2023-03-07, 15:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tänker också på uttrycket. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Å andra sidan har jag aldrig varit så dåligt klädd som året jag bodde i i Stockholm och försökte klä mig ,,,,,, genomtänkt.

SE verkade bry sig sig om mode.

Med vädret denna kväll.... borde han inte ha något som täckte örononen?

Vilka huvudbonader (och jackor/rockar)finns i Albumen ME har ?

Det är väl den bilden vi får om SE-anhängarna:

De börjar med en tämligen naken klippdocka av SE och hänger sedan på honom olika utvalda attribut och persedlar som det passar:
- En allmänt mörk vinterrock. (Väljer man bland kläder SE inte är fotograferad med ökar sannolikheten att likheter uppstår med övriga vittnens beskrivning av GM.)

- Något kepsliknande. (Väljer man bland kepsar SE inte är fotograferad med ökar sannolikheten att likheter uppstår med övriga vittnens beskrivning av GM.)

- En handledsväska (Här gäller det att hänga på handledsväskan efter att SE som GM lämnat mordplatsen men ändå före DBG.)

- Hala kontorsskor (Alla inklusive PU "vet" att bara övertidsarbetande kontorsanställda i Stockholms innerstad hade hala kontorsskor på en fredagkväll kl 23.20.)

- Ett lånat mordvapen (Grannen hade ett "passande" mordvapen i sina samlingar, så klipp och klistra!)

- Ett lånat mordmotiv (TP klipper till och med in ett mordmotiv som SE tydligen "lånat" av grannarna i Täby i sin osannolika bok också.)

- Påstådda högermoderata sympatier (Där Täbygrannarnas källare tapetserades av piltavlor med OPs ansikte med borthackade ögon som enda dekorationer.)

- Ett medlemskap i en skytteklubb. (Här får man vara försiktig då man klipper så papperet inte går sönder, då denna uppgift är mycket gammal.)

- Ett tilltagande alkoholproblem, med tydlig kortisoninblandning. (Av en alkoholist hög på kortison kan man förvänta sig lite vad som helst, jämför gärna med CP!)

- En ex-fru som över 30 år senare hårdnackat vägrar att kasta SE under bussen trots påtryckningar från polisen! (Det framkommer att ex-frun råkade ut för en "freudiansk felbakning" då TP skulle komma på besök i "mördarens hus" vilket han skriver om i sin bok. ME hade bakat tigerkaka vilket tydde på en koppling till Indien...Ja ni fattar!)
Det går nog att få klippdockan SE att passa in hyfsat på en generisk mördare, men det hela faller sönder redan efter en ytlig granskning av fakta tyvärr. Jag tror personligen inte att bläddrande i MEs fotoalbum skulle ge så mycket. Kanske finns där en bild på SE i lingonskogen? Det skulle kännas mycket passande på teorin SE som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 15:57.
Citera
2023-03-07, 16:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men vad bra! Då har vi löst det!

Då har du lyckats med det som ingen annan har lyckats med innan! Skapa en trovärdig kedja från Grand till mordplatsen! Inte ens PU (under CP-tiden) lyckades med detta!

Hur känns det?

Det har väl många lyckats med? Eller?

Kedjan från MPs grandman till en som förföljer på samma avstånd via LN och NF kan väl inte vara första gången den har varit uppe?

Vi har ju observationer av en man som följer efter, följer in i deras tempo och har liknande signalement på samtliga observationer. Från Grand till mordplatsen.
Citera
2023-03-07, 16:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det har väl många lyckats med? Eller?

Kedjan från MPs grandman till en som förföljer på samma avstånd via LN och NF kan väl inte vara första gången den har varit uppe?

Vi har ju observationer av en man som följer efter, följer in i deras tempo och har liknande signalement på samtliga observationer. Från Grand till mordplatsen.

Vissa tycker det ja

Men det är ju inte direkt en enad kör som står bakom denna kedja om man säger så. Det är väl precis lika många som tror på en "väntande" gärningsman. Nu är jag medveten om att vi har skribenter på plats som properar för en hypotes där MPs Grandman och IMs Dekorimaman är samma person. Jag personligen anser att den hypotes har fler hål än ett durkslag.

Men nej, vi har inte observationer av en man som "följer efter". Vi har observationer av en man som går åt samma håll efter LOP. Att han ska "följa dem" är ju rena spekulationer.

LNs vittnesmål påvisar ju inte heller att LOP är förföljd av någon. Det är ju flera individer som går förbi. Men bakom LOP ser han en "sjaskig" gubbe. Han får ju inga följdfrågor om det kommer fler individer heller. Han blir väl störd av någon som vill köpa korv?
Och tyvärr har vi bara hans första förhör att luta oss mot då han efter det spårar ur och landar i att det är CP.

NF är ju fortfarande oerhört tunt. Lång blå jacka. För gammal för att vara livvakt (enligt honom).

Vad har vi mer, Kerstin N? Hennes vittnesmål är ju tyvärr ganska snurrigt gällande tiderna.
Citera
2023-03-07, 16:45
Medlem
Citat:
Vissa tycker det ja

Men det är ju inte direkt en enad kör som står bakom denna kedja om man säger så. Det är väl precis lika många som tror på en "väntande" gärningsman. Nu är jag medveten om att vi har skribenter på plats som properar för en hypotes där MPs Grandman och IMs Dekorimaman är samma person. Jag personligen anser att den hypotes har fler hål än ett durkslag.

Men nej, vi har inte observationer av en man som "följer efter". Vi har observationer av en man som går åt samma håll efter LOP. Att han ska "följa dem" är ju rena spekulationer.

LNs vittnesmål påvisar ju inte heller att LOP är förföljd av någon. Det är ju flera individer som går förbi. Men bakom LOP ser han en "sjaskig" gubbe. Han får ju inga följdfrågor om det kommer fler individer heller. Han blir väl störd av någon som vill köpa korv?
Och tyvärr har vi bara hans första förhör att luta oss mot då han efter det spårar ur och landar i att det är CP.

NF är ju fortfarande oerhört tunt. Lång blå jacka. För gammal för att vara livvakt (enligt honom).

Vad har vi mer, Kerstin N? Hennes vittnesmål är ju tyvärr ganska snurrigt gällande tiderna.

Granmannen kan vara Engström som avbryter försöket...

Kommer ut på Sveavägen och ser paret Palme norrut och sen blir förföljaren som NF ser...

Då hänger kedjan ihop..

Anledningen till att jag vill ha Grandmannen och NF person till Engström är för att deras signalement stämmer väldigt bra
Citera
2023-03-07, 16:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Granmannen kan vara Engström som avbryter försöket...

Kommer ut på Sveavägen och ser paret Palme norrut och sen blir förföljaren som NF ser...

Då hänger kedjan ihop..

Anledningen till att jag vill ha Grandmannen och NF person till Engström är för att deras signalement stämmer väldigt bra

Det är ju mer eller mindre TPs scenario.

Jag säger inte att det är omöjligt.
Men det är väldigt mycket som ska klaffa.
Tidsmässigt känns det för mig knepigt.
Citera
2023-03-07, 17:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vissa tycker det ja

Jag menade inte nödvändigtvis följa efter i den bemärkelsen. Mer att vi har en som går bakom.
LN säger dock att han följer med i deras tempo och att han därför antar att de sällskapar.

Och han ser mannen gå ungefär lika långt efter som i NFs observation. Det kan tänkas peka på att det är samma man och att han håller samma avstånd. Dvs "följer efter"

Att vi har en man som stämmer in väl på signalementet som observeras efter LOP i en linje från Grand till mordplatsen får väl ändå anses vara en teori med mindre "spekulationer" än den gällande SE?

Men annars har vi ju då 1-3 bekräftade män i närområdet som stämmer in bättre på signalementet än SE.
Citera
2023-03-07, 17:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag menade inte nödvändigtvis följa efter i den bemärkelsen. Mer att vi har en som går bakom.
LN säger dock att han följer med i deras tempo och att han därför antar att de sällskapar.

Och han ser mannen gå ungefär lika långt efter som i NFs observation. Det kan tänkas peka på att det är samma man och att han håller samma avstånd. Dvs "följer efter"

Att vi har en man som stämmer in väl på signalementet som observeras efter LOP i en linje från Grand till mordplatsen får väl ändå anses vara en teori med mindre "spekulationer" än den gällande SE?

Men annars har vi ju då 1-3 bekräftade män i närområdet som stämmer in bättre på signalementet än SE.

Nu känner jag inget behov av att "värdera" hypoteser mot varandra på det sättet. Varje hypotes får ju stå på egna ben.

Min poäng är att hypotesen gällande att LOP blev förföljda från Grand inte på något sätt anses vara en axiom. En sanning man utgår från när man ställer upp hypoteser. Det är inte i närheten av en sanning som att GM sprang in på Tunnelgatan tex.

Det finns förslag på kedjor ja. MP - LN - KN - NF.

Men den kedjan är ju långt från perfekt.

LNs vittnesmål är fortfarande hyfsat spekulativt.
Att han ska uppfatta det som ett sällskap utläser inte jag av texten bara för att mannen "föll in i Palmes gångtakt".

KN är som sagt snurrig med tiderna.

NFs vittnesmål är tunt.
Och som addering där är ju att en majoritet av människor verkar ju fortfarande hävda att det är AB som NF ser.
Citera
2023-03-07, 17:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag har kollat lite möjliga huvudbonader. Den jag hittat som jag tycker stämmer in väldigt bra är en Jeep cap, från amerikanska armen. Det är just en stickad mössa med skärm. Fanns i militärgrönt, marinblått och svart.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är av förklarliga skäl inte varje dag man får en aha-upplevelse i den här tråden, men en jeep-cap är nog väldigt nära det åtskilliga vittnen beskriver.
https://www.uswings.com/product/jeep-cap/

Ja, sådana liknande modeller har föreslagits och kan kanske vara intressanta att fundera på.

"Jeep cap" finns visst i några postorderannonser i kvällstidningarna 1983. Företaget har adress Odengatan samt Farsta.

Man kan även notera den lilla schweiziska axelremsväskan i annonsen.

Expressen 830424:

https://imgur.com/a/zX7z4xU
Citera
2023-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Vissa tycker det ja

Har funderat på hennes vittnesmål i dagarna.

Hon pratar om att dom hon ser går och kollar i skyltfönstren.

Detta berättar inte LP. Nu kan hon glömt det iofs.

Några minuter innan mordet går två andra personer där och beskriver just att det går och kollar i skyltfönstren.
Citera
2023-03-07, 17:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu känner jag inget behov av att "värdera" hypoteser mot varandra på det sättet. Varje hypotes får ju stå på egna ben.

Min poäng är att hypotesen gällande att LOP blev förföljda från Grand inte på något sätt anses vara en axiom. En sanning man utgår från när man ställer upp hypoteser. Det är inte i närheten av en sanning som att GM sprang in på Tunnelgatan tex.

Det finns förslag på kedjor ja. MP - LN - KN - NF.

Men den kedjan är ju långt från perfekt.

LNs vittnesmål är fortfarande hyfsat spekulativt.
Att han ska uppfatta det som ett sällskap utläser inte jag av texten bara för att mannen "föll in i Palmes gångtakt".

KN är som sagt snurrig med tiderna.

NFs vittnesmål är tunt.
Och som addering där är ju att en majoritet av människor verkar ju fortfarande hävda att det är AB som NF ser.

Det står uttryckligen, så det behöver man inte utläsa
"Najic upplevde det hela som om Palme hade sällskap med de två första samt den sista mannen i sällskapet."
"Den siste mannen föll in i Palmes gångtakt, enligt Najic."

KNs vittnesmål må vara lite osäker med tiderna. Men att hon observerade ett par som korsade gatan på samma ställe som LOP och ser dom bete sig på samma sätt som LP uppger, dvs kollar i skyltfönster, stärker ju det vittnesmålet.

Att folk tror att det är AB är ju också helt naturligt. Det kan det mycket väl vara. Men grandmannen stämmer ju faktiskt bättre in åldersmässigt.

Men det är ju en sanning att en man, eller upp till tre då. Som passar in på signalementet och är i närheten av LOP och mordplatsen finns.
Citera
2023-03-07, 17:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, sådana liknande modeller har föreslagits och kan kanske vara intressanta att fundera på.

"Jeep cap" finns visst i några postorderannonser i kvällstidningarna 1983. Företaget har adress Odengatan samt Farsta.

Man kan även notera den lilla schweiziska axelremsväskan i annonsen.

Expressen 830424:

https://imgur.com/a/zX7z4xU
Ja, jävlar döh. Den kundlistan skulle man vilja kika på
Citera
2023-03-07, 17:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det står uttryckligen, så det behöver man inte utläsa
"Najic upplevde det hela som om Palme hade sällskap med de två första samt den sista mannen i sällskapet."
"Den siste mannen föll in i Palmes gångtakt, enligt Najic."

KNs vittnesmål må vara lite osäker med tiderna. Men att hon observerade ett par som korsade gatan på samma ställe som LOP och ser dom bete sig på samma sätt som LP uppger, dvs kollar i skyltfönster, stärker ju det vittnesmålet.

Att folk tror att det är AB är ju också helt naturligt. Det kan det mycket väl vara. Men grandmannen stämmer ju faktiskt bättre in åldersmässigt.

Men det är ju en sanning att en man, eller upp till tre då. Som passar in på signalementet och är i närheten av LOP och mordplatsen finns.

Korrekt. Det står så. Var ett tag sedan jag läste förhöret.
Just den detaljen gällande "sällskap" är ju återkommande bland flera vittnen - inklusive mordplatsvittnen. Det är ju flera vittnen där som uppfattade LOP + GM som 1 sällskap som gick tillsammans och till och med samtalade.

Jag personligen anser att man tar ett farligt kliv in konspirationsteoriernas värld om man öppnar den burken. Då får man jobba från slutsatsen att LP har hållt tyst om detta.

En annan slutsats är ju att det är lätt att uppfatta en grupp människor som just då vid tidpunkt X går bredvid varandra ser ut som ett sällskap. Speciellt om ett par samtidigt pratar med varandra.

Fast är det AB har vi ju ingen kedja. Då har vi ingen efterföljande man.
Då har GM "poppat fram" någonstans kring Sveavägen 44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in