2023-03-06, 18:01
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag vill nog påstå att inte ens att bilen är 20 år gammal skall påverka så mycket att det blir skillnad mellan liv eller död.
Bilar skall besiktigas med jämna mellanrum i Sverige, där man kollar väsentliga säkerhetsavgörande delar av bilen, däribland fjädring, dämpning osv. För det är egentligen de där två sakerna som jag ser huvudsakligen skulle kunna bli "trötta". Andra saker antingen fungerar eller helt enkelt går sönder och funkar inte alls.
Men oavsett så skall bilen vara fullt körduglig och säker efter en besiktning.

En 20 år gammal bil, "trött" eller icke, skall vara fullt säker att framföra om föraren kör enligt regelverket och efter sunt förnuft.

Min slutsats är att det är som du skriver att en 20-år gammal bil som är "tröttare" än en ny, har en annorlunda väghållning än den var ny, MEN inte till den grad att den skall utgöra en fara vid normal körning.

Och kör föraren som en idiot, så hjälper det föga om den så har en splitter ny bil, den kommer ändå förmodligen köra ihjäl sig om den kör tillräckligt galet.
Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Polisen misstänker rattfylla.
Har du missat den detaljen?
Citera
2023-03-06, 18:01
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googlad1234
Det var redan bekräftat från familjen samt en RIP Facebookgrupp. Vet inte om du följt tråden eller inte men din "nyhet" var gammal.
Publicerad av gammelmedia 15.00. Då kan man med gott samvete sluta maska hans namn.
Citera
2023-03-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perrfeckt
Bara var tyst och backa ut härifrån. Antingen ljuger du eller så bör du ha bättre koll på dina s.k säkra källor. Han är inte förlamad! Jävla tomte.
Det har han ju sagt själv. Konstigt han säger något sånt om det inte stämmer
Citera
2023-03-06, 18:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Volvo varnar för att last påverkar köregenskaperna och dom menar nog inte dom som kör som galningar.
https://www.polestar.com/se/manual/polestar-1/2021/article/Rekommendationer-vid-lastning/

Passagerare är inte last.

Last som läggs i bagaget, dvs. längst bak i bilen, påverkar definitivt köregenskaperna.
Last som läggs på taket, dvs. högst upp i bilen, påverkar också definitivt köregenskaperna.

Men nu pratar vi passagerare. Återigen, antalet passagerare påverkar köregenskaperna, MEN inte tillräckligt mycket för att en fullsatt bil, jämfört med bara en enda förare, skall utgöra sådan skillnad att den fullsatta blir livsfarlig.

Att bilen var fullsatt är därför inget argument. Föraren körde förmodligen som en idiot, det är där felet är. Men vi vet inte än, det där får utredningen visa. Jag har dock svårt att se att personen körde efter hastighetsbegränsning och efter väglag.
Citera
2023-03-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Du har fel.
Trycker man in 7 pers i en S80 så ändras köregenskaperna kapitalt, i synnerhet i en redan svajig Volvo.
Är man dessutom onykter som polisen misstänker så gör det inte saken bättre.

För övrigt är det en grymt låg nivå på inläggen i tråden. Knappt ett enda vettigt inlägg.
Håller med. Men inte så konstigt; det är ju trashens trashiga vänner som skriver. Inte ett pronomen rätt. Imbeciller.
Citera
2023-03-06, 18:08
Medlem
panterpupps avatar
Citat:

Last som läggs i bagaget, dvs. längst bak i bilen, påverkar definitivt köregenskaperna.
Last som läggs på taket, dvs. högst upp i bilen, påverkar också definitivt köregenskaperna.

Men nu pratar vi passagerare. Återigen, antalet passagerare påverkar köregenskaperna, MEN inte tillräckligt mycket för att en fullsatt bil, jämfört med bara en enda förare, skall utgöra sådan skillnad att den fullsatta blir livsfarlig.

Att bilen var fullsatt är därför inget argument. Föraren körde förmodligen som en idiot, det är där felet är. Men vi vet inte än, det där får utredningen visa. Jag har dock svårt att se att personen körde efter hastighetsbegränsning och efter väglag.
Så en full bil (5 pers) påverkar inte köregenskaperna för att människor inte är last? Du är fan helt dum i huvudet.
Läs på lite om tjänstevikt, lastvikt och totalvikt.
Och återigen: Föraren var FULL.
Polisen misstänker rattonykterhet vilket de aldrig skulle gå ut med annars.
Citera
2023-03-06, 18:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag vill nog påstå att inte ens att bilen är 20 år gammal skall påverka så mycket att det blir skillnad mellan liv eller död.
Bilar skall besiktigas med jämna mellanrum i Sverige, där man kollar väsentliga säkerhetsavgörande delar av bilen, däribland fjädring, dämpning osv. För det är egentligen de där två sakerna som jag ser huvudsakligen skulle kunna bli "trötta". Andra saker antingen fungerar eller helt enkelt går sönder och funkar inte alls.
Men oavsett så skall bilen vara fullt körduglig och säker efter en besiktning.

En 20 år gammal bil, "trött" eller icke, skall vara fullt säker att framföra om föraren kör enligt regelverket och efter sunt förnuft.

Min slutsats är att det är som du skriver att en 20-år gammal bil som är "tröttare" än en ny, har en annorlunda väghållning än den var ny, MEN inte till den grad att den skall utgöra en fara vid normal körning.

Och kör föraren som en idiot, så hjälper det föga om den så har en splitter ny bil, den kommer ändå förmodligen köra ihjäl sig om den kör tillräckligt galet.
Gamla bilar blir "trötta"
Jag har hållit på med rally tidigare och vet hur kaross, bussningar mm påverkas av ålder och användning.
Jo de är ändå godkända vid besiktning men aldrig den väghållning de hade som nya.
Fullt säker att framföra med omdöme.
Påverkas mer av last än en ny stabil bil.
Jag har haft ett antal Volvo och vet hur de blir när de är äldre. Bl.a, en V70 -00 som gått 29.000 mil innan vi sålde den. Ändå bara 10 år gammal då. Fullt ok för besiktningen men lite svampig och inget man lastar fullt och drar på med. Och aktuella bilen är troligen över 20 år.
Såg du bilderna på vägen vid olyckan? Litet backkrön och vägen svänger. Lätt att tappa "fotfästet" och sedan går det åt skogen.
Citera
2023-03-06, 18:13
Medlem
I DN står det: På marken runtomkring olycksplatsen ligger krossat glas, söndriga bildelar och använda sjukvårdskanyler.
Vad gör kanyler där?
Citera
2023-03-06, 18:14
Avslutad
Citat:

Du får nog ta och läsa på lite bättre, naturligvis är det flera orsaker som vållat olyckan.
Passagerare, inte föraren, räknas in i bilens last. Tänk på att passagerarnas totala vikt tillsammans med övrig last inte får överskrida bilens maxlast. Uppgifter om maxlasten hittar du i registreringsbeviset. Redskap och utrustning, som inte är monterat på bilen, räknas också som last.
Citera
2023-03-06, 18:15
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UminoFica
I DN står det: På marken runtomkring olycksplatsen ligger krossat glas, söndriga bildelar och använda sjukvårdskanyler.
Vad gör kanyler där?
Jag skulle sätta en slant på morfinsprutor. Det användes nog ett antal innan de fick loss ungdomarna.
Citera
2023-03-06, 18:16
Medlem
Som jag skrev innan så visar han på sin TikTok hur han bygger en v 70 med sin front av sin s60
Har skrivit hans TikTok i tidigare kommentarer. Framdelen på hans v 70 är tagen från hans s60 om jag fattar hans videor rätt.
Dessutom i tidigare videos skriver han att han hade änglavakt och en krockad bil. Så antar att det inte är första gången Emil är i en bilolycka
Citera
2023-03-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UminoFica
Vad gör kanyler där?

SJUKVÅRDSkanyler ditt mongo, som t.ex ambulansen sätter för att kunna ge medicin intravenöst direkt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in