2023-03-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Verkar jävligt märkligt i så fall.

Egentligen det enda möjliga om du frågar mig.

Ryssland spränger ju inte sin egen mjölko och sitt enda förhandlingskort.

Skulle vintern 22/23 ha blivit kall och torr så hade vi haft enorma problem. I förlängningen kunde folk ha fryst ihjäl och även svält ihjäl. I ett sånt scenario hade Europa vikit för Ryssland. Hävt sanktionerna/slutat hjälpa Ukraina, fått gasen och elen tillbaka.

Detta ville ju naturligtvis inte Ukraina ska hända. Och när Nordstream sprängdes var det ett möjligt scenario med så allvarlig energibrist. (Med facit i hand så blev det inte så).

Därför har Ukraina egentligen det enda förnuftiga motivet.
Citera
2023-03-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Stängde de av den innan de sprängde den?
Hur många miljarder har ryssarna förlorat och varför skulle de ha råd med det under ett krig?
Tjena. Det verkar logiskt.

De lät allt 9% gå igenom Nordstream tills skiten sprängdes.
Citera
2023-03-07, 20:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
-
Stängde de av den innan de sprängde den?
Hur många miljarder har ryssarna förlorat och varför skulle de ha råd med det under ett krig?
Tjena. Det verkar logiskt.

Du får det att låta som om jag hittar på att ledningarna var avstängda när de sprängdes. Du har alltså inte ens koll på det?

Ryssland stängde av gasen i NS1 i början av september. NS2 kopplades aldrig på. Bägge ledningarna var avstängda. NS1 ägdes delvis av Tyskland och delvis av ryska staten, NS2 ägs till 100% av den ryska staten och har fortfarande 50% av kapaciteten kvar.

Direkt efter explosionerna erbjöd Putin att koppla på NS2.

Occhams razor var det eller?
Citera
2023-03-07, 20:26
Medlem
löls avatar
Och nu har Ryssland återigen bett FN om en internationell undersökning i denna soppa 😂

Usa kommer med näbbar och klor försöka hålla detta borta 🤥
Citera
2023-03-07, 20:27
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Och nu har Ryssland återigen bett FN om en internationell undersökning i denna soppa 😂

Usa kommer med näbbar och klor försöka hålla detta borta 🤥
Den som inte vill ha en undersökning är väl typ den skyldige?
Citera
2023-03-07, 20:32
Medlem
hejsan07s avatar
Är det egentligen, , så viktigt att veta. med perspektiv på det smälls riktiga megabomber och hela städer sprängs sönder i Ukraina,

Rören går ju att laga om någon plötsligt skulle vilja använda dem igen.

Men de användes ju inte....ingen skadades och ingen vill göra bizness med ägarna av rören, ägare investerare som säkert vill ha ut försäkringspeng.
Citera
2023-03-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du får det att låta som om jag hittar på att ledningarna var avstängda när de sprängdes. Du har alltså inte ens koll på det?

Ryssland stängde av gasen i NS1 i början av september. NS2 kopplades aldrig på. Bägge ledningarna var avstängda. NS1 ägdes delvis av Tyskland och delvis av ryska staten, NS2 ägs till 100% av den ryska staten och har fortfarande 50% av kapaciteten kvar.

Direkt efter explosionerna erbjöd Putin att koppla på NS2.

Occhams razor var det eller?

De var inte avstängda. Kraftigt reducerade. Det flöt 9% av maxkapaciteten vid sprängningen.
Citera
2023-03-07, 20:44
Medlem
Jag blev bryskt tillrättavisad när jag spekulerade i om det kunden vara Ukrainare som låg bakom sprängningarna. Det sades att de inte hade varken resurser eller kunskap nog att genomföra detta. Huvudspåret var Ryssland, UK eller USA då.
Ryssland har jag alltid tyckt är för långsökt. Visst kan det finnas motiv för ryssarna men det känns bara totalt idiotiskt…t.o.m. för att vara Ryssland. Däremot så är ukrainarna de största vinnarna på att rycka snuttefilten ur händerna på tyskarna, så de kan börja leverera Leoparder och importera energi från en seriös och allierad partner istället för fienden.
De där ledningarna var ett jävla punggrepp på hela Europa så det är skönt att någon gjorde slag i sak. Att ukrainarna fått hjälp med finansiering och intel från väst ser jag som högst sannolikt.
Framförallt tyskarna ska hållas ansvariga för att ha finansierat Rysslands krigsmakt under årtionden. Det är inte ofta jag håller med Trump men i det här fallet så förstår jag att jänkarna är både besvikna och sura på Europa med Tyskland i spetsen. Medans USA lägger miljarder på Europas försvar så köper tjock-Merkel gas av psykopaten i Kreml. Skamligt!
Citera
2023-03-07, 20:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Larva dig inte. Finns bara ett land som har intresse och kapacitet att genomföra en sådan operation.

Det finns massvis med länder som har kapacitet att spränga pipelines på relativt grunt djup (c.a. 100m). Däremot så var det primärt Ryssland som hade ett intresse av spränga ledningarna, eftersom Ryssland annars riskerade att behöva betala dyra böter p.g.a. uteblivna leveranser.
Citera
2023-03-07, 20:45
Medlem
Så Joe Biden bara tog åt sig äran när han deklarerade att " WE will do it" när det i själva verket var zelensky som var hjärnan bakom det hela . Det hela blir allt mer farsartat
Citera
2023-03-07, 20:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Trams. Hur skulle det ha gått till? Skall dom ha kjört runt hela europa och leaget med en båt i närheten av sprängningarna utan upptäkt? Hur långt före då?

Precis. Man får ha sitt hjärntvättade huvud riktigt långt upp i sitt PK-arsle för att tro att Ukraina skulle klara av en sådan operation. Någon gång kanske man vaknar upp och undrar vilka fler lögner man gått på.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du lider inte alls. Du är bara eljest, som konstaterat. Kämpa!

Dessutom off topic, när du inte kopplar diskussionen till Nordstream-sprängningen. Själv skulle jag inte bli förvånad eller upprörd om det var pro-ukrainska grupper som ligger bakom. Däremot tror jag inte det är sanktionerat från högsta ort, i vart fall inte officiellt. Möjligen en "black op".

Skulle Ukraina mäkta med att utföra en sådan operation utanför Bornholm? Du tror att de har kapacitet och resurser för det? Snälla mannen, fortsätt du skriv att jag är eljest. Pappskalle.
Förresten jag har en bro till salu, vill du köpa? Du får den billigt.

Citat:
-
Håller med men USA/Nato tränade i närheten veckan innan och Norge öppnar ny gasledning...
Occam's razor
"the problem-solving principle that recommends searching for explanations constructed with the smallest possible set of elements."

Att USA utförde eller beordrade sprängningen begriper alla normala men att Norge skulle låna ut sig till detta är klart uppseendeväckande.
Citat:
"En ska bort"
1. Lusekofta
2. Brunost
3. Hytte på fjället
4. Spränga tre av fyra ryska gasledningar som förser Tyskland och stora delar av Europa med gas, vilket är en krigshandling för att sedan sälja sin egen gas i nya ledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag tror nog att USA fixade sprängningen av Nord Stream. Men det kan man inte erkänna. Medans USA:s allierade i Europa är på väg ner i källaren gör aktieägare i USA:s oljebolag stora vinster. "America First" är det som gäller för presidenter i USA.

Här är aktiekursen för Exxon-Mobil
https://www.netcials.com/stock-price-chart-history-nyse/XOM-Exxon-Mobil-Corporation/

Kan man se någonstans på kursutvecklingen när ledningen sprängdes?

Citat:
-
Rätt uppenbart att det är Europas problem eller?
Att vara beroende av rysk gas var ingen bra ide...

Instämmer. När ledningen byggdes var jag kraftigt emot det och ifrågasatte varför Europa skulle göra sig beroende av Ryssland? Ryssland hade ju visat mot andra länder i Östeuropa och att de kunde sätta på och stänga av gasen som de ville. Jag var emot att de drog ledningen i svensk ekonomisk zon och att de fick använda och bygga ut Slite hamn. Då tyckte folk jag var dum i huvudet, i alla fall nästan. SD varnade för Ryssland 2012 och vi minns alla landsförrädaren Reinfeldts famösa svar i riksdagen. Han är inte fullt så dum utan exakt så korrupt.
Citera
2023-03-07, 20:51
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Trams. Det var USA och Norge som gjorde det.
Ja usa är fan inblandat i allt som händer. De vet hur man pushar andra länder att jobba för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in