2023-03-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myraite
Ni som är anhörig och skriver i den här tråden eller i andra kommentarsfält, jag skulle bara vilja be er att logga ut och ta hand om varandra i den svåra tid ni befinner er i. Det är knappt gått några dagar så jag förstår att ni är i chock, ni bär på en stor sorg och ilska och i just den stunden tänker man inte rationellt. Jag har varit i den situationen själv, en nära anhörig till mig avled i en singelolycka där en ung förare körde alldeles för fort och förlorade kontrollen på bilen.

Jag minns själv första tiden. Jag var arg, tyckte föraren förtjänade allt ont i den här världen och det gick så många historier direkt efteråt om exakt vad som ledde fram till olyckan. Nu några år senare är jag glad att inte föraren hängdes ut med namn och bild och uppmaningar om att förstöra dens liv. Föraren är ingen mördare, det var en ung person som aldrig hade någon avsikt att krascha sin bil så att en vän avled, men det blev en tragisk olycka. Jag vet att den personen har och kommer lida för det här resten av sitt liv.

Jag förstår att ni känner sånt hat nu men det hjälper inte att hota föraren. Han har också förtvivlande anhöriga som kanske nu får ställa sig i kylan då omgivningen vänder ryggen. Redan på så kort tid så skriver flera anhöriga helt olika berättelser om händelseförloppet, låt utredningen visa vad som hänt och ta hand er, sörj men låt föraren vara ifred. Det är inte ni som ska dela ut ett straff.

Skillnaden är att här har vi vittnesmål som tyder på att passagerarna försökte få föraren att sakta ner, men istället valde han att spela Allan
Där har vi hela anledningen till att föraren får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Han får faktiskt göra det. Stå för vad han har gjort.
Han valde att utsätta kompisarna för fara och allt gick åt helvete.
Play stupid games. Win stupid prices.
Citera
2023-03-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Skillnaden är att här har vi vittnesmål som tyder på att passagerarna försökte få föraren att sakta ner, men istället valde han att spela Allan
Där har vi hela anledningen till att föraren får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Nej, det är ingen skillnad, varken juridiskt eller moraliskt. Det är stor skillnad på begreppen även om föraren utsatt sina passagerare för onödig risk. Föraren är ingen mördare.

Är föraren ansvarig? Är föraren vållande? Ja, alla dar i veckan.
Citera
2023-03-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn

Ja, det kanske var så och det är hemskt. Kanske var det någon som skrek att han skulle sakta ner medan någon annan sa att nej, det här är kul. Ingen av oss som inte satt i bilen vet exakt vad som hände innan, under eller efter olyckan. Det ska förundersökningen komma fram till.

Men jag tycker fortfarande att det är fel att hänga ut föraren, hota eller ens kalla honom för mördare. Det gör ingenting bättre och jag som själv varit anhörig i en liknande olycka så hade jag idag ångrat mig djupt om jag hade hängt ut föraren tillsammans med all hat jag kände där och då, fast det var säkert nånting jag hade kunnat göra då.
Citera
2023-03-07, 13:24
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Lägg där till att brottsrubriceringen har utökats med ringa narkotikabrott så gissar jag att vi pratar drog rattfylla här, eller åtminstone finns det fog att spekulera i det.

Håller den rubriceringen blir det svårt att undvika fängelse.

Händelsen borde väl räknas som grovt vållande till annans död (fängelse mellan 1-6 år), om han nu har kört onykter i 160 på den lilla vägen medan passagerarna skrek att han skulle sakta ner.
Citera
2023-03-07, 13:25
Medlem
Så jävla tragiskt och onödigt! Tänker på deras familjer och vänner. R I P
Citera
2023-03-07, 13:26
Medlem
Har jag verkligen förstått det rätt, åkte någon i bakluckan?
Citera
2023-03-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ja det gör jag men inom demens. Piccline menar jag . Blandade ihop det när jag skulle skriva . KAD är kateter det har du rätt i.

Men en piccline sätts verkligen inte av ambulanspersonal. Däremot en helt vanlig venkateter, typ PVK.
Citera
2023-03-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novista
Fanns någon passagerare som inte kände föraren 100 nej..så komipsar till han kan man väl int påstå..

Han "kompisar" bryr sig föga om honom efter hur han medvetet valde att göra med deras LIV på spel. Och sådär känner faktiskt jag med🤷‍♀️

Lite mer info då....

En 15årig tjej intensivvårds nedsövd... allvarligt kritiskt tillstånd!

Tott3 hade ett större hål i huvudet där 3mil såg Tott3s hjärna.... tott3 vädjade för sitt liv, han försökte slå sig loss, där han satt fastklämd mellan trädet och bilen!

3mil förlorade nästan 2 liter blod och var död i 5 sek...
3mil flög halvvägs ur bilen, han som satt bakom Tott3... han satt ihopskruvad med en tjejs ben, dvs de var snurrade som gängor på en skruv.
De satt också fastklämd bak Tott3.
Flickan intensivvårdas nedsövd.
3mil opereras för benbrott och krossskador i benen.
3mil har också inre blödningar i huvud och i mage.

J.O låg i bagageluckan där han slungades runt.

Föraren ville ha J.O liggandes i baksätet igentligen men J.O sa nej och att han såfall låg i bagageluckan. (Hade J.O lyssnat till föraren så hade J.O varit död vid den direkta kraschen)

Jag är väldigt insatt i detta.

Känner absolut inget medlidande eller sympatier till föraren som medvete valt o förstört livet på alla passagerarna, på alla anhöriga, på alla vänner, släkt, bekanta osv!

Finns inget synd om föraren här!

Låter hemskt klaustrofobisk att ligg i bakluckan, men han verkar känt på sig att det var en säkrare plats än inne i bilen.
Citera
2023-03-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Lägg där till att brottsrubriceringen har utökats med ringa narkotikabrott så gissar jag att vi pratar drog rattfylla här, eller åtminstone finns det fog att spekulera i det.

Håller den rubriceringen blir det svårt att undvika fängelse.

Var finns den utökade brottsmisstanken att läsa
Citera
2023-03-07, 13:40
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novista
Fanns någon passagerare som inte kände föraren 100 nej..så komipsar till han kan man väl int påstå..

Han "kompisar" bryr sig föga om honom efter hur han medvetet valde att göra med deras LIV på spel. Och sådär känner faktiskt jag med🤷‍♀️

Lite mer info då....

En 15årig tjej intensivvårds nedsövd... allvarligt kritiskt tillstånd!

Tott3 hade ett större hål i huvudet där 3mil såg Tott3s hjärna.... tott3 vädjade för sitt liv, han försökte slå sig loss, där han satt fastklämd mellan trädet och bilen!

3mil förlorade nästan 2 liter blod och var död i 5 sek...
3mil flög halvvägs ur bilen, han som satt bakom Tott3... han satt ihopskruvad med en tjejs ben, dvs de var snurrade som gängor på en skruv.
De satt också fastklämd bak Tott3.
Flickan intensivvårdas nedsövd.
3mil opereras för benbrott och krossskador i benen.
3mil har också inre blödningar i huvud och i mage.

J.O låg i bagageluckan där han slungades runt.

Föraren ville ha J.O liggandes i baksätet igentligen men J.O sa nej och att han såfall låg i bagageluckan. (Hade J.O lyssnat till föraren så hade J.O varit död vid den direkta kraschen)

Jag är väldigt insatt i detta.

Känner absolut inget medlidande eller sympatier till föraren som medvete valt o förstört livet på alla passagerarna, på alla anhöriga, på alla vänner, släkt, bekanta osv!

Finns inget synd om föraren här!
Fyfan...
Har du någon mer uppdatering?
Citera
2023-03-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Händelsen borde väl räknas som grovt vållande till annans död (fängelse mellan 1-6 år), om han nu har kört onykter i 160 på den lilla vägen medan passagerarna skrek att han skulle sakta ner.

Jag tror det blir fler rubriceringar än så, men det återstår väl att se vad åklagaren går fram med.
Vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik som minst till vållande till annans död.
Citera
2023-03-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Låter hemskt klaustrofobisk att ligg i bakluckan, men han verkar känt på sig att det var en säkrare plats än inne i bilen.

Nja, det var nog helt enkelt så att han inte fick plats i baksätet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in