2023-03-07, 21:22
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Kan man se någonstans på kursutvecklingen när ledningen sprängdes?
Sprängningen var inte nödvändig för att EU skulle dra ner på användningen av rysk gas. Biden hade ju redan beordrat sin lakej, Tysklands förbundskansler Olaf Scholz att man i EU skulle sluta att köpa rysk gas långt före sprängningen.

Men man kan tänka att det fanns risk för att tyska regeringen skulle bli pressad att godkänna ökad leverans av gas från Ryssland om folket skulle frysa i vinter och det bara behövdes öppna gaskranarna igen för att folk skulle få värme i bostäderna. För att eliminera risken för att detta skulle hända var det bäst att förstöra ledningarna.
Citera
2023-03-07, 21:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du har livlig fantasi i alla fall, något annat kan man inte säga.

De största naturgasfyndigheterna i världen finns i Ryssland.
På vilket sätt påverkar förekomsten av naturgasfyndigheter Rysslands kontraktsbrott med anledning av att man stängde av kranen till EU? En sprängning av ledningen kan däremot "trolla bort" kontraktsbrottet, lite beroende på hur avtalet är formulerat. Sedan ska jag villigt erkänna att jag inte är ett dugg insatt i hur det där avtalet såg ut.
Citera
2023-03-07, 21:24
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Precis. Man får ha sitt hjärntvättade huvud riktigt långt upp i sitt PK-arsle för att tro att Ukraina skulle klara av en sådan operation. Någon gång kanske man vaknar upp och undrar vilka fler lögner man gått på.

Skulle Ukraina mäkta med att utföra en sådan operation utanför Bornholm? Du tror att de har kapacitet och resurser för det? Snälla mannen, fortsätt du skriv att jag är eljest. Pappskalle.
Förresten jag har en bro till salu, vill du köpa? Du får den billigt.

Att USA utförde eller beordrade sprängningen begriper alla normala men att Norge skulle låna ut sig till detta är klart uppseendeväckande.

Kan man se någonstans på kursutvecklingen när ledningen sprängdes?

Instämmer. När ledningen byggdes var jag kraftigt emot det och ifrågasatte varför Europa skulle göra sig beroende av Ryssland? Ryssland hade ju visat mot andra länder i Östeuropa och att de kunde sätta på och stänga av gasen som de ville. Jag var emot att de drog ledningen i svensk ekonomisk zon och att de fick använda och bygga ut Slite hamn. Då tyckte folk jag var dum i huvudet, i alla fall nästan. SD varnade för Ryssland 2012 och vi minns alla landsförrädaren Reinfeldts famösa svar i riksdagen. Han är inte fullt så dum utan exakt så korrupt.
-
Exakt.
Carl Bildt var en stor förespråkare och delägare i den ryska gasen.
Kommer inte ihåg alla fakta men nått sånt korrupt skit var det.
Citera
2023-03-07, 21:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1. Det är inte uteslutet (om än inte heller bevisat) att Ryssarna själva sprängde ledningen.
2. Oavsett din förment överlägsna ton, så är det inte heller uteslutet att Ukraina eller fristående Pro-ukrainsk gupp ligger bakom.r
3. Det är inte heller uteslutet att USA själva eller tillsammans med annan har varit inblandade.

Inget av detta är konspirationsteorier, utan det går sakligt att resonera för och emot dem alla. Det är helt enkelt ingen som lagt fram övertygande bevis för någon av de tre teorierna. Ingen av de tre teorierna är någon konspirationsteori. De är inte heller fakta, utan just teorier.

Hahaha, du verkar paniskt rädd för ordet konspirationsteori. Att säga att en hemlig ukrainsk grupp utfört sprängningen av ryska gasledningar i Östersjön ÄR en konspirationsteori. Ärthjärna
Citera
2023-03-07, 21:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
1. Det är inte uteslutet (om än inte heller bevisat) att Ryssarna själva sprängde ledningen.
2. Oavsett din förment överlägsna ton, så är det inte heller uteslutet att Ukraina eller fristående Pro-ukrainsk gupp ligger bakom.r
3. Det är inte heller uteslutet att USA själva eller tillsammans med annan har varit inblandade.

Inget av detta är konspirationsteorier, utan det går sakligt att resonera för och emot dem alla. Det är helt enkelt ingen som lagt fram övertygande bevis för någon av de tre teorierna. Ingen av de tre teorierna är någon konspirationsteori. De är inte heller fakta, utan just teorier.

Vad kom den svenska undersökningen fram till?
Citera
2023-03-07, 21:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hahaha, du verkar paniskt rädd för ordet konspirationsteori. Att säga att en hemlig ukrainsk grupp utfört sprängningen av ryska gasledningar i Östersjön ÄR en konspirationsteori. Ärthjärna
Bra, då vet vi att den är sann, enligt din egna tes!
Citera
2023-03-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Detta var nog en liten hint om vad som skall redovisas så det blir "samordnat".
Citera
2023-03-07, 21:29
Medlem
Citat:
På vilket sätt påverkar förekomsten av naturgasfyndigheter Rysslands kontraktsbrott med anledning av att man stängde av kranen till EU? En sprängning av ledningen kan däremot "trolla bort" kontraktsbrottet, lite beroende på hur avtalet är formulerat. Sedan ska jag villigt erkänna att jag inte är ett dugg insatt i hur det där avtalet såg ut.

Man var så illa tvungna att stänga kranen när USA sprängde rören ja... tidigare var man väl inte mindre tillförlitlga än svensk kärnkraft i alla fall.

Och hur hade du tänkt att EU skulle driva in böter för detta påstådda "kontraktsbrott"?
Skicka kron-kalle till Moskva?
Citera
2023-03-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det bevisar ingenting. Han ses dessutom av många som en lite halvknäpp konspirationsteoretiker:
Riktigt fult gjort av dig. När man vill tysta någon så kallar man dom för konspirationsteoretiker. Men i verkligheten ser det ut så här: konspiration igår, fakta idag. Som ts skrev.
Citera
2023-03-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Occam's razor.
Att Ryssland skulle ha sprängt sin egna ledning? Na. Helt ologiskt.

För övrigt finansierades och ägdes ledningarna till 51% av ryska Gazprom och resten av europeiska bolag, holländska, tyska och franska, utan någon koppling till ryska staten. Ledningarna kostade ca 17 miljarder euro att bygga. Stora förluster för alla inblandade parter. Inte bara för Gazprom.
Citera
2023-03-07, 21:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Förundersökningen? Är den ens klar?
Det har väl läckt ut att det saknas bevis för att binda Ryssland till dådet.
Citera
2023-03-07, 21:33
Medlem
Har inte läst alla 14 sidorna.

MEN.

Det är uppenbarligen att USA kunde skylla detta på Ryssland istället väljer man att peka fingret på Ukraina fast man stöttat dom med hundrataljs miljarder värda stöd, pengar osv.

Man gör det naturligtvis taktiskt och medvetet och har en baktanke med detta men vad fan skulle det vara? Även om jag själv var säker på Ukrainarna genomförde det är jag mycket förvånad USA går ut såhär tydligt och pekar ut dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in