2023-03-07, 13:56
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
jag orkar inte att tjaffsa med propagandister just nu.......nej du fattar precis vad jag menar. jag menar att victoria nuland och hunter biden startade konflikten i ukraina.
Givetvis inte!

Alla,med,fungerande hjärna vet att det var Ryssarna som startade kriget.

Det finns en tråd med alternativa teorier om kriget. Posta din skit där!
Citera
2023-03-07, 13:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om det stämmer att de skickat dit upp till 20 000 trupper från ukraina så kan de mycket väl slå ut ryssarna rätt fort.
Jo, men nu är det väl inte riktigt där den förväntade ukrainska offensiven är tänkt att äga rum. Visst kan ett genombrott kring Bakhmut leda till den beryktade "vilda flykten" och stora hål i fronten. Jag är ändå skeptisk till all transparens kring stora ukrainska planer för Bakhmut.
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kulturkrock, kan man tänka: Politiker styrs av önsketänkande, under det att militärer i de högre staberna oftast utgår från att allt kommer att gå åt helvete.
Inte omöjligt att det är så.
Citera
2023-03-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Så du menar att det var Victoria Nuland och Hunter Biden som gick i spetsen för de ryska styrkorna när de anföll 2014? Wow, imponerande!
Ja Hunter Biden hade säkert även koderna till kärnvapnen i sin dator också. Alltså, helt fantastisk vad många köper den ryska förfalskade propagandan rakt av utan en tanke på hur galen den är i all sin skeva logik. Men det är sådant okritiskt tänk som den ryske diktatorn bara älskar hos sina följare.
Citera
2023-03-07, 14:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en lite negativt och överdrivet sätt att formulera det på.

Jag skulle säga att vi vet inte på handlingsnivå vad hon har gjort, "på bevisnivå". Att USA har startat kriget är heller inte min formulering. Hon puttade Ukraina mot krig, istället för bort från krig. Ditt bästa case, om du ska rentvätta USA, är nog att säga att hon agerade på eget bevåg med några andra, snarare än att det var amerikanska staten per se.

Jag gillar att exemplifiera med orangea revolutionen. Där puttade USA Ukraina mot demokrati, men inte krig. 2014 var de urspårade, med häxan som delade ut kakor som en av aktörerna.

Det är "deduction by inference". Är det en rimlig deduktion? Ja. Personer som håller med:
Professor Jeff Sachs (som dessutom hävdar insiderkällor säger att det var rätt. Det är ett fakta, men samtidigt är det på Hersh-nivå, vi kan inte verifiera):
Maitlin, f d ambassadör i Moskva
Professor Mearsheimer

+ ett antal mer "no name"-papers i ämnet.

Det är inte bara en foliehattsteori a la "USA byggde säkert ett biovapen i Ukraina, som tur var stoppade Putin det innan det var klart".
Jo, jag förstår att man kan vrida och vända på fakta hur som helst och få fram olika lösningar varje gång utan att det blir riktigt fel.

De påstår allihop att Nato har utvidgats. Den kan man ju verkligen diskutera och troligen diskutera in i förbannelse utan att någon får rätt. Jag påstår att en försvarsallians aldrig kan utvidgas av egen kraft. Då måste man skrämma länderna a la warzawapakten för att få effekt. Men det finns de som tycker annorlunda där. Det vet jag.

Men det är ändå inget konkret i det hela. Det blir en diffus alternativ bild.
Citera
2023-03-07, 14:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Men som soldat mitt i en större konflikt så skiter man ganska så högaktningsfullt i den monetära kostnaden för det man skickar iväg mot fienden. För dig och mig kan en ATGM missil motsvara priset av en bil... ibland en väldigt fin bil... för personen på plats kan det motsvara priset av att få andas en dag till... eller inte om du är på mottagande sidan av missilen...
Jo, absolut. Men tillgången spelar också en stor roll. Sitter jag med 10st så visst, jag kanske använder den mot något annat. Men om man sitter med få och fienden använder pansar i stor utsträckning så skulle man inte använda dem.

Att Ryssland har gott om dem förvånar mig inte. Men att Ukraina använder dem på samma sätt får mig att tro att Rysslands pansar är på upphällningen.
Citera
2023-03-07, 14:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Fick lite bättre indata nu efter att ha hittat detta och upptäckte ett räknefel, så uppdaterar denna beräkning: Dagliga förluster och gissad ratio i Bakhmut.

“On 10 January 2023, Polish think tank Rochan Consulting estimated Ukraine may have ten brigades fighting in Bakhmut, or around 30,000 personnel.” [en felkälla här är att det kan vara 10 fräscha brigader, eller 10 decimerade brigader]

Förtydligande: 0.7-faktorn kommer från Kyiv Independent-artikeln

Svarar mig själv på frågan om förluster. Low-end:
Antag att Ukraina hade 20,000 män i Bakhmut i december. Antag att man trappat ner försvaret tilll 10000 män 15 februari, så dessa får bara 80% av förlusten (i tid). 20,000*0.7+10,000*0.7*0.8. = 19600 man förluster. 1:4 ratio KIA:WIA. 4900 döda, 14700 sårade.
High end: 35,000 män. Antag att man symmetriskt roterat alla så där är lika många hela tiden. 1:3 KIA/WIA ratio. 35,000*0.7 = 24500 förluster. 8100 döda, 14 400 sårade.

Antal dagar 1 december-1 mars: 90
Low end antal döda/dag: 54
High end döda/dag: 90

Vi fick någon västlig rapport som räknat skadade utanför sjukhus i december i Bakhmut och hade räknat sårade, och fått det till 250 en dålig dag. (märkväl: många döda kommer kanske inte till sjukhuset)

Så Kiyv-Independent-artikeln låter väldigt rimlig. Kvantifieringen låter faktiskt mer skonsam än när man läser om det kvalitativt.

Vi har även Wagners ord, som säger att han förlorade "hundreds" (KIA+WIA får man då anta) per dag. jag översätter det till 100-200. (har ej sparat källan).

Under starten av slaget om Bakhmut hade ryssarna nog större förluster. Jag gissar då att i sista halvan av Bakhmut-slaget förlorade Ukraina lite färre än Wagner. Där kommer dock en svans av förluster nu på slutet för Ukraina.

Summa summarum kanske 1:1? Max 1:2, beror lite på sista dagarna.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-03-07 kl. 14:17.
Citera
2023-03-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
USA vill inte ha fred, dom vill ha den här konflikten för att göra Ryssland svagare. Det kan du inte ha missat.
Vilket är mycket bra.
Ryssland med sina primitiva medelåldersfasoner är för stort att få lov till att existera.
Inte ens medelålderskungen Henry VIII avrättade sina motståndare utan åtminstone någon form för rättegång.
Putin ger fan i sådana onödiga processer,-han låter dom få polonium i kalsongerna alternativt låter dom flyga ut från fönster.
Ryssland måste med alla medel nötas ner till det resulterar i den Ryska Federationens totala undergång.
Citera
2023-03-07, 14:17
Medlem
Citat:
upplysta väst! på tal om george orwell 1984! haha

du fortsätter skoja vidare, dom dåliga nyheterna för dig är att folk ser igenom din jävla skit.

Varför håller ni ryssälskare på att varna för Orwells ”1984” när Ryssland är ett enda stort och varnande exempel på det skräckscenariot?
Citera
2023-03-07, 14:24
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här identifieras han som Vladimir Vichenko, undras vilket som är korrekt?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/11ksszf/the_ukrainian_army_soldier_who_was_executed_by/
Mysko. Samma kille men olika namn vad det nu kan bero på.
Citera
2023-03-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fick lite bättre indata nu efter att ha hittat detta och upptäckte ett räknefel, så uppdaterar denna beräkning: Dagliga förluster och gissad ratio i Bakhmut.

“On 10 January 2023, Polish think tank Rochan Consulting estimated Ukraine may have ten brigades fighting in Bakhmut, or around 30,000 personnel.” [en felkälla här är att det kan vara 10 fräscha brigader, eller 10 decimerade brigader]

Förtydligande: 0.7-faktorn kommer från Kyiv Independent-artikeln

Svarar mig själv på frågan om förluster. Low-end:
Antag att Ukraina hade 20,000 män i Bakhmut i december. Antag att man trappat ner försvaret tilll 10000 män 15 februari, så dessa får bara 80% av förlusten (i tid). 20,000*0.7+10,000*0.7*0.8. = 19600 man förluster. 1:4 ratio KIA:WIA. 4900 döda, 14700 sårade.
High end: 35,000 män. Antag att man symmetriskt roterat alla så där är lika många hela tiden. 1:3 KIA/WIA ratio. 35,000*0.7 = 24500 förluster. 8100 döda, 14 400 sårade.

Antal dagar 1 december-1 mars: 90
Low end antal döda/dag: 54
High end döda/dag: 90

Vi fick någon västlig rapport som räknat skadade utanför sjukhus i december i Bakhmut och hade räknat sårade, och fått det till 250 en dålig dag. (märkväl: många döda kommer kanske inte till sjukhuset)

Så Kiyv-Independent-artikeln låter väldigt rimlig. Kvantifieringen låter faktiskt mer skonsam än när man läser om det kvalitativt.

Vi har även Wagners ord, som säger att han förlorade "hundreds" (KIA+WIA får man då anta) per dag. jag översätter det till 100-200. (har ej sparat källan).

Under starten av slaget om Bakhmut hade ryssarna nog större förluster. Jag gissar då att i sista halvan av Bakhmut-slaget förlorade Ukraina lite färre än Wagner. Där kommer dock en svans av förluster nu på slutet för Ukraina.

Summa summarum kanske 1:1? Max 1:2, beror lite på sista dagarna.

Mycket text, många siffror men inte i närheten av verkligheten, som vanligt.
Brukar definieras som medveten desinformation.

Verkligheten:

"Natos underrättelsetjänst uppger att Ryssland tagit minst fem gånger så höga förluster i slaget om Bakhmut som Ukraina skriver CNN och refereras till av ukrainska Pravda."

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-5x-sa-stora-ryska-forluster-som-ukrainska-i-bakhmut-40-timmar-innan-ryska-soldater-nar-sj ukhus-8-12-timmar-till-sjukvardare-hospitallers-samlar-till-bepansrad-ambulans/
Citera
2023-03-07, 14:26
Medlem
Citat:
upplysta väst! på tal om george orwell 1984! haha

du fortsätter skoja vidare, dom dåliga nyheterna för dig är att folk ser igenom din jävla skit.
Kul att folk ser kritiskt på mina inlägg. Att just vara kritisk och inte köpa grisen Putin i säcken är något även prorysssar bör lära sig mer av anser jag.
Visst, som demokratiförespråkare och vän av det fria Ukrainas kamp för en bättre framtid i västsfären så ses utan tvivel mina inlägg av diktaturförespråkare som skit. Det bjuder jag så gärna på.
Citera
2023-03-07, 14:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
USA vill inte ha fred, dom vill ha den här konflikten för att göra Ryssland svagare. Det kan du inte ha missat.
Att Ryssland startade den här konflikten är anledningen att USA EU mf, vill se dom svagare, det kan du inte ha missat.
Senast redigerad av Taggad 2023-03-07 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in