det? Men jag kanske missförstår och det i själva verket var en lätt affär. Norge / USA teorin känns betydligt troligare, finns både motiv och kapacitet.

Nej det finns inget motiv för USA att spränga en gasledning som var avstängd av Ryssland och ge Ryssland alibi att slippa betala skadestånd för uteblivna leveranser. Hade gasledningarna varit påkopplade hade USA haft motiv.
Citera
2023-03-08, 07:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nu är problemet löst

Nej, hälften av NS2 står kvar. Har du redan glömt det? Blir lätt så när man inte tänker.
Citera
2023-03-08, 07:46
Medlem
Kan mycket väl vara en pro-ukrainsk grupp som har utfört detta.

Troligen med uppbackning av CIA.

Har jag något emot det hela? Nä, inte ett dugg då det var ett legitimt mål och ingen dog av det.

Hellre sprängda rör än massmord och avrättningar som ryssen pysslar med.
Citera
2023-03-08, 07:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html
https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-nordstream/us-intelligence-suggests-pro-ukrainian-group-sabotaged-nord-stream-pipelines-nyt-idINFWN35F2AH

Amerikanska underrättelseuppgifter: Inte USA eller Ryssland som sprängde Nord Stream. Sprängningen utfördes av Ukrainsk grupp.
Amerikanska underrättelseuppgifter har uppgifter som tyder på att Nord Stream sprängdes av en Ukrainsk grupp. Även om kopplingar till regeringen och Zelensky kan föreligga har man ännu inte funnit några konkreta bevis. Utredningen fortsätter.
- USA skyller ifrån sig på ukrainarna. Motivet?
- Konspirationsteori igår, fakta idag.
Det här är naturligtvis bara ett försök att tysta kritiken mot USA, som alla vet bär ansvaret. Biden beordrade sprängningen.
Citera
2023-03-08, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Jag har alltid sagt Ukraina, men nu när yankee doddle dandy säger ukraina känns min teori som trams. Jag tror inte ett dugg på jänkarna. Allt pekar alltså på att USA ligger bakom det hela.

Regissören och finansiären är USA. Utföraren är antingen USA tillsammans med Norge, någon pro-ukrainsk grupp, USA+Britterna.

Utföraren spelar mindre roll. Vad som är avgörande är att det är USA som ligger bakom som finansiär och regissör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in