Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Du verkar vara lite upprörd lille vän 😂
Att diskutera med dig är som att försöka ha ett samtal med någon i Clownronden.
Nu har jag visat att spotpriset på gas är lägre än innan kriget och innan Nordstream sprängdes.
Du har inte visat något som understödjer dina påståenden att terminspriset har ökat enormt efter att Nordstream sprängdes. Du har medgivit att du överdriver så du har ingen som helst trovärdighet.
Du behöver inte oroa dig för mina kunskaper vad gäller spotpriser och terminskontrakt då jag har varit suttit i ledningsgruppen för en av Sveriges större förbrukare av energi.
Att spotpriset på gas är i balans är ju inget konstigt. Det var vi tvungna att få till. Kosta vad kosta vill.
Du får hitta det själv om du är intresserad.
Nej, du har ingen aning. Verkligen inte.
Du har ännu inte berättat för mig om riskpremien. Vad riskas det mot, och vad är underliggande mot en Future?
Om du suttit i ledningsgruppen så bör du kunna detta.
För att du inte ska behöva göra dig till åtlöje.
För att se riskpremien behöver man analysera terminkontrakt fram i tid mot förväntad spotpris. I analyspriset av förbäntad spotpris tar man hänsyn till utfallsrummet i den termiska marknaden och väder, vind osv. Hur ofta är det torra år osv. Det ger en förväntad spotpris.
När man tittar på terminkontrakten så är detta primärt marginalkostnaden på råvara (termisk) som bestämmer. Om nu termin ligger högre än förväntad spotpris, så är skillnaden riskpremien du måste betala för att säkra dig mot underliggande spotpris. Hajar du?
Om det är motsatt, så är det en förväntad rabatt mot marknaden, och du bör gå in och handla. Och då har du ingen riskpremie mot förväntad spotpris.
När vi tittar på hur det ser ut just nu, så finns det en riskpremie på elmarknaden på kontrakten mot vintern. Primärt månad och kvartal. Du måste alltså betala extra mot förväntad spot pga osäkerhet och rädsla. Om du köper en termin (eller future om det passar trollet bättre), så har du säkrat dig ett pris för din förbrukning fram i tid. Eller så handlar du med det finansiella instrumentet som ett värdepapper. Dvs rent spekulativt.
Börjar misstänka att du är ett rysstroll, på riktigt. Sitter och skriker om det till andra som en cover.. För såhär korkad kan ingen vara. Och jag förstår att du ”satt” i ledningsgruppen och inte ”sitter”….