Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-07, 18:50
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
För de som inte lämnar in i tid, förseningsavgift 1 250 kronor.

Svensken kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på den andra och den tredje avgiften är densamma som den första avgiften. Det innebär att svensken totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter. Om deklarationen inte lämnas in alls, då kan den personen bli sköntaxerad.

Så här beräknas avgifterna:
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/omduintekandeklareraitid.4.1c68351d170ce55452729e9 .html

Glömde helt av deklarationen för några år sedan och åkte bort över hela sommaren. I augusti, när jag kom hem, fick jag panik när jag insåg mitt misstag och godkände den. Men fick ingen straffavgift alls till min stora lycka.
Citera
2023-03-07, 19:10
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Har betalat en hel del skulder till kf och inkassobolag under 2022. Trodde jag skulle få tillbaka mer pengar än vad som står i deklarationen. Hämtas inte alla sådana uppgifter automatiskt? Förra året fick jag tillbaka tre gånger så mycket, och hade inte betalat alls lika mycket skulder år 2021.
Citera
2023-03-07, 19:17
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har betalat en hel del skulder till kf och inkassobolag under 2022. Trodde jag skulle få tillbaka mer pengar än vad som står i deklarationen. Hämtas inte alla sådana uppgifter automatiskt? Förra året fick jag tillbaka tre gånger så mycket, och hade inte betalat alls lika mycket skulder år 2021.

Inte alltid betald ränta på sådana skulder rapporteras in till Skatteverket.

https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2022-03-03-deklarationsavdrag-for-ranta-pa-skulder

Du får kolla igenom hur mycket ränta du har betalat och jämföra med vad som är förtryckt i deklarationen
Citera
2023-03-07, 19:39
Medlem
Typiskt jag missade helt att man kunde skicka in vissa uppgifter i förväg som vid en försäljning av en bostad innan deklarationen kom nu. Nu står det bara xx miljoner i försäljningen. Inte alla detaljer kring hemnet avgifter och kapitaltillskott m.m. Antar man måste sättas sig in å komplettera nu. Blir väl försenat.
Citera
2023-03-07, 20:00
Medlem
Någon som vet vad man kan deklarera för i år? Har alltid bara skickat sms eller digitalt. Kanske dags att börja gräva och se vad man egentligen kan deklarera på.
Citera
2023-03-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racer84
Någon som vet vad man kan deklarera för i år? Har alltid bara skickat sms eller digitalt. Kanske dags att börja gräva och se vad man egentligen kan deklarera på.

Du uttrycker fullständigt obegripligt då du gör nog klokt i att låte bli att gräva och fortsätta som du alltid gjort. Att du huvudtaget lyckas deklarera är ett mirakel när man ser din text. Var glad för det.
Citera
2023-03-07, 20:14
Medlem
Du som är så smart kan förklara vad du menar med det? Det jag menade är att många deklarera kanske mer än vad man brukar prata om. Känns konstigt att vissa får mer än andra då deras inkomst är både mindre och allt annat helt i sin ordning
Citera
2023-03-07, 20:35
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racer84
Du som är så smart kan förklara vad du menar med det? Det jag menade är att många deklarera kanske mer än vad man brukar prata om. Känns konstigt att vissa får mer än andra då deras inkomst är både mindre och allt annat helt i sin ordning

Om du fiskar, plockar svamp eller har lite egen odling på t.ex. tomater, sallad och liknande så får du skatterabatt!
Ta lite bilder bara och skriv under på heder och samvete så kan du säkert räkna in 4-6000 kr till din plånbok beroende på var du bor.
Går under ekologiskt nytänkande och skattemyndigheterna vill uppmuntra nytänkande inom privatsektorn.
Citera
2023-03-07, 20:43
Medlem
Fick nästintill identisk deklaration i år som förra året. Men preliminära utbetalningen är 2500 kr jämfört med 22000 kr förra året. Hur kan det skilja så jävla mycket?
Citera
2023-03-07, 20:53
Avslutad
Har de senaste 20 åren fått tillbaka mellan 10-15 000:- men i år får jag tillbaka över 90 000:- och jag har bara jobbat på som vanligt, även om årsinkomsten är högre.
Citera
2023-03-07, 20:55
Medlem
Skatteverket skickar ut ca 27 deklarationer i sekunden. Är inte det väldigt undermåligt med tanke på att det är en svensk myndighet?
Citera
2023-03-07, 20:56
Medlem
Styrkelyftares avatar
Jag sålde en bostadsrätt förra året (2022) och måste därav lägga till blankett K6 i deklarationen det här året.

Är det någon som vet om jag fortfarande kan få min skatteåterbäring redan i april om jag skickar in min deklaration senast 30 mars? Eller är det så att om tillägg/ändringar gjorts i deklarationen så senareläggs alltid utbetalningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in