2023-03-07, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Artikeln beskriver situationen sedan december, i köttkvarnen Bakhmut. Ukraina har mer välutrustade trupper andra ställen.
Vilket inte förklarar varför Ryssland inte klarar av att bryta igen om i Bachmut om nu den ryska beskrivningen stämmer.
Rysstrollen verkar ha svårt att fatta att en beskrivning av UA’s styrkor som demoraliserade och uselt utrustade gör Rysslands impotens ännu mer märklig.
Rimligen måste Rysslands och dess krigsmakt vara fullständigt inkompetent som inte klarar av att bryta igenom UA’s linjer under de förutsättningarna.
Citera
2023-03-07, 11:15
Medlem
Conceptions avatar
Jag hoppas alla är medvetna om vilken situation den ryska krigsmakten befinner sig i dagsläget. Jag vill påstå att måste vara en jävla FUBAR.

För några dagar sedan kom uppgifter om att Rysslands 1st Guards Tank Army, ett av deras stoltaste förband som slogs i andra världskriget mot nazisterna blivit utrustade med något moderniserade T-62. De har fått sitt sikte utbytt mot något bättre samt lite reaktivt pansar men det är ändå en stridsvagn som är 60 år gammal med pansar som är 60 år gammalt.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/02/25/russias-tank-plan-take-a-60-year-old-t-62-install-new-optics-send-it-to-ukraine-to-get-blown-up/?sh=195be53b3f2b

Det är som att jämföra att Nato skulle plocka fram gamla M-60 Patton vagnar och fräsa omkring i. Alla hör ju hur jäkla sinnessjukt det skulle vara.

För att inte tala om ryska BTR-50 som också siktats i Ukraina. Ett pansarskyttefordon från 50-talet. Produktionen av dem avslutades för över 50 år sedan.

Detta är inte en hälsosam krigsmakt på långa vägar. För att citera "Krigets Färger", skriven av en rysk soldat under de båda krigen i Tjetjenien, som fortfarande känns aktuell för den ryska armen.

"Runtomkring oss rasar kriget, och som vanligt fattar inte en jävel någonting".

EDIT: Jag vill tillägga att Rysslands möjligheter att slåss i mörker är starkt begränsade. Kommer de nya Leopardvagnarna användas nattetid så blir det jävligt svårt för Ryssland att göra något åt det. Ryssar slåss bara på dagen. På natten gömmer man sig.

EDIT2: Det ska även tilläggas att T-62 använder 115mm ammunition till skillnad från T-72 som använder 125mm. Detta innebär logistikproblem. Lägg även till att deras kanon har avsevärt sämre gyro än Leoparden. Frågan är om ens T-62 kan skjuta rullande.
Senast redigerad av Conception 2023-03-07 kl. 11:31.
Citera
2023-03-07, 11:18
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Så Ryssland har köpt lite Iranska drönare..
Och det likställer du med att Natoländerna tränar ukrainska soldater skänker vapen å ammunition för miljarder dollar.. utbildar stridsvagnsförare å piloter.. sköter spaning å avslöjar positioner, instruerar å coachar osv

Det säger ganska mycket om hur svag du är bakom pannbenet Stig

Det är riktigt att stöd till ett angreppskrig från en fascistisk diktatur mot ett demokratiskt grannland aldrig kan likställas med att stödja detta grannlands försvar mot angreppet. Att stödja ett angrepp på det sättet är alltid fel, oavsett storleken, och att stödja försvaret är alltid rätt, oavsett storleken.
Citera
2023-03-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ja, och så har man lyckats hålla Bakhmut. För att det ska blir en bra "affär" så ska de pressa ryssarna så långt tillbaka att deras (förhoppningsvis) gynnsamma attrition ratio åter blir relevant. Om den nånsin var det. Man kan ju säga att ukrainas agerande tyder på att det var så.

Riktig bum fight. Einstein brukade ju säga att WW4 kommer utkämpas med pinnar. Vad förvånad han vore om han fick se i Aftonbladet att ww3 utkämpades med spadar.
Men igår sa du att Bachmut hade Ryssland tagit över?

Dina analyser är verkligen de sämsta jag någonsin läst
Citera
2023-03-07, 11:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För några dagar sedan kom uppgifter om att Rysslands 1st Guards Tank Army, ett av deras stoltaste förband som slogs i andra världskriget mot nazisterna blivit utrustade med något moderniserade T-62. De har fått sitt sikte utbytt mot något bättre samt lite reaktivt pansar men det är ändå en stridsvagn som är 60 år gammal med pansar som är 60 år gammalt.

För att inte tala om ryska BTR-50 som också siktats i Ukraina. Ett pansarskyttefordon från 50-talet. Produktionen av dem avslutades för över 50 år sedan.

Många handlare och samlare valde då att använda gränsen hundra år för att kunna skilja mellan ”riktiga” antikviteter och föremål av yngre ursprung. Föremål med minst 50 års ålder började samtidigt definieras som semi-antika.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antikvitet

Måste nog vara rejält demoraliserande för ett förband med stolt historik och traditioner, att börja bli utrustat med grejerna farfar körde med.
Citera
2023-03-07, 11:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket inte förklarar varför Ryssland inte klarar av att bryta igen om i Bachmut om nu den ryska beskrivningen stämmer.
Rysstrollen verkar ha svårt att fatta att en beskrivning av UA’s styrkor som demoraliserade och uselt utrustade gör Rysslands impotens ännu mer märklig.
Rimligen måste Rysslands och dess krigsmakt vara fullständigt inkompetent som inte klarar av att bryta igenom UA’s linjer under de förutsättningarna.

De bröt ju genom den. Sedan december så har de ju brutit genom och gjort Bakhmut till en kittel.

När det är sagt så imponerar de ju inte direkt. Jag har fått lära mig och läst att terräng som den de slåss i gynnar mobil manöverkrigföring. Men det blev statiskt. Jag tror drönare, sateliter och IT har ändrat dynamiken i krig mellan peers, lite som maskingevär gjorde WW1 till ett mer statiskt krig.
Citera
2023-03-07, 11:32
Medlem
raskenss avatar
Tangerat rekord i antal stupade ryssar 1060st

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1632985028622704640?t=xaYOGrD94r0JkMeDljMlgA&s=19

Slava Ukraini
Citera
2023-03-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
WSJ-artikeln gick ut på att hållandet av Bachmut var "long overdue". Att staden som varit en fälla där stora mängder rysk trupp har stångat sig blodiga, nu har blivit en potentiell fälla för Ukraina. General Zaluzjnyj ville (enligt obekräftade rykten) dra tillbaka styrkorna från Bachmut redan efter Krasna Horas fall, den 13 februari, men inställningen i den politiska ledningen var hela tiden att "vi kan hålla ut lite till". Detta har betytt att de kategori B-trupper som i huvudsak har skött det statiska försvaret av staden (dvs territorialförsvar, nationalgarde, reservförband, som ofta bär gröna armbindlar) i takt med att Wagnersnaran dragits åt har förstärkts av just de förband som håller på att byggas upp inför våroffensiven. Enligt WSJ är förlustbalansen inte längre nödvändigtvis till Ukrainas fördel. Även om man dödar fem, sju eller tio ryssar för varje ukrainare, så handlar det om att ryssarna förlorar fängelsekunder, medan Ukraina förlorar utbildat folk som behövs när marken torkar upp. "Granathungern" spelar också båda sidor hemska spratt, när ammo till haubitsar, salvpjäser, grk, etc, inte kommer fram. Detta har främst (men inte uteslutande) blivit ett problem för försvararna.

Igår gick då Zelenskyj, Zaluzjnyj och general Syrskyj (tvåa under Zaluzjnyj och mannen bakom försvaret av Kiev, Charkivoffensiven, samt den senaste tidens förstärkning av Bachmut med kategori A-förband) ut med ett gemensamt uttalande att Bachmut kan hållas ännu ett tag och att operationerna i vår inte äventyras av detta. (Stridsvagnar och stridsfordon är ju ännu inte på plats och något måste ju soldaterna göra, kan man tänka.)

Visar Ukrainarna upp en verklig konflikt mellan en del av militären och Presidenten/en annan del av militären? Eller är det ett spel för att få ryssarna i obalans? Det är ju inte ovanligt att generaler tycker olika.

Grejen är att Kaufman skulle aldrig släppa något som är extremt dåligt för Ukraina om det inte är uppenbart. Jag få känslan av att Kaufman är en del av det Ukrainska vilseledandet. Jag vet inte vilken roll han har spelat när det gäller amerikansk policy bakom kulisserna. Det är uppenbart att han åker till Ukraina för att se viktiga frontavsnitt och sen rapporterar han vad han ser till USA och Ukraina.
Citera
2023-03-07, 11:36
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Så Ryssland har köpt lite Iranska drönare..
Och det likställer du med att Natoländerna tränar ukrainska soldater skänker vapen å ammunition för miljarder dollar.. utbildar stridsvagnsförare å piloter.. sköter spaning å avslöjar positioner, instruerar å coachar osv

Det säger ganska mycket om hur svag du är bakom pannbenet Stig
Man är svagare bakom pannbenet och har nudlar i öronen om man tror att Nato är i krig med Ryssland. För om så vore fallet hade ryssen blivit besegrad på en vecka, max.
Citera
2023-03-07, 11:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Men igår sa du att Bachmut hade Ryssland tagit över?

Dina analyser är verkligen de sämsta jag någonsin läst

Nej, det sa jag inte. De är det sämsta du har läst för att du inte kan läsa.

Det jag har sagt tidigare i år är att jag tror Bakhmut faller i mars (eller kanske tidig april, kommer inte ihåg exakt vad jag skrev).
Och jag gav det 90+% chans att den analysen är korrekt, dvs Bachmut faller efter att ha sett vad som hände i veckan. Jag överraskas av att Ukraina pumpar in mer styrkor i staden, om det nu stämmer.

Om jag får fel, och de pumpar in så mycket styrkor att staden hålls, är det antagligen dåligt för Ukraina. De kommer hålla Backhmut till ett högt pris i så fall.

Bachmuts fall definieras f ö som att RU kontrollerar järnvägsstationen i Bachmut (det är definitionen som används hos "bookmakern" Insightprediction). Ukraina-positiva Liveuamaps anger att ryssarna nu står 3 km från den, ryssarnas kartor visar nog 1-2 km.
Citera
2023-03-07, 11:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
De bröt ju genom den. Sedan december så har de ju brutit genom och gjort Bakhmut till en kittel.
De bröt igenom i december och håller fortfarande på att bryta igenom 3 månader senare...
Kul! (tyvärr var det väl inte avsett som humor).
Citera
2023-03-07, 11:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nu ska jag vara petig och säga att Ryssland har inte alls har brutit igenom några försvarslinjer. När man gör ett genombrott så ska man också utnyttja detta och orsaka ännu mer problem bakom fiendens linjer.

Det är inget Ryssland gjort utan istället har man tryckt försvararen bakåt.

Trycker man försvararen bakåt så är det en helt annan typ av krigföring som inte gynnar anfallare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in