2023-03-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tidsbrist har gjort det svårt för mig att hänga med i svängarna men almanackan bekräftar en dryg mars pannkaka och ryssen har ännu inte intagit byhåla Bakhmut. Intressant. Fimpat en av sina egna Su-34 lär man dock hunnit med. Också nåtts av uppgifterna om att man i dagarna passat på att mörda lite mer krigsfånge till trådens femtekolonnares stora förtjusning.
Du har inte missat mycket. Läs senaste uppdateringen från Kenneth Gregg så får du koll på det mesta.

Jo en till sak. Ukrainarna har börjat bomba ryska positioner med JDAM.
Citera
2023-03-06, 21:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Detta låter inte särskilt rimligt. Ukraina kunde inte gärna veta att Wagner skulle manövreras ut i Moskva om Ukraina bara härdade ut i Bachmut. Det låter inte heller som ett rimligt antagande som skulle motivera stora ukrainska förluster i Bachmut.

Då känns det mer rimligt att tänka sig att Ukraina försvarar Bachmut just eftersom frontlinjen råkar gå där. Hade den inte gått där så hade den gått någon annanstans. Om Ukraina hade backat hemåt så hade det varit en annan frontlinje och en annan by de slogs om. Ukraina kan ju inte gärna backa och backa – då finns det till slut inget Ukraina kvar.

Det skulle även kunna vara att det från båda sidor blivit en propaganda prestige kring slaget.
Citera
2023-03-06, 21:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF är i Tyskland och tränar på Stryker APC. Nu visar bilden en ny variant av Stryker som det inte är säkert, eller ens troligt, att UAF får. Stryker i standardutförande har ju en mindre bössa än den på bilden.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1632836956785606658

Verkar som Stryker som standard har en 50bmg bössa. Den på bilden är en 30mm bushmaster.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-03-06 kl. 21:44.
Citera
2023-03-06, 21:39
Medlem
Reimers avatar
Det senaste från WarMonitor angående Bakhmut.

Citat:
Bakhmut Holds!
It appears certain decisions have been made to hold positions for now.
Heavy fighting continues from more than 5 directions.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1632835317764947969
Citera
2023-03-06, 21:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det skulle även kunna vara att det från båda sidor blivit en propaganda prestige kring slaget.
Nu när Bachmut ser ut att vara nästan helt omringat så är det förstås ingen vinst för Ukraina att fortsätta hålla staden. Men tidigare har det varit oklart för mig vilken nytta det skulle göra att backa hemåt från Bachmut. Om ryssarna skulle flytta fram sina positioner och inta Bachmut, då skulle de ju bara fortsätta marschera mot Ukrainas nya försvarslinje. Det är bara försvarligt för Ukraina att backa om de tydligt får någon fördel av att göra det. Det talas om att det är lerigt vid fronten utanför Bachmut, men om/när Ukraina backar några kilometer och släpper Bachmut så blir det väl lika lerigt på nästa plats?
Citera
2023-03-06, 21:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu när Bachmut ser ut att vara nästan helt omringat så är det förstås ingen vinst för Ukraina att fortsätta hålla staden. Men tidigare har det varit oklart för mig vilken nytta det skulle göra att backa hemåt från Bachmut. Om ryssarna skulle flytta fram sina positioner och inta Bachmut, då skulle de ju bara fortsätta marschera mot Ukrainas nya försvarslinje. Det är bara försvarligt för Ukraina att backa om de tydligt får någon fördel av att göra det. Det talas om att det är lerigt vid fronten utanför Bachmut, men om/när Ukraina backar några kilometer och släpper Bachmut så blir det väl lika lerigt på nästa plats?

Jag är inte expert på taktik men rörlig krigsföring taktisk reträtt är väl ofta användbart men som sagt inte min expertis.
Citera
2023-03-06, 21:52
Medlem
Ryssland/Putin vill inte beetaaalaaaa utlovade pengar - dela ut Lada bilar

Ska ha beställt 21 nya från Kina – för att dölja antalet stupade
Striderna om Bachmut har pågått i närmare sju månader och skördat otaliga liv. Även om Ukrainarna ser ut att få ge upp snart är det fortfarande den ryska sidan som lider de större förlusterna. Ännu en gång pratas det därför om mobila krematorier som sägs används av ryssarna.
Citera
2023-03-06, 21:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jo en till sak. Ukrainarna har börjat bomba ryska positioner med JDAM.

Fint!

Överlag infinner sig en känsla av att mycket don och kunskap (soldater hemma igen efter träningsläger) från den civiliserade världen börjat att ackumulerats. Ifall det kommer att vara tillräckligt för att trycka tillbaka mördarna återstår att se men att UAF blir betydligt mer naggade detta årets varma månader jämfört med i fjol råder det inget tvivel om.
Citera
2023-03-06, 22:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, då var alltså allting pro-ryssars fel. Även korrupta pro-ryssar inom poliskåren som hjälpte pro-ryssar i demonstrationen??

Dvs, ingen massaker som du påstår utan en planerad kupp av pro-ryssar från första början som spårade ur när pro-ryssarna tände eld på sig själva med sina molotovs?

EDIT: Du kan liksom inte bara släpa över det hela och säga att "jag har en ny tolkning". Det är inte så det fungerar. Du hade fel från första början så nu vill jag inte höra ett ord till från dig om Euromaidan.

Jag orkar inte sitta och diskutera om jag hade rätt eller inte och gräva fram citat på vad jag sa. (och Euromaidan är en annan sak).

Faktum kvarstår.
Där var risk för stora kravaller och etnisk rensning. Odessa-massakern/massmordet/händelsen/tragedin är bevis på detta. Problemet är att vi inte vet vad som är höna och ägg i det.
Putins fel bestod i att han agerade för proaktivt. Praxis är att man väntar tills några blir attackerade i "the rule-based order" eller blir fördrivna. Putin agerade inom 1 vecka.

Odessa visar att polisen inte var att lita på. De skyddade skyldiga. Om det nånsin var planen, så var de oförmögna att hålla isär olika våldsamma grupperingar. Myndigheterna blev anklagade för att inte upprätthålla mänskliga rättigheter på grund av detta.

Om poliser bara hjälpte pro-Kiev supporters, eller om de bara hjälpte pro-ryssar (federalister) att begå mord spelar inte jättestor roll va? Det var ändå en farlig situation. Antag nu att polisen var på pro-ryssarnas sida och ändå blev huset uppbränt och 50 pers dog på en dag. Tycker du det låter som ett ställe där det är låg risk för massiva oroligheter?
Citera
2023-03-06, 22:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det här blir intressant att höra mer av

"Rob and I were in Bakhmut last week and the situation looked difficult. From artillery ammo shortages, increasingly contested lines of communication, and an attritional battle in unfavorable terrain - this fight doesn’t play to Ukraine’s advantages as a force"

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1632500589769752576

Två saker om Bakhmut

1 Ukriana ska fortsätta kämpa där så länge de dödar många fler ryssar än det går åt Ukrainare

2 Dessutom får det inte störa uppbyggnaden av Ukrainas vår-offensiv.

Artikeln som Michael Kofman och Rob Lee refererar till i WSJ. Går att läsa gratis ännu ett litet tag: https://www.wsj.com/articles/russias-wagner-troops-exhaust-ukrainian-forces-in-bakhmut-b58e726c?st=71mfbhhhsfrwlvh&reflink=share_mobilewe bshare
Citera
2023-03-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Du ljuger så du tror dig själv, för att dra det snabbt så började med att ryssar beväpnar sig och överfaller ett fredligt demonstrationståg.
När dom sen åker på motstånd så retirerar dom till union huset och dom står själva och kastar molotovcocktails från taket och fönster ner mot gatan.
En explosionsartad brand börjar på våning 3, man kastar inte upp en molotovcocktail till våning 3 från gatan, så förmodligen har en full ryss antingen stått och rökt vid deras molotovförråd eller så har han missat fönstret när han skall kasta ut en molotovcocktail och tänt på förrådet.
Om det var färdiga molotovcocktails att tända eld och kasta eller om det var dunkar av bensin som förvarades där, vet man inte vad jag vet.
Skulle inte förvåna mig det minsta om en ryss står och häller upp bensin i flaskor med en cigg i käften.

Stämmer bra enligt rapporten ifrån IAP:
"Forensic examinations subsequently indicated that the fire had started in five places, namely the lobby, on the staircases to the left and right of the building between the ground and first floors, in a room on the first floor and on the landing between the second and third floors. Other than the fire in the lobby, the fires could only have been started by the acts of those inside the building. The forensic reports did not find any evidence to suggest that the fire had been preplanned"
Sidan 13:
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168048851b
Citera
2023-03-06, 22:10
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var smart fram tills för 5-6 veckor sedan att dra ut på det. Nu är det format så att de styrkor som är inne i Bakhmut kan beskjutas av ryskt artilleri som ligger tryggt inne åt Popasnahållet. De kan i princip inte bli nedtryckta (supressed). För det artilleri som ska göra det måste i så fall vara inne i Bakmhut (nära fronten).

Där måste vara relativt höga koncentrationer av soldater i Bakhmut. Så det är gynnsamt för ryssarna att stå och mata artilleri på dem - artilleri som inte kan tystas. Och som kan beskjuta vägen in, förutom direkteld.

Så Ukraina betalar med väldigt förhöjda förluster nu för varje vecka de håller Bakhmut, jämfört med om de retirerar lite, till positioner som borde vara bra. Där är höjder och stora bebyggelser som säkert fortifierats.

Det är oklart varför de gör så här för mig, men vi får nog veta det så småningom. Jag tror heller inte de är tjurskalliga. Om man brainstormar alternativ:
1) Ryssarna har verkligen slut på artilleri? Motsägs av dagens artikel i Kyiv Independent, där låter det inte så.
2) Där är för många ukrainier kvar i Bakhmut. De har på grund av något misstag fler trupper kvar än vad vi tror i Bakhmut, och det tar tid att få ut dem. Denna är klart möjlig, men låter lite för ukro-negativ för att "vara sann".
3) De vet att det kostar liv, men de vinner tid för något.
4) (military summary-teori). En variant av 3); Ukraina kommer mycket snart motattackera - men någon annanstans, t ex mot Melitopol eller i norr. En sådan formation som ryssarna nu har binder också många styrkor, då blir de svagare nån annanstans...Men är vädret bra nu för motoffensiv?
5) De har nästan evakuerat färdigt, de har bara ett bra pokerface.

2, 3 och 5 är mest troliga, tycker jag.

Håller inte med, Ukraina försvarar flankerna och det finns fortfarande möjligheter att beskjuta ryska positioner med artilleri och andra system längre bort. Varför måste det vara stora koncentrationer av soldater i Bakhmut? Hela vår teori baseras ju på att det från början inte ens var så många och att området sakta tömts på soldater samtidigt som antalet soldaterna kring flankerna ökar. Om vi antar att Ukraina agerat logiskt med hjälp av råd från väst så ser jag inte hur din analys håller. Men som sagt, vi vet inte och ifall Ukraina agerat inkompetent kan det vara så

1) Såklart inte, men flera gånger så misstolkas eller så skriver tidningar fler ( Finns ju hundratals tidningar i väst eftersom att vi har fri-press, ibland så gör de efterblivna tolkningar ). Det analytiker sagt är att Ryssland har minskat sin beskjutning, anledningen till detta är att de inte kan ersätta förbrukningen och/eller att logistiken inte håller måttet. Min gissning är att ryssarna åtminstone har ett övertag, om än litet. Ukraina har dock mer precist artilleri

2) Ryssarnas offensiv är långsam, förutsägbar och har inte överraskat på något sett rent taktiskt. Så om Ukraina har en logisk plan så är teorin om att de inte kan få ut enheter eller att många enheter är kvar osannolik, enligt mig. Jag menar, de har haft månader på sig att göra en plan, etablera försvarslinjer, rotera trupper. Vi snackar inte enorma distanser här och det är inte mycket tung utrustning i Bakhmut. Tror helt ärligt att alla trupper skulle kunna evakueras på några dagar ifall detta var målet

4) Låter som en " broken clock ", men detta hade varit det mest sannolika och logiska, krävs inte ens mycket vett för att göra detta till sin plan. Fördröja ryssarna med så få resurser som möjligt, vila enheter samt träna de tiotusentals trupperna i väst samtidigt som de förbereder moderna brigader för att sedan användas i ett område med öppna fält när marken tillåter

5) Orkar inte ens gå in på, finns så mycket skit från båda hållen som kan vara sant eller psy-op. Tror ingen sida är så pass inkompetenta att de baserar sin strategi på nyhetsartiklar, speciellt inte väst som har så mycket mer information än Ryssland
Senast redigerad av 88SON 2023-03-06 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in