2023-03-06, 21:34
Medlem
DennisOlofs avatar
@Provrorsbarn tack för den uppdateringen.

Så två är förlamande, fy vad hemskt undra om det är permanenta skador eller om dom kommer repa sig. Jag antar att flera inte hade på bälte i bilen eftersom dom var mer än fem personer, det kan inte varit bra med tanke på att dom, vad jag kan förstå frontalkrockade med ett träd.
Citera
2023-03-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ambulanspersonal kan oxå sätta port , dvs KAD som det heter . Jobbar själv inom sjukvården.
Adrenalin kan man ge vid tex chock.
Men troligt är koksalt i KAD eller morfin för smärtan samt lugnade så dom mer eller mindre blir nerdragande för att kunna arbetas med så smidigt som möjligt och att dom inte ska ha ont.

Jobbar du verkligen inom sjukvården? Ambulanspersonal sätter inte port (det brukar opereras in). KAD är en urinkateter…
Citera
2023-03-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ambulanspersonal kan oxå sätta port , dvs KAD som det heter . Jobbar själv inom sjukvården.
Men troligt är koksalt i KAD eller morfin för smärtan samt lugnade så dom mer eller mindre blir nerdragande för att kunna arbetas med så smidigt som möjligt och att dom inte ska ha ont.

Blir lite orolig när du skriver att du jobbar inom sjukvården. En KAD är en urinkateter och inte alls någon venport. En venport heter PVK = perifer venkateter.
Citera
2023-03-06, 21:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vart är vildsvinen på dagen då om de inte är ute?
Är de i sina små knuttimrade stugor och sover så de ska orka vara ute på kvällen?

Klart de är ute men de är väldigt skygga. Jag bor i en del av Sverige som det tydligen ska finnas skitmånga vildsvin och bekanta och släktingar verkar alla ha kört på minst ett par vildsvin under deras liv. Hör också många som gnäller på att de förstör så mycket. Jag har sett dem vid 1 tillfälle och då sent på kvällen på en mindre väg vid åkermark och då har jag bott här längre än 10 år. Kör ofta på ensliga vägar då vi bor ensligt men de verkar vara osynliga. Rådjuren ser man ju konstant man går ut eller kör på vägar och även älgar
Citera
2023-03-06, 21:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Provrorsbarn tack för den uppdateringen.

Så två är förlamande, fy vad hemskt undra om det är permanenta skador eller om dom kommer repa sig. Jag antar att flera inte hade på bälte i bilen eftersom dom var mer än fem personer, det kan inte varit bra med tanke på att dom, vad jag kan förstå frontalkrockade med ett träd.

Är det ryggmärgen så är det förmodligen inte bra..

Citat:
Ryggmärgsskador ger ofta permanent förlust av kroppsfunktioner beroende på var skadan sitter, då det bildas en ärrvävnad som förhindrar läkningen.
https://www.varden.se/hitta/forlamning-s
Citera
2023-03-06, 21:54
Medlem
Citat:

KAD? Nja. En KAD är förkortning för urinvägskateteter.
Men jag antar att du menar PVK/Infart/venflon/venkateter? Kärt barn har många namn men KAD ges det inte läkemedel i I det syftet.
Citera
2023-03-06, 21:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Polisen misstänker rattfylla.
Har du missat den detaljen?

Nej, det spelar ingen som helst roll vilken ålder bilen har, det är ju för fan det jag säger.

Varför diskuterar du detta överhuvudtaget? Jag svarar bara på korkade påståenden om att det skulle bli farligare på något sätt bara för att man sitter 7 i bilen rent viktmässigt eller att bilen är 20 år gammal.
Citera
Medlem
Jag föreställer mig att vara anhörig till den som är förolyckad. Jag föreställer mig att vara anhörig till den som framfört bilen. Jag har själv som ung suttit i bilar som framförts i åt helvete för hög hastighet, med både nykter och onykter förare. Allt är fan inte svart eller vitt. Se nån form av nyans. Inte FAN var det väl förarens mening att ta livet av sin vän? Och inte fan hade väl de som åkte med i bilen en tanke på att det kunde gå käpprätt åt helvete, då hade de högst troligt inte satt sig i bilen? Ung, dum, what the heck, livet leker! Ja, innan. Nu? Kanske inte lika mycket va?

Om föraren var onykter/drogpåverkad så borde de som åkte med vetat det? Your choice. Kasta tärning. Russian Roulette. Går det så går det men faaaaaan vad vi har kul just nu! Man HAR inte konsekvenstänk som 15-20 år. Tyvärr

Lider med alla inblandade.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-sung
Oliver brauer är killen som dödade Totte och skadade resten. Må han brinna i helvetet och

Man kan inte skylla enbart på en förare i sådana här sammanhang. Alla i bilen hade en fri vilja att åka med eller inte åka med och jag tvivlar på att de blev tvingade. I regel så tycker nog alla i bilen att det är roligt när det går fort och alla ungdomar tror att de är odödliga och att de är bäst på allt.
Citera
2023-03-06, 21:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Så en full bil (5 pers) påverkar inte köregenskaperna för att människor inte är last? Du är fan helt dum i huvudet.
Läs på lite om tjänstevikt, lastvikt och totalvikt.
Och återigen: Föraren var FULL.
Polisen misstänker rattonykterhet vilket de aldrig skulle gå ut med annars.

En bil med fullt antal tillåtna personer ändrar inte köregenskaperna till den grad att den blir farlig att framföra lagligt!

Du är helt jävla efterbliven om du tror något sådant!

Sen skriver du att föraren var full. Ja, men det ger ju mig ännu mer rätt och visar att det snarare är andra faktorer som har gjort att de har kört av vägen, och INTE att där satt 7 istället för 5, eller kanske 1 person. Tänk efter lite för fan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man kan inte skylla enbart på en förare i sådana här sammanhang. Alla i bilen hade en fri vilja att åka med eller inte åka med och jag tvivlar på att de blev tvingade. I regel så tycker nog alla i bilen att det är roligt när det går fort och alla ungdomar tror att de är odödliga och att de är bäst på allt.

EXAKT!
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-sung
Kan säga att jag vet precis vad som hänt och jag är en anhörig. Oliver förtjänar en plågsam död det räcker helt enkelt inte med att må lite dåligt. Oliver har tagit ett liv. Bild på Oliver och adress kommer släppas och hoppas han får ett helvete

Han tvingade in alla i bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in