2023-03-07, 17:44
  #1093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men förut skrev du ju att det inte blev någon rättegång för mamman flydde med dottern innan rättegången mot halvbrodern, så hur kunde hon få skadestånd då??

Inte logiskt alls det där!
Blev rättegång och halvbrodern dömdes till fängelse och skadestånd . Mamman stack själv till Thailand efter att hon skrivits ut från sjukhuset och kom sedan tillbaka och tog med sig den äldre dottern. Blev LVU bland annat för att mamman bara lämnat barnen och dessutom klart och tydligt talat om att att det var fel att dottern gjort abort
Citera
2023-03-07, 18:03
  #1094
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Blev rättegång och halvbrodern dömdes till fängelse och skadestånd . Mamman stack själv till Thailand efter att hon skrivits ut från sjukhuset och kom sedan tillbaka och tog med sig den äldre dottern. Blev LVU bland annat för att mamman bara lämnat barnen och dessutom klart och tydligt talat om att att det var fel att dottern gjort abort

Men nu fattar jag ingenting, döttrarna blev väl frivilligt placerade i familjehem när mamman lades in på sjukhus??

Så döttrarna var väl frivilligt placerade i familjehem när mamman kom ut från sjukhuset??

Kan det ha varit så, att socialtjänsten "krånglade" om huruvida mamman skulle få ta hem barnen igen?? Och då kanske mamman tog en kanske välbehövlig semester i Thailand medans hon väntade på att soc skulle bestämma sig om barnen fick flytta hem igen, eller inte?

Mamman tillhör ju en (i mitt personliga tycke) en religiös sekt där abort väl är ett brott mot Gud?

Så du tycker att religionsfrihet inte ska gälla denna mamma?? Ska religionsfrihet bara gälla vissa personer, eller hur har du tänkt dig det?

Själv är jag riktigt inbiten ateist (ligger i generna t o m), men jag försvarar religionsfriheten för andra!
Citera
2023-03-07, 18:13
  #1095
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
Vad hade biomamman för diagnos när hon fråntogs vårdnaden av döttrarna?
Har D ärvt någon diagnos?
Citera
2023-03-07, 18:14
  #1096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men nu fattar jag ingenting, döttrarna blev väl frivilligt placerade i familjehem när mamman lades in på sjukhus??

Så döttrarna var väl frivilligt placerade i familjehem när mamman kom ut från sjukhuset??

Kan det ha varit så, att socialtjänsten "krånglade" om huruvida mamman skulle få ta hem barnen igen?? Och då kanske mamman tog en kanske välbehövlig semester i Thailand medans hon väntade på att soc skulle bestämma sig om barnen fick flytta hem igen, eller inte?

Mamman tillhör ju en (i mitt personliga tycke) en religiös sekt där abort väl är ett brott mot Gud?

Så du tycker att religionsfrihet inte ska gälla denna mamma?? Ska religionsfrihet bara gälla vissa personer, eller hur har du tänkt dig det?

Själv är jag riktigt inbiten ateist (ligger i generna t o m), men jag försvarar religionsfriheten för andra!
Frivilligt ja när mamman fick ett sammanbrott , LVU ansöktes det om efter att det inletts utredning där mamman inte medverkade eftersom hon stuckit utomlands ensam
Citera
2023-03-07, 18:18
  #1097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men nu fattar jag ingenting, döttrarna blev väl frivilligt placerade i familjehem när mamman lades in på sjukhus??

Så döttrarna var väl frivilligt placerade i familjehem när mamman kom ut från sjukhuset??

Kan det ha varit så, att socialtjänsten "krånglade" om huruvida mamman skulle få ta hem barnen igen?? Och då kanske mamman tog en kanske välbehövlig semester i Thailand medans hon väntade på att soc skulle bestämma sig om barnen fick flytta hem igen, eller inte?

Mamman tillhör ju en (i mitt personliga tycke) en religiös sekt där abort väl är ett brott mot Gud?

Så du tycker att religionsfrihet inte ska gälla denna mamma?? Ska religionsfrihet bara gälla vissa personer, eller hur har du tänkt dig det?

Själv är jag riktigt inbiten ateist (ligger i generna t o m), men jag försvarar religionsfriheten för andra!
I de domar angående LVU som låg ute flr 10 år sedan påbörjades utredning angående LVU tämligen omgående efter att socialtjänsten träffat mamman efter att anmälan från sjukvård gjorts och då stack hon till Thailand istället för att vara ett stöd för döttrarna och främst den äldre som blivit gravid och gjort abort vid nyss fyllda 12 år.
Citera
2023-03-07, 18:36
  #1098
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Frivilligt ja när mamman fick ett sammanbrott , LVU ansöktes det om efter att det inletts utredning där mamman inte medverkade eftersom hon stuckit utomlands ensam

Citat:
Ursprungligen postat av adina
I de domar angående LVU som låg ute flr 10 år sedan påbörjades utredning angående LVU tämligen omgående efter att socialtjänsten träffat mamman efter att anmälan från sjukvård gjorts och då stack hon till Thailand istället för att vara ett stöd för döttrarna och främst den äldre som blivit gravid och gjort abort vid nyss fyllda 12 år.

Men det var ju inte mamman som vanvårdade flickan så hon dog!! Det skulle lika bra kunnat vara ett annat barn i det fosterhemmet som dog i obehandlad lunginneflammation!

Den dottern som mamman haft i sin vård lever ju idag, och har hälsan!

Och du svarade aldrig på min fråga om vad du tycker om religionsfriheten som vi har i Sverige, och som du tycker inte ska gälla denna mamma,

Personligen tycker jag ju att flickan gjorde rätt som gjorde abort, men man kan ju inte välja och vraka när det gäller grundlagsskyddad religionsfrihet för ALLA!!
Citera
2023-03-07, 18:56
  #1099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men det var ju inte mamman som vanvårdade flickan så hon dog!! Det skulle lika bra kunnat vara ett annat barn i det fosterhemmet som dog i obehandlad lunginneflammation!

Den dottern som mamman haft i sin vård lever ju idag, och har hälsan!

Och du svarade aldrig på min fråga om vad du tycker om religionsfriheten som vi har i Sverige, och som du tycker inte ska gälla denna mamma,

Personligen tycker jag ju att flickan gjorde rätt som gjorde abort, men man kan ju inte välja och vraka när det gäller grundlagsskyddad religionsfrihet för ALLA!!
Man får tycka vad man vill angående exempelvis abort för egen del , mamman i detta fallet var främst upprörd över att dottern gjort abort vilket var en av de saker som gjorde att socialtjänsten ville göra en utredning för att se om hon kunde skydda och ta hand om sina barn . Mamman valde att inte delta i utredning och följa de rekommendationer att psykolog skulle hjälpa dottern , hon stack istället utomlands och utredning fortsatte utan henne
Ingen överklagan angående LVU skedde någonsin
Citera
2023-03-07, 20:03
  #1100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur var det med mamman.... var väl att hon sket i Donia och levde länge i Spanien?
Hur kunde hon leva länge i Spanien? Hur fick hon pengar till mat och hyra?
Sen när Donia dog ville hon ha pengar som ersättning.
Stämmer det?
Låter troligt
Citera
2023-03-07, 20:04
  #1101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Man får tycka vad man vill angående exempelvis abort för egen del , mamman i detta fallet var främst upprörd över att dottern gjort abort vilket var en av de saker som gjorde att socialtjänsten ville göra en utredning för att se om hon kunde skydda och ta hand om sina barn . Mamman valde att inte delta i utredning och följa de rekommendationer att psykolog skulle hjälpa dottern , hon stack istället utomlands och utredning fortsatte utan henne
Ingen överklagan angående LVU skedde någonsin

Uppenbart har ju mamman klarat att ta hand om och skydda sitt barn, då systern lever och är välbehållen. Socialtjänsten klarade dock inte att ta hand om det barn som de prompt behöver skydda (enligt de själva). Då var det inte heller den våldtagna flickan som dog i fosterhem, utan hennes syster.

Så, mamman har visat att hon faktiskt kan ta hand om barn, men hon kunde inte göra något åt Donias öde då de båda hade kontaktförbud samt att socialtjänsten hotade med att ta systern också så fort mamman tog kontakt.

Det är lönlöst att överklaga LVU-domar.
Citera
2023-03-07, 20:36
  #1102
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har ju allt i tråden. Sedan asgarvar jag när du kallar ett av socialtjänstens mest använda fosterhem för en dysfunktionell familj :P


Ett fosterbarn har dödats i en fosterfamilj av underlåtenhet att ta sjukt barn till sjukhus. Mer än så behöver du inte veta egentligen.

Anledningen till att det har tagit så lång tid att genomföra ett enskilt åtal är för att biofamiljen inte direkt har miljoner i fickan och att det tar tid att samla ihop all data som skall användas. Det tog nästan tre år att försöka få ihop all data till Socialstyrelsens (som var tillsynsmyndighet på den tiden) utredning. Du måste också få tag på någon jurist som vill hjälpa dig.

Åklagarna har stängt fallet då polis på plats inte var kompetent nog att bedöma att ett brott kan ha begåtts när ett barn ligger dött. Polismannen öppnade inte ens upp ett trivialt fall, som är brukligt att göra för att få utredningsmöjligheter.

Nu har rättegången varit och vi har alla kort på bordet; men en fråga är fortfarande olöst och den verkar vara svår att lösa:
Hur kan en död kropp, som skall ha lyfts ned till golvet vid HLR, återfinnas i sängen när polismannen kom in i rummet? Denna fråga är totalt förvirrande. Antingen har Herr Alvesparr gjort kompressioner i sängen och då nog knäckt rygg, revben och mycket mer på en död kropp, eller så har Herr Alvesparr flyttat en död kropp efter HLR (vilket då är brott mot griftefriden och dessutom manipulering av bevis).
Sedan finns det enorma tidsluckor i både dokument, rapporter och vittnesmål under den här räddningsaktionen.

När de som inte är vana vid döda kroppar hittar en avliden blir ofta begreppen blurriga. Många anhöriga minns varken tid eller rum i dem sambanden.
Att åberopa griftefriden är att ta i.
Citera
2023-03-07, 20:41
  #1103
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezzy
De ska överklaga domen. "Domen kommer att överklagas uppger mannans advokat Monica Crusner"

Är det vi skattebetalare som ska sponsra överklagan? Önskar de nekas.
Sveriges rätts system är ett skämt.
Detta har redan dragits i långbänk.
Varenda gång det handlar om hästvärlden här flippar ett antal konton big time.
Citera
2023-03-07, 21:02
  #1104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
När de som inte är vana vid döda kroppar hittar en avliden blir ofta begreppen blurriga. Många anhöriga minns varken tid eller rum i dem sambanden.
Att åberopa griftefriden är att ta i.

Blurriga? Polisen minns ju att flickan låg i sängen med trosor. Rätt detaljerad minnesbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in