Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-30, 03:12
  #1
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Sedan något år tillbaka har jag börjat besväras av en irriterande klåda i röven. Jag sitter väldigt mycket om dagarna och misstänkte att det kunde bero på att jag blev varm i röven eftersom jag använde en dunkudde att sitta på under tiden jag hade min gamla datorstol. Efter att ha köpt en ny stol, en dyr sådan där med tygklädsel och formbart foam och sånt så trodde jag att det skulle bli bättre. Det hjälpte lite grand men inte helt.

Klådan sitter mitt i "ringen", så att säga. Det är alltså huden som omgärdar fisringen som kliar och om jag använder ett toalettpapper att klia med märker jag en gulvit beläggning som jag gissar är rövsmör. När den torkats bort slutar det klia ett tag men tolv timmar senare är klådan tillbaka igen. Det kliar värst om natten. Jag har kikat med en spegel och jag är inte röd eller irriterad och jag lider inte av hemorrojder eller andra utslag. Hygienen sköter jag. Dusch sker 2-3 gånger i veckan och efter avföring använder jag även våtservett. Det är alltså inte smuts och bajs som kliar. Det verkar vara någon annan sorts avlagring. Svett?

Några tankar, Flashbackdoktorer? Kan man få svamp i arslet eller är det bara en kombination av svett och gamla hudceller som spökar?
Citera
2018-09-30, 03:14
  #2
Medlem
Låter som Springmask.
Citera
2018-09-30, 03:21
  #3
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Duscha varje dag och banta för du är säkert väldigt fet.
Citera
2018-09-30, 03:38
  #4
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missmaria7
Låter som Springmask.
Det är det inte. Det har jag kollat upp och det finns inga maskar i kletet, det är bara en gulvit smöraktig kletighet som luktar unket. Det luktar alltså inte bajs eller jäst eller så, bara unket. Det är alltså inte springmask.
Citera
2018-09-30, 04:02
  #5
Medlem
Lyzzas avatar
Har du läst det här?



https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1295

"Analklåda är ett mycket vanligt symtom vid proktologiska sjukdomar och inte sällan orsaken till att patienterna söker hjälp. "..........
Citera
2018-09-30, 04:05
  #6
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är det inte. Det har jag kollat upp och det finns inga maskar i kletet, det är bara en gulvit smöraktig kletighet som luktar unket. Det luktar alltså inte bajs eller jäst eller så, bara unket. Det är alltså inte springmask.
Antingen så bokar du tid med läkare eller köper salva för analklåda, typ Silon salva.
Citera
2018-09-30, 04:10
  #7
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Har du läst det här?



https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1295

"Analklåda är ett mycket vanligt symtom vid proktologiska sjukdomar och inte sällan orsaken till att patienterna söker hjälp. "..........
En fistel eller en icke helt tillslutande mynning är säkert en del av problemet, ja. Och sedan blir det ju att man tvättar/torkar lite mer än vad som kanske behövts, vilket ökar känsligheten och sedan är den onda cirkeln igång.

Kosten spelar säkert också in eftersom jag i stort sett inte äter fibrer alls. Inget bröd, väldigt lite grönt och så vidare.

Mitt ständiga sittande är säkert också en bov i dramat.

Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Antingen så bokar du tid med läkare eller köper salva för analklåda, typ Silon salva.
Doktor känns ju onödigt. Jag har ju er, legitimerade Flashbackläkare.

Salva har jag provat, både mild kortisonsalva och typ Atrix. Det slutar klia då men problemet är att man blir så halkig i röven när insmord salva sedan börjar röra på sig i och med svettning. Det känns lite som att förvärra det redan befintliga problemet tiofalt, fast utan klådan då.
Citera
2018-09-30, 04:11
  #8
Medlem
Om jag kommer ihåg rätt nu, klockan är ju ganska mycke. Har för mig att en bartender som var med i programmet "Vår pinsamma kroppar" led av samma åkomma. Då var det kosten, han åt väldigt lite fiber.
Där av hans anusläckage.
Citera
2018-09-30, 05:06
  #9
Medlem
Xyloproct rektalsalva is da shit you know.
Finns på ett apotek nära dig.
Lycka till...
Citera
2018-09-30, 05:54
  #10
Medlem
Du säger att du sköter hygienen men duschar bara 2-3 ggr i veckan? Jag vet inte, för mig känns det lite för lite, minst 4 ggr i veckan låter bättre. Varannan dag.
Citera
2018-09-30, 06:35
  #11
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Du säger att du sköter hygienen men duschar bara 2-3 ggr i veckan? Jag vet inte, för mig känns det lite för lite, minst 4 ggr i veckan låter bättre. Varannan dag.
Fast det där överdrivna duschandet som människor håller på med är ju inte bra heller. Det finns en anledning till varför försäljningen av balsam och hudlotion är all-time high. Människor duschar sönder både hud och hår och måste därför tillsätta icke-naturlig fukt utifrån, från en flaska som listigt nog tillverkas och säljs av samma filurer som säljer schampot och tvålen.

Människans hud är inte skapad för att duschas och tvålas in varken varje eller varannan dag. Att majoriteten trots allt ändå gör det beror på att tvålfabrikörer och reklamgubbar har lärt oss att vi måste vara "fräscha" hela tiden och att utöva grupptryck på varandra.

Av alla de förslag jag har fått ikväll är hygienen det som jag tar allra lättast på eftesom, som sagt, två-tre tvättar i veckan är fullt rimligt. Det har jag hållit på med i åratal och det är först senaste året som klådan kommit.
Citera
2018-09-30, 06:43
  #12
Medlem
Varför frågar du så mycket, när du ändå har svar och lösningar på allting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback