Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Nu när Bachmut ser ut att vara nästan helt omringat så är det förstås ingen vinst för Ukraina att fortsätta hålla staden. Men tidigare har det varit oklart för mig vilken nytta det skulle göra att backa hemåt från Bachmut. Om ryssarna skulle flytta fram sina positioner och inta Bachmut, då skulle de ju bara fortsätta marschera mot Ukrainas nya försvarslinje. Det är bara försvarligt för Ukraina att backa om de tydligt får någon fördel av att göra det. Det talas om att det är lerigt vid fronten utanför Bachmut, men om/när Ukraina backar några kilometer och släpper Bachmut så blir det väl lika lerigt på nästa plats?
Caset för att backa är:
1) Bättre försvarslinjer. Större städer att inringa.
2) OM tiden talar för Ukraina. Ekonomiska sanktioner kan skada Ryssland och knäcker dem. Väst stöttar med mer och mer vapen.
3) Attrition: OM Ukraina har bra attrition rates, så ger det mening att backa. Om det nu är 1:7 förlustratio som vissa hävdar (jag tror inte på det) så är det ju bara att backa, backa och backa så länge ryssen är dum nog att anfalla. Om x kvartal är ryssen då helt slutkörd.
Problemet för Ukraina, där jag dock håller med dig, är att om de backar, så det ska återtas någon gång också. Blue sky scenario för Zelensky är då att ryssarna inte ska vara kapabla till envist försvar på samma sätt som Ukraina, utan att de lägger benen på ryggen och flyr. Förra året fanns det också en föreställning om att om ryssarna gick på defensiven, så skulle man kunna stå och "HIMARSa" bort dem, tills de tröttnade och reste hem.