2023-03-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är uppenbart att du inte har en aning om energimarknaden då du inte vet om att gaspriset ligger lägre nu än när Putin satte igång sin invasion av Ukraina och att det ligger betydligt lägre än när Nordstream sprängdes.

Du försöker bara att sprida lögner ditt lilla rysstroll.

Men du fattar inte vad jag säger din korkade tönt.

Jag har inte sagt något om priset på spot nu.
Du vet ju inte varför priset är lägre. På SPOT. Tillgången matchar efterfrågan! Men jag pratar inte om spot. Vi vet inte om tillgången matchar efterfrågan nästa vinter, eller hur?
Samma problemställning fanns när Nordstream2 sprängdes.

Det går inte att diskutera med dig. För du vet inte vad jag pratar om. Du kan verkligen inte detta. Så du borde bara knipa igen och hålla dig till det du kan.

Berätta för mig varför jag är ett rysstroll istället, lille tönt. Skriker du rysstroll på alla när du inte förstår vad dom menar?
Att inte kunna diskutera och ha olika åsikter utan att folk är rysstroll.

Skriker du det på vänner och bekanta (om du har några) runt middagsbordet när ni diskuterar inflationen också eller?

Sånna som dig förnekar också att det skulle vara produktionsbrist i Europa. Och vi är självförsörjande på elproduktionen i Sverige.. Kapa ledningarna och låt oss hantera oss själva…. Stereotypiskt för en okunnig tönt.
Senast redigerad av ApansPappa 2023-03-06 kl. 19:50.
Citera
2023-03-06, 19:52
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Nazismen gror utav helvete över stora delar av Europa (för all del även i Ryssland). Ukraina är verkligen inte den sista nazisten. Du menar att ryssen kommer hit snart med detta som motiv?
Du har inte ett långt liv som nazist i Ryssland, dom brukar dö våldsamt
Citera
2023-03-06, 20:00
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Hahahaha du är rolig du. Googla lite vetja. Det finns bland annat gott om nazi-tatuerade soldater där ute just nu, iofs är de flesta döda.
Citera
2023-03-06, 20:02
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Men du fattar inte vad jag säger din korkade tönt.

Jag har inte sagt något om priset på spot nu.
Du vet ju inte varför priset är lägre. På SPOT. Tillgången matchar efterfrågan! Men jag pratar inte om spot. Vi vet inte om tillgången matchar efterfrågan nästa vinter, eller hur?
Samma problemställning fanns när Nordstream2 sprängdes.

Det går inte att diskutera med dig. För du vet inte vad jag pratar om. Du kan verkligen inte detta. Så du borde bara knipa igen och hålla dig till det du kan.

Berätta för mig varför jag är ett rysstroll istället, lille tönt. Skriker du rysstroll på alla när du inte förstår vad dom menar?
Att inte kunna diskutera och ha olika åsikter utan att folk är rysstroll.

Skriker du det på vänner och bekanta (om du har några) runt middagsbordet när ni diskuterar inflationen också eller?
.

Du verkar vara lite upprörd lille vän 😂
Att diskutera med dig är som att försöka ha ett samtal med någon i Clownronden.

Nu har jag visat att spotpriset på gas är lägre än innan kriget och innan Nordstream sprängdes.
Du har inte visat något som understödjer dina påståenden att terminspriset har ökat enormt efter att Nordstream sprängdes. Du har medgivit att du överdriver så du har ingen som helst trovärdighet.

Du behöver inte oroa dig för mina kunskaper vad gäller spotpriser och terminskontrakt då jag har varit suttit i ledningsgruppen för en av Sveriges större förbrukare av energi.
Citera
2023-03-06, 20:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf

Halva Wagnergruppen har fullt med nassetatueringar.
Citera
2023-03-06, 20:20
Medlem
Citat:
Du verkar vara lite upprörd lille vän 😂
Att diskutera med dig är som att försöka ha ett samtal med någon i Clownronden.

Nu har jag visat att spotpriset på gas är lägre än innan kriget och innan Nordstream sprängdes.
Du har inte visat något som understödjer dina påståenden att terminspriset har ökat enormt efter att Nordstream sprängdes. Du har medgivit att du överdriver så du har ingen som helst trovärdighet.

Du behöver inte oroa dig för mina kunskaper vad gäller spotpriser och terminskontrakt då jag har varit suttit i ledningsgruppen för en av Sveriges större förbrukare av energi.

Att spotpriset på gas är i balans är ju inget konstigt. Det var vi tvungna att få till. Kosta vad kosta vill.
Du får hitta det själv om du är intresserad.

Nej, du har ingen aning. Verkligen inte.
Du har ännu inte berättat för mig om riskpremien. Vad riskas det mot, och vad är underliggande mot en Future?

Om du suttit i ledningsgruppen så bör du kunna detta.

För att du inte ska behöva göra dig till åtlöje.

För att se riskpremien behöver man analysera terminkontrakt fram i tid mot förväntad spotpris. I analyspriset av förbäntad spotpris tar man hänsyn till utfallsrummet i den termiska marknaden och väder, vind osv. Hur ofta är det torra år osv. Det ger en förväntad spotpris.

När man tittar på terminkontrakten så är detta primärt marginalkostnaden på råvara (termisk) som bestämmer. Om nu termin ligger högre än förväntad spotpris, så är skillnaden riskpremien du måste betala för att säkra dig mot underliggande spotpris. Hajar du?

Om det är motsatt, så är det en förväntad rabatt mot marknaden, och du bör gå in och handla. Och då har du ingen riskpremie mot förväntad spotpris.

När vi tittar på hur det ser ut just nu, så finns det en riskpremie på elmarknaden på kontrakten mot vintern. Primärt månad och kvartal. Du måste alltså betala extra mot förväntad spot pga osäkerhet och rädsla. Om du köper en termin (eller future om det passar trollet bättre), så har du säkrat dig ett pris för din förbrukning fram i tid. Eller så handlar du med det finansiella instrumentet som ett värdepapper. Dvs rent spekulativt.

Börjar misstänka att du är ett rysstroll, på riktigt. Sitter och skriker om det till andra som en cover.. För såhär korkad kan ingen vara. Och jag förstår att du ”satt” i ledningsgruppen och inte ”sitter”….
Senast redigerad av ApansPappa 2023-03-06 kl. 20:29.
Citera
2023-03-06, 20:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Att spotpriset på gas är i balans är ju inget konstigt. Det var vi tvungna att få till. Kosta vad kosta vill.
Du får hitta det själv om du är intresserad.

Nej, du har ingen aning. Verkligen inte.
Du har ännu inte berättat för mig om riskpremien. Vad riskas det mot, och vad är underliggande mot en Future?

Om du suttit i ledningsgruppen så bör du kunna detta.

För att du inte ska behöva göra dig till åtlöje.

För att se riskpremien behöver man analysera terminkontrakt fram i tid mot förväntad spotpris. I analyspriset av förbäntad spotpris tar man hänsyn till utfallsrummet i den termiska marknaden och väder, vind osv. Hur ofta är det torra år osv. Det ger en förväntad spotpris.

När man tittar på terminkontrakten så är detta primärt marginalkostnaden på råvara (termisk) som bestämmer. Om nu termin ligger högre än förväntad spotpris, så är skillnaden riskpremien du måste betala för att säkra dig mot underliggande spotpris. Hajar du?

Om det är motsatt, så är det en förväntad rabatt mot marknaden, och du bör gå in och handla. Och då har du ingen riskpremie mot förväntad spotpris.

När vi tittar på hur det ser ut just nu, så finns det en riskpremie på elmarknaden på kontrakten mot vintern. Primärt månad och kvartal. Du måste alltså betala extra mot förväntad spot pga osäkerhet och rädsla.

Börjar misstänka att du är ett rysstroll, på riktigt. Sitter och skriker om det till andra som en cover.. För såhär korkad kan ingen vara. Och jag förstår att du ”satt” i ledningsgruppen och inte ”sitter”….

Har du googlat fram svaret, du glömde de geopolitiska riskfaktorerna samt hur distributionsnätet ser ut framöver.
Citera
2023-03-06, 20:34
Medlem
Citat:
Har du googlat fram svaret, du glömde de geopolitiska riskfaktorerna samt hur distributionsnätet ser ut framöver.

Ah så du erkänner nu att jag kanske kan detta trots allt? (Google glömde visst de geopolitiska aspekterna)…
Börjar du fatta nu. Nu pratar vi äntligen om det som är kärnan. Inte spotpriset dag för dag.

Geopolitiska faktorer är absolut något som ska in i bedömningen. Politiska rent generellt. Regulatoriska ändringar osv. Dock inte i analyspriset för förväntad spotpris fram i tid. Det är mestadels väder som avgör det. Men på termin har det absolut en påverkan.

Distributionsnätet är mer begränsningar som skapar flaskhalsar och påverkar inte systempriset som vi talar om här. Utan bara EPAD.

Nu är vi mer mot att ligga i underskott. Marknadsmekanismen reglerar detta automatiskt. Priset ökar, konsumtionen går ner, och vise versa.
Senast redigerad av ApansPappa 2023-03-06 kl. 20:51.
Citera
2023-03-06, 20:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ah så du erkänner nu att jag kanske kan detta trots allt? Börjar du fatta nu.

Geopolitiska faktorer är absolut något som ska in i bedömningen. Politiska rent generellt. Regulatoriska ändringar osv. Dock inte i analyspriset för förväntad spotpris fram i tid. Det är mestadels väder som avgör det. Men på termin har det absolut en påverkan.

Distributionsnätet är mer begränsningar som skapar flaskhalsar och påverkar inte systempriset som vi talar om här. Utan bara EPAD.

Nu är vi mer mot att ligga i underskott. Marknadsmekanismen reglerar detta automatiskt. Priset ökar, konsumtionen går ner, och vise versa.

För oss som har jobbat med långsiktiga investeringar är de geopolitiska faktorerna samt distributionsnätet avgörande. Då har det varit avgörande att titta på vilka utbyggnader av distributionsnätet mot framförallt utlandet som var prospekterade eller beslutade.
Detsamma gäller produktion av energi.
Citera
2023-03-06, 20:55
Medlem
Citat:
För oss som har jobbat med långsiktiga investeringar är de geopolitiska faktorerna samt distributionsnätet avgörande. Då har det varit avgörande att titta på vilka utbyggnader av distributionsnätet mot framförallt utlandet som var prospekterade eller beslutade.
Detsamma gäller produktion av energi.

Men nu pratar du om äpplen och päron. Långsiktiga investeringar som du pratar om nu är ingenting som jag kan något om, eller som hör ihop med marknadsmekanismerna på elmarknaden. Svenska kraftnät kan ju ha världens största distributionsnät. Men om dom inte har produktionen att släppa ut på det så spelar det ju föga roll. Större nät och mer produktion är vad som behövs. Större nät mellan områdena i norr och söder för att minska skillnaden. Och utbyggnad av kärnkraft. Så börjar det likna något.

Men igen, detta är en annan diskussion än vad vi inledde hela karusellen med.

Nu ska jag ta en vodka och äta lite stör-rom från svarta havet. Tillsammans med min kraft-trader till handläggare.
Senast redigerad av ApansPappa 2023-03-06 kl. 20:58.
Citera
2023-03-07, 16:50
Medlem
Amerikansk underrättelsetjänst: Ukrainsk grupp bakom sprängningen av Nord Stream

https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html
https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-nordstream/us-intelligence-suggests-pro-ukrainian-group-sabotaged-nord-stream-pipelines-nyt-idINFWN35F2AH

Amerikanska underrättelseuppgifter: Inte USA eller Ryssland som sprängde Nord Stream. Sprängningen utfördes av Ukrainsk grupp.
Amerikanska underrättelseuppgifter har uppgifter som tyder på att Nord Stream sprängdes av en Ukrainsk grupp. Även om kopplingar till regeringen och Zelensky kan föreligga har man ännu inte funnit några konkreta bevis. Utredningen fortsätter.
- USA skyller ifrån sig på ukrainarna. Motivet?
- Konspirationsteori igår, fakta idag.
Senast redigerad av GrevenFB 2023-03-07 kl. 17:11.
Citera
2023-03-07, 16:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Amerikanska underrättelseuppgifter: Inte USA eller Ryssland som sprängde Nord Stream. Sprängningen utfördes av Ukrainsk grupp.
Amerikanska underrättelseuppgifter har uppgifter som tyder på att Nord Stream sprängdes av en Ukrainsk grupp. Även om kopplingar till regeringen och Zelensky kan föreligga har man ännu inte funnit några konkreta bevis. Utredningen fortsätter.

Trams. Det var USA och Norge som gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in