2023-03-07, 22:12
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När kommer LOP till Grand ?

Jag tittar i tråden då och då och slås av hur väldigt sällsynt det är att du skriver något annat än one-liners ett frågetecken efter.

Har du aldrig någonsin funderat på att läsa på lite själv om fallet?

Böcker som inte rekommenderas är trams som den om ett teatermord eller Engström (samma nivå).

Lycka till med det.
Citera
2023-03-07, 22:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Stor komik om LÖSNINGEN innefattar en påhittad huvudbonad: ”dubbelknäppt keps”.

Det är lika dumt som att trådens flitigaste SEktmedlem trodde att det var 20 grader kallt i Stockholm den 28 februari 1986.

Texten i Filter går inte att länka till...

Men här är TPs försvar mot kritik för att han fick guldspaden för just "LÖSNINGEN":

https://www.journalisten.se/debatt/kanger-slar-oppna-dorrar

TP skriver:
"Det scenario som har bäst stöd av vittnen från mordnatten är att Skandiamannen väntade på paret Palme utanför bion vid 23-tiden, före filmens slut. Ett flertal vittnesuppgifter från Grand stämmer väl in på Skandiamannen: medelålders man, trekvartslång mörk jacka/rock, glasögon, dubbelknäppt keps. Även Mårten Palme har påpekat att Skandiamannen väl liknar den man han noterade ett stycke bort från föräldrarna efter bions slut.
Så TP har slagit fast att SE har en "dubbelknäppt keps" på sig på mordnatten och detta går att läsa i "LÖSNINGEN"!
Hur en sån keps ser ut är jag inte kunnig om.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 22:48.
Citera
2023-03-07, 22:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Men här är TPs försvar mot kritik för att han fick guldspaden för just "LÖSNINGEN":

TP skriver:
"Det scenario som har bäst stöd av vittnen från mordnatten är att Skandiamannen väntade på paret Palme utanför bion vid 23-tiden, före filmens slut. Ett flertal vittnesuppgifter från Grand stämmer väl in på Skandiamannen: medelålders man, trekvartslång mörk jacka/rock, glasögon, dubbelknäppt keps. Även Mårten Palme har påpekat att Skandiamannen väl liknar den man han noterade ett stycke bort från föräldrarna efter bions slut.
Så TP har slagit fast att SE har en "dubbelknäppt keps" på sig på mordnatten!
Hur en sån ser ut är jag inte kunnig om.

Om jag får dra en ren gissning misstänker jag att det är någon variant av den som visas i Netflix-serien: https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2021/11/tum-105-unit-00133-r-scaled.jpg?resize=1200%2C800&ssl=1

Kepsen har alltså två st knäppen. Man knäpper ena örat på kepsen och andra örat över.
Citera
2023-03-07, 22:31
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:

TP skriver:
Så TP har slagit fast att SE har en "dubbelknäppt keps" på sig på mordnatten!
Hur en sån ser ut är jag inte kunnig om.

Det där är fullständigt vansinnigt dumt.

Hur kan man för det första få en Guldspade för att man kalkerar någon annans bok. Med lite tillägg om 30 år gammal ”vapenvana” som rör gevär.

Och hur skulle Engström ha hunnit in och ut från Skandia?

Detta är bortsett från att Engström saknar vapen, ammunitionen av en unik typ samt den lilla viktiga detaljen MOTIV.
Citera
2023-03-07, 22:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Om jag får dra en ren gissning misstänker jag att det är någon variant av den som visas i Netflix-serien: https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2021/11/tum-105-unit-00133-r-scaled.jpg?resize=1200%2C800&ssl=1

Kepsen har alltså två st knäppen. Man knäpper ena örat på kepsen och andra örat över.

Bildsök på Google "dubbelknäppt keps" returnerar inga dylika resultat.

Vi får åtminstone vara överens om att ABs beskrivning av luvan med upprullad kant inte är speciellt lik Netflix giganiska gubbkeps?

Edit: Menar du att det sitter en tryckknapp mitt på huvudet på kepsen när man fäller ned öronlapparna? Jag har aldrig sett en sådan keps.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 22:45.
Citera
2023-03-07, 22:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det där är fullständigt vansinnigt dumt.

Hur kan man för det första få en Guldspade för att man kalkerar någon annans bok. Med lite tillägg om 30 år gammal ”vapenvana” som rör gevär.

Och hur skulle Engström ha hunnit in och ut från Skandia?

Detta är bortsett från att Engström saknar vapen, ammunitionen av en unik typ samt den lilla viktiga detaljen MOTIV.

Detta var nog det minst kontroversiella inlägget jag läst i denna tråd. Kan någon ha en avvikande uppfattning från det du skriver i ditt inlägg?
Citera
2023-03-07, 22:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Bildsök på Google "dubbelknäppt keps" returnerar inga dylika resultat.

Vi får åtminstone vara överens om att ABs beskrivning av luvan med upprullad kant inte är speciellt lik Netflix giganiska gubbkeps?

Självklart.

Tittar man ensamt på ABs observation och läser rakt av gällande vad han säger så är min tolkning att det rör sig om en upprullad stickad mössa.
Citera
2023-03-07, 22:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart.

Tittar man ensamt på ABs observation och läser rakt av gällande vad han säger så är min tolkning att det rör sig om en upprullad stickad mössa.

Hur får du in AB i handlingen på Netflix då? AB verkar ju sett själva mordet och det finns vittnen som känner igen honom från brottsplatsen.
Citera
2023-03-07, 22:51
Medlem
Citat:
Driver du?

Engström var åtminstone inte märkbart berusad, enligt HO, när han klev ut på Sveavägen i lagom tid för att höra andra skottet.

NF:s signalement på ”Skuggan” stämmer sällsynt illa på Engström, däremot bra på mördaren.

Att Engström var packad på mordkvällen frontalkrockar med den sällsynt dumma teorin att han var vaken hela natten och nästa dag för att se och höra alla nyhetssändningar/läsa alla tidningar (och dessutom mirakulöst nog skilja fakta från missförstånd och överdrifter) för att bena ut hur han framgångsrikt skulle låtsas vara vittne och inte avslöjas som mördare under resten av sitt liv.

Vad är det som inte stämmer med NFs beskrivning på Engström ?
Citera
2023-03-07, 22:52
Medlem
Citat:
Jag tittar i tråden då och då och slås av hur väldigt sällsynt det är att du skriver något annat än one-liners ett frågetecken efter.

Har du aldrig någonsin funderat på att läsa på lite själv om fallet?

Böcker som inte rekommenderas är trams som den om ett teatermord eller Engström (samma nivå).

Lycka till med det.
Vilken otrolig låg nivå av härskarteknik. Kan du referera till nått inlägg du gjort som lett mer klarhet i fallet SE som GM eller vittne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När kommer LOP till Grand ?

Första gången eller andra ?

Han kan gå in och ur Skandia som han vill ..
Citera
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Detta var nog det minst kontroversiella inlägget jag läst i denna tråd. Kan någon ha en avvikande uppfattning från det du skriver i ditt inlägg?

Jag har!

1. TP har inte "kalkerat" Larssons bok. De kom till samma slutsats oberoende av varandra. Faktum är att TP började sitt arbete med Engström långt innan Larsson.
Larsson har enbart postivita saker att säga om TP.

2. Frågan gällande tiden. Flera människor har ju klockat tiden och är överens om att det finns tillräckligt med tid att ta sig från Grand, stämpla ut och fortfarande vara i tid för att begå mordet.
Gillar jag den hypotesen? Nej, men tidsmässigt är det möjligt. Tajt, men möjligt.

3. Motivbilden läggs ju fram extremt tydligt av TP. Om man sedan köper den är en annan sak.
Men att han umgicks i högerextrema kretsar (ja, nissarna i Täby var utan tvekan högerextrema) tillsammans med urkass självkänsla och alkoholism gör honom till en intressant kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in