2023-03-07, 21:23
Avslutad
Ingångsvärden.

Rena underkläder dagligen.
Tvättar mig i ändan med skonsam tvål och sköljer bort tvålen med vatten

Två exempel på goda förutsättningar!

Men när natten kommer och underkläderna åker av så uppstår en obehaglig klåda mellan skinkorna. Den sträcker sig ända till anus och ut på skinksidorna. Det är inga bekymmer så länge underkläderna är på men när de åker av sker det som en reaktion med luften. Det är som om området inte vet om det ska svettas eller vara torrt när det exponeras efter en aktiv dag bakom bomullstyget.

Det här är efterhängset och den första upplevelsen är från sommaren år 2008 då utomhusarbete knäckte området mellan skinkorna. Det återhämtade sig aldrig. Spelar ingen roll hur mycket medel och liknande jag applicerar utan problemet återkommer.

Finns det något ultimat sätt att få bukt med det här?
Senast redigerad av BarbroPastorelli 2023-03-07 kl. 21:27.
Citera
2023-03-07, 21:27
Avslutad
Potatismjöl?

Det lär ju vara någon slags fuktproblematik med tanke på att du har klåda ut på skinkorna.

Jag har haft ett liknande problem, fast det koncentrerades till fisringen och visade sig vara en analfissur.
(FB) Besvärande klåda i röven
Citera
2023-03-07, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Potatismjöl?

Det lär ju vara någon slags fuktproblematik med tanke på att du har klåda ut på skinkorna.

Jag har haft ett liknande problem, fast det koncentrerades till fisringen och visade sig vara en analfissur.
(FB) Besvärande klåda i röven

Bra! Tack för tipset. Jag kämpar till och från med förstoppningar och det kanske spelar in? Jag spänner mig en hel del när jag går på toalett.
Citera
2023-03-07, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Bra! Tack för tipset. Jag kämpar till och från med förstoppningar och det kanske spelar in? Jag spänner mig en hel del när jag går på toalett.
Ja, det kan säkert spela in. Hård mage kan skapa sprickor och elände. Det som stör bilden lite är att du har klåda ut på skinkorna. Jag har haft redig rövklåda i flera år men det har aldrig kliat på huden utanför fisringen.
Citera
2023-03-07, 21:55
Medlem
jewclaws avatar
Min röv ser ut som en jävla vesuvio mellan varven. Enda lösningen för mig är att sluta duscha. Kortison och steroider fungerar utmärkt, men inget jag vill köra med för mycket
Citera
2023-03-07, 22:10
Medlem
Tvätta rent torka torrt... vädra rumpan ordentligt med särade skinkor måste vara snustorrt sedan smörjer du hela området med barnolja, varje kväll samma procedur efter ett par 3-4 dagar borde du få effekt.. vet inte om du ska prova receptfria kortison salvor.. problemet med kortison salvor är att det får inte komma i kontakt med slemhinnor eller öppna sår.. alltså inte nånting av salvan får komma in i fisahålet.. absolut ingenting. hjälper inte något av detta efter 1 vecka så sök för saken gå till läkaren så får han titta på stjärten din.. finns receptbelagda salvor för det mesta..
Citera
2023-03-07, 22:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Men när natten kommer och underkläderna åker av så uppstår en obehaglig klåda mellan skinkorna.

Kan du inte ha underkläderna på när du sover, måste du sova naken? Märkligt att det inte kliar om du har underkläderna på. Jag tycker det inte borde göra någon skillnad, kan jag tycka.

Personligen kan det klia på mig på olika ställen på kroppen. Det är kläderna som inte är riktigt rena och så blir det något reaktion på huden. Jag kan lösa det genom att ta en tvättsvamp med skrovlig yta på och skrubba huden en aning. Men huvudsakligen för mig är att jag har rena och väl skölja kläder så är det oftast inget problem.

I mitt fall tror jag det är allergi, kontaktallergi som kan vara svår att komma tillrätta med. Ibland är det bättre att inte använda tvål eller schampo alls! Utan bara tvätta med vatten.
Citera
2023-03-08, 04:57
Medlem
seaworthys avatar
Svamp.

Du behöver en kräm som heter pevisone. Kontakta nätläkare
Citera
2023-03-08, 05:53
Medlem
Låter som svampinfektion.

I brist på salva mot svamp, prova med handsprit morgon middag kväll, plus bakteriedödande zinksalva ständigt insmord. Det överlever inte svampbakterierna.
Citera
2023-03-10, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kan du inte ha underkläderna på när du sover, måste du sova naken? Märkligt att det inte kliar om du har underkläderna på. Jag tycker det inte borde göra någon skillnad, kan jag tycka.

Personligen kan det klia på mig på olika ställen på kroppen. Det är kläderna som inte är riktigt rena och så blir det något reaktion på huden. Jag kan lösa det genom att ta en tvättsvamp med skrovlig yta på och skrubba huden en aning. Men huvudsakligen för mig är att jag har rena och väl skölja kläder så är det oftast inget problem.

I mitt fall tror jag det är allergi, kontaktallergi som kan vara svår att komma tillrätta med. Ibland är det bättre att inte använda tvål eller schampo alls! Utan bara tvätta med vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Svamp.

Du behöver en kräm som heter pevisone. Kontakta nätläkare

Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Låter som svampinfektion.

I brist på salva mot svamp, prova med handsprit morgon middag kväll, plus bakteriedödande zinksalva ständigt insmord. Det överlever inte svampbakterierna.

Tänkte prova med vatten i ändan ett tag och undvika tvålen. Ska bli noggrannare med att torka ändan torr efter dusch. Ingen fukt ska få ligga kvar för länge.
Citera
2023-03-10, 19:46
Medlem
Citat:
Tänkte prova med vatten i ändan ett tag och undvika tvålen. Ska bli noggrannare med att torka ändan torr efter dusch. Ingen fukt ska få ligga kvar för länge.
Tvål är bakteriedödande precis som sprit och torka.

Prova en oparfymerad tvål om det kan vara allergi mot parfym.

Bara vatten och torrhet efteråt är bättre än inget, men tvål gör stor nytta. Kom ihåg att noga skölja bort alla tvålrester, för har man tvål på huden konstant stämmer det precis med dina symptom.
Citera
2023-03-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ingångsvärden.

Rena underkläder dagligen.
Tvättar mig i ändan med skonsam tvål och sköljer bort tvålen med vatten

Två exempel på goda förutsättningar!

Men när natten kommer och underkläderna åker av så uppstår en obehaglig klåda mellan skinkorna. Den sträcker sig ända till anus och ut på skinksidorna. Det är inga bekymmer så länge underkläderna är på men när de åker av sker det som en reaktion med luften. Det är som om området inte vet om det ska svettas eller vara torrt när det exponeras efter en aktiv dag bakom bomullstyget.

Det här är efterhängset och den första upplevelsen är från sommaren år 2008 då utomhusarbete knäckte området mellan skinkorna. Det återhämtade sig aldrig. Spelar ingen roll hur mycket medel och liknande jag applicerar utan problemet återkommer.

Finns det något ultimat sätt att få bukt med det här?

Sådan man har på små barn? Kropps puder eller vad det heter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in