• 1
  • 2
2023-03-07, 17:16
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att förstå ifall min potentiella "bilköpare" är ute efter att lura mig, eller om jag bara är överdrivet försiktig.

Lite bakgrund:

Jag håller på att försöka sälja min bil privat. Det är en bil över 300.000:- och är finansierad med kredit som skall lösas i samband med försäljning.

Nu har jag fått en bilhandlarare som är på kroken och bor inte i min kommun. Så vi ska göra affären och skriva kontrakt på håll.

Firman i fråga verkar vara reko, från utsidan. 64 recensioner på google, 4,2 i betyg. Det finns en hemsida som ser väldigt normal ut. En instagram, där det finns många bilder på sålda bilar med kunder poserandes bredvid. Bolaget finns på allabolag.se och har typ 40m i försäljning. Det ser bra ut. Normal bilfirma.

Samtliga anställda har osvenska namn.

Nu till själva affären:

Jag har fått ett kontrakt, som ser ut att vara ett standard inköpeskontrakt som bilhandlare i allmänt använder sig av som tecknas med scrive och bankid.

I samband med detta, ber säljaren mig att fota registreringsbeviset. Han hävdar att han behöver det, för lösen av krediten till bilen och att reg-beviset behövs, för att ändra status att bilen inte längre är bunden av ett kreditköp. Han säger också vidare att i samband med detta, görs även ägerbytet - Efter att kontraktet har skrivits.

Här börjar mina varningsklockor gå av. Är inte principen att jag ska se pengarna har landat på mitt konto samt att krediten har blivit betalad först, innan något sorts ägarebyte görs?

Han menar på att det är såhär alla bilfirmor gör. Och att dom är reko, att kontraktet är bindande osv. Han hänvisar mig till den bilfirman som han jobbar på, som verkar legit.

Jag har bett om ID och jag fick en kopia av hans körkort. Han verkar vara en riktig person som finns.

Vad tror ni? Vågar jag gå igenom med den här affären? Kan jag lita på honom?

Tack på förhand
Citera
2023-03-07, 17:17
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Är du det minsta osäker och får taskiga vibbar så skiter du i det.. Regel nummer 1
Citera
2023-03-07, 17:20
Medlem
Antagligen vill de göra ägarbytet i samband med att de löser krediten för det är ju då de betalat en del av köpesumman. Du kommer väl inte lämna ifrån dig bilen förrän du fått resten av köpesumman?
Citera
2023-03-07, 17:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
There is your first clue, Sherlock.

Hur långt bort ligger handlaren? Jag skulle definitivt överväga att resa för att göra affären på plats.
Elleff ett sälja till någon som finns närmre.
Citera
2023-03-07, 17:23
Medlem
Låter skumt... Jag sålde en bil i något lägre prisklass till Riddermark för 2-3 år sen. Då var gången:

- Skriva kontrakt med bankid.
- Deras snubbe kommer och kollar på bilen och ser så allt är ok.
- Han säger ok till kontoret. Inköparen ber mig kolla så att pengarna är på mitt konto (minus återstående avbetalning såklart). Check.
- Ägarbyte görs och han kör iväg med bilen.
Citera
2023-03-07, 17:24
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att förstå ifall min potentiella "bilköpare" är ute efter att lura mig, eller om jag bara är överdrivet försiktig.

Lite bakgrund:

Jag håller på att försöka sälja min bil privat. Det är en bil över 300.000:- och är finansierad med kredit som skall lösas i samband med försäljning.

Nu har jag fått en bilhandlarare som är på kroken och bor inte i min kommun. Så vi ska göra affären och skriva kontrakt på håll.

Firman i fråga verkar vara reko, från utsidan. 64 recensioner på google, 4,2 i betyg. Det finns en hemsida som ser väldigt normal ut. En instagram, där det finns många bilder på sålda bilar med kunder poserandes bredvid. Bolaget finns på allabolag.se och har typ 40m i försäljning. Det ser bra ut. Normal bilfirma.

Nu till själva affären:

Jag har fått ett kontrakt, som ser ut att vara ett standard inköpeskontrakt som bilhandlare i allmänt använder sig av som tecknas med scrive och bankid.

I samband med detta, ber säljaren mig att fota registreringsbeviset. Han hävdar att han behöver det, för lösen av krediten till bilen och att reg-beviset behövs, för att ändra status att bilen inte längre är bunden av ett kreditköp. Han säger också vidare att i samband med detta, görs även ägerbytet - Efter att kontraktet har skrivits.

Här börjar mina varningsklockor gå av. Är inte principen att jag ska se pengarna har landat på mitt konto samt att krediten har blivit betalad först, innan något sorts ägarebyte görs?

Han menar på att det är såhär alla bilfirmor gör. Och att dom är reko, att kontraktet är bindande osv. Han hänvisar mig till den bilfirman som han jobbar på, som verkar legit.

Jag har bett om ID och jag fick en kopia av hans körkort. Han verkar vara en riktig person som finns.

Tack på förhand

Täck över eventuella QR-koder till att börja med. Vill han verkligen ha bilen kan han skicka en fysisk representant. Håller med dig utan att känna till hur det "brukar" gå till.
Varningsklockan ringer
Citera
2023-03-07, 17:27
Medlem
Citat:
Hej!

Lite bakgrund:

Nu till själva affären:

Tack på förhand

Du har ju avtalet signerat. Ett företag som omsätter 40 miljoner blåser inte någon på en kärra för 300k. Mailar de från korrekt domän kan du också vara säker på att du pratar med bilfirman.

Men gör såhär så du kan stilla ditt lugn och slutföra affären innan den skiter sig pga din oro.

Ring Transportstyrelsen och fråga om förfarandet är korrekt.
Ring sedan banken krediten finns hos och fråga om förfarandet är korrekt.

Både TS och kreditgivande banken jobbar med detta dagligen och de kommer bekräfta om förfarandet stämmer.

Är du riktigt satans orolig kan du ju ringa en annan bilhandlare och fråga om det de facto stämmer att processen går till så som beskrivet även hos dem.

Det är tre samtal, det tar dig 20 min max imorgon bitti, sedan är du good to go.

Oavsett så lämnar du ju inte ifrån dig bilen förrän pengarna är på kontot?
Senast redigerad av ELKARTELL 2023-03-07 kl. 17:30.
Citera
2023-03-07, 17:33
Medlem
När jag jobbade på bilfirma och vi skulle lösa krediten vid inköp av fordon var det ,i flesta fall, du som ägare av bilen som behövde ringa in till kreditgivaren och be om en lösenoffert som var skriven på oss. Vi kunde då lösa skulden åt ägaren och sedan betala mellanskillnaden direkt till ägaren.

Anledningen till att firman frågar efter registreringsbeviset är för att de förmodligen vill ha kontrollnumret som står på registreringsbeviset för att kunna göra ägarbyte.
Citera
2023-03-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Antagligen vill de göra ägarbytet i samband med att de löser krediten för det är ju då de betalat en del av köpesumman. Du kommer väl inte lämna ifrån dig bilen förrän du fått resten av köpesumman?

Antagligen är det ju därför. It makes sense. Men finns det inte en potentiell chans att dom bara säger att dom betalar igen krediten utan att göra det och utför ett ägarebyte?

Vad kan tänkas hända då isåfall? Kan ett foto på mitt regbevis leda till ett ägarebyte utan mitt godkännande?
Citera
2023-03-07, 17:36
Medlem
Citat:
Antagligen är det ju därför. It makes sense. Men finns det inte en potentiell chans att dom bara säger att dom betalar igen krediten utan att göra det och utför ett ägarebyte?

Vad kan tänkas hända då isåfall? Kan ett foto på mitt regbevis leda till ett ägarebyte utan mitt godkännande?

Med kontrollnumret, som står både på gula & blåa registreringsbeviset, kan de göra ägarbyte utan ditt godkännande.
Citera
2023-03-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
There is your first clue, Sherlock.

Hur långt bort ligger handlaren? Jag skulle definitivt överväga att resa för att göra affären på plats.
Elleff ett sälja till någon som finns närmre.

2,5 timmes bilfärd bort så det är inte fasanfullt långt. Det kanske är bättre att träffas. Men är det en bad actor så känns det sådär att bli injagad att teckna något. Försöker att också hålla huvudet kallt
Citera
2023-03-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Låter skumt... Jag sålde en bil i något lägre prisklass till Riddermark för 2-3 år sen. Då var gången:

- Skriva kontrakt med bankid.
- Deras snubbe kommer och kollar på bilen och ser så allt är ok.
- Han säger ok till kontoret. Inköparen ber mig kolla så att pengarna är på mitt konto (minus återstående avbetalning såklart). Check.
- Ägarbyte görs och han kör iväg med bilen.

Tack för din input. Det är något sånt här jag har föreställt mig att man ska kunna ha.

Kontraktet skrivs - betalning görs - jag får se att pengarna finns och har hamnat där dom ska - ägarebyte och överlämning av nycklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in