Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Så ni vet alltså inte konkret vad hon har gjort men ändå skyller ni på att USA startat kriget? Är det rätt uppfattat?
Eller har ni någon konkret på vad hon faktiskt gjort?
Att stödja demokratiska krafter är inte att putta ett land mot krig. Jag vill bara säkerställa att ni vet det först.
Det är en lite negativt och överdrivet sätt att formulera det på.
Jag skulle säga att vi vet inte på handlingsnivå vad hon har gjort, "på bevisnivå". Att USA har startat kriget är heller inte min formulering. Hon puttade Ukraina mot krig, istället för bort från krig. Ditt bästa case, om du ska rentvätta USA, är nog att säga att hon agerade på eget bevåg med några andra, snarare än att det var amerikanska staten per se.
Jag gillar att exemplifiera med orangea revolutionen. Där puttade USA Ukraina mot demokrati, men inte krig. 2014 var de urspårade, med häxan som delade ut kakor som en av aktörerna.
Det är "deduction by inference". Är det en rimlig deduktion? Ja. Personer som håller med:
Professor Jeff Sachs (som dessutom hävdar insiderkällor säger att det var rätt. Det är ett fakta, men samtidigt är det på Hersh-nivå, vi kan inte verifiera):
Maitlin, f d ambassadör i Moskva
Professor Mearsheimer
+ ett antal mer "no name"-papers i ämnet.
Det är inte bara en foliehattsteori a la "USA byggde säkert ett biovapen i Ukraina, som tur var stoppade Putin det innan det var klart".