2023-03-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Varför anser du inte att krav på fred ska ställas till råttan i Kreml?
USA vill inte ha fred, dom vill ha den här konflikten för att göra Ryssland svagare. Det kan du inte ha missat.
Citera
2023-03-07, 13:24
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Följ denna tråden och då från den 22/03/18 och framåt så kanske du förstår?
Början och knappt då en månad in på den här speciella operationen så handlar ju inlägget om år 2022!

Ok, så du vet inte själv vad som menas? Skojsigt. Men som sagt, Prigoshin tjatar ju om ammunitionsbrist så antar du menar Ryssland.
Citera
2023-03-07, 13:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Knäppgök av rang. Det är ofruktbart att diskutera med någon som är för feg att stå för sina åsikter.

Ryssand visar sitt avskyvärda tryne. HjältenTymofyj Sjadura var stridande i Bachmut. 🇺🇦

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=590319013140079&set=a.2920059829713 85&type=3&theater
https://kyivindependent.com/news-feed/30th-separate-mechanized-brigade-identifies-alleged-ukrainian-pow-executed-in-online-video

Här identifieras han som Vladimir Vichenko, undras vilket som är korrekt?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/11ksszf/the_ukrainian_army_soldier_who_was_executed_by/
Citera
2023-03-07, 13:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Oj, oj, oj. Bakhmut är alltså en neverending story. "Inringning av inringningen"...? Låter som en karbonkopia på Operation Uranus. Har UAF resurser i området att attackera båda flankerna? Det blir ju en väääldigt stor kniptång. Och det här känns som en sådan grej som aldrig blir av. Jag förutspår i stället att UAF lämnar Bakhmut som planerat inom max en vecka, och att Akademikerfyllo återvänder. En sorts parusi.
Om det stämmer att de skickat dit upp till 20 000 trupper från ukraina så kan de mycket väl slå ut ryssarna rätt fort.
Senast redigerad av Sook 2023-03-07 kl. 13:33.
Citera
2023-03-07, 13:28
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Rysk doktrin särskiljer mellan olika typer av inringningar (ryssen är besatt av detta koncept sedan andra världskriget och Stalingrad):

"Kittel" (котёл) = strategisk inringning

"Säck" (мешок) = operativ inringning

"Fågelbo" (гнездо) = taktisk inringning

Kitteln (begreppet lånat från tyskans "Kesselschlacht) handlar om en större planerad inneslutning av fientlig trupp, vilken ska kunna påverka hela krigsutgången. Inringningen ska vara fullständig. Kitteln beskrivs sedan antingen som "kokande" (кипячение), dvs aktiva strider för att förinta motståndaren eller som "het" (горячий) då man passivt innesluter motståndaren och hindrar honom från att bryta ut.

Vad är skillnaden mellan dem alla?
Citera
2023-03-07, 13:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
USA vill inte ha fred, dom vill ha den här konflikten för att göra Ryssland svagare. Det kan du inte ha missat.
Varför förstörde inte USA Ryssland för redan 20 år sedan när Ryssland var mycket svagare än vad det var idag?

Varför väntade de?
Citera
2023-03-07, 13:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter

Och på vilket sätt har vad USA vill bäring på kriget mellan Ryssland och Ukraina och Rysslands möjlighet att avsluta det? Jag är övertygad om att om Ryssland drar sig tillbaka bakom sina erkända gränser tar kriget slut. Åt det kan inte USA göra något. Så, varför avslutar inte Ryssland kriget? Om inte annat bara för att näpsa USA?
Citera
2023-03-07, 13:41
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ok, så du vet inte själv vad som menas? Skojsigt. Men som sagt, Prigoshin tjatar ju om ammunitionsbrist så antar du menar Ryssland.
Fortfarande år 2022 och läser du framåt i tråden som jag föreslog så kommer det här utspelet om att Ryssland har slut på ammunition vilket även diskuteras flitigt i tråden.
Citera
2023-03-07, 13:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så ni vet alltså inte konkret vad hon har gjort men ändå skyller ni på att USA startat kriget? Är det rätt uppfattat?

Eller har ni någon konkret på vad hon faktiskt gjort?

Att stödja demokratiska krafter är inte att putta ett land mot krig. Jag vill bara säkerställa att ni vet det först.

Det är en lite negativt och överdrivet sätt att formulera det på.

Jag skulle säga att vi vet inte på handlingsnivå vad hon har gjort, "på bevisnivå". Att USA har startat kriget är heller inte min formulering. Hon puttade Ukraina mot krig, istället för bort från krig. Ditt bästa case, om du ska rentvätta USA, är nog att säga att hon agerade på eget bevåg med några andra, snarare än att det var amerikanska staten per se.

Jag gillar att exemplifiera med orangea revolutionen. Där puttade USA Ukraina mot demokrati, men inte krig. 2014 var de urspårade, med häxan som delade ut kakor som en av aktörerna.

Det är "deduction by inference". Är det en rimlig deduktion? Ja. Personer som håller med:
Professor Jeff Sachs (som dessutom hävdar insiderkällor säger att det var rätt. Det är ett fakta, men samtidigt är det på Hersh-nivå, vi kan inte verifiera):
Maitlin, f d ambassadör i Moskva
Professor Mearsheimer

+ ett antal mer "no name"-papers i ämnet.

Det är inte bara en foliehattsteori a la "USA byggde säkert ett biovapen i Ukraina, som tur var stoppade Putin det innan det var klart".
Citera
2023-03-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En sak många ska ta hänsyn till. Hur kommer det sig att vi på senare tid har sett Ukraina använda ATGM för att slå ut små grupper med infanteri?

Som exempelvis denna:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/11kbm06/two_russian_soldiers_try_to_man_a_kornet_atgm/

ELler denna
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/10p2ths/russian_forces_being_consequtively_hit_with_what/

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/11853me/ru_soldiers_receive_direct_hit_from_what_appears/

Jag tror jag skulle kunna länka 10 såna här klipp bara från under 2023. Sedan säkert en massa liknande händelser som inte filmats.

Vad beror detta på? Varför avfyra priset av en personbil på några få soldater? Desperation eller har man överflöd av ATGM och mindre ryska hårda mål att skjuta på? Jag tror det sistnämnda.

Jag har sett filmer från båda sidor där man använt ATGM system för att slå ut enstaka soldater, något som kan ses som slösaktigt av sånna som dig och mig som sitter trygga bakom skärmen...

Men som soldat mitt i en större konflikt så skiter man ganska så högaktningsfullt i den monetära kostnaden för det man skickar iväg mot fienden. För dig och mig kan en ATGM missil motsvara priset av en bil... ibland en väldigt fin bil... för personen på plats kan det motsvara priset av att få andas en dag till... eller inte om du är på mottagande sidan av missilen...

Kanske är det bara helt enkelt så att de har så mycket bättre precision på det avstånd man är att det är värt det bara av den anledningen. Omöjligt att säga
Citera
2023-03-07, 13:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En bra sammanfattning. Det är lätt att begripa varför Ukraina valt att hålla ställningarna inne i Bakhmut när insatsen varit låg — det är billigt, bra och mycket effektivt (binder upp rysk trupp som egentligen borde rundat Bakhmut för länge sen). Det man bör fråga sig är om det verkligen är en speciellt bra idé att börja tillföra förstärkningar när det naturliga vore att lämna Bakhmut så snart nackdelarna överväger fördelarna. En mer negativ tolkning är, som nämnts, att man köper sig tid till något, eller att Bakhmut faktiskt är en mer betydelsefull kugge än man kunde tro.

Ett alternativ är så klart att lämna försvararna till sitt öde och låta dem slåss till siste man, men är det realistiskt? Evakuering finns fortfarande som möjlighet. Jag blir inte riktigt klok på varför man väljer att snarare hotta upp. Kan det verkligen vara så enkelt att man gör det i brist på annat i väntan på att våren ska komma...?

Kulturkrock, kan man tänka: Politiker styrs av önsketänkande, under det att militärer i de högre staberna oftast utgår från att allt kommer att gå åt helvete.
Citera
2023-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
såklart är du den ENDA som fortfarande slickar västoligarkernas bajsiga röv.....fan vad irriterande.
Inte alls irriterande då jag bor i upplysta väst och inte i österland i rövslickeriets heligaste mecka, moskéerna i Kreml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in