Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Jag vill nog påstå att inte ens att bilen är 20 år gammal skall påverka så mycket att det blir skillnad mellan liv eller död.
Bilar skall besiktigas med jämna mellanrum i Sverige, där man kollar väsentliga säkerhetsavgörande delar av bilen, däribland fjädring, dämpning osv. För det är egentligen de där två sakerna som jag ser huvudsakligen skulle kunna bli "trötta". Andra saker antingen fungerar eller helt enkelt går sönder och funkar inte alls.
Men oavsett så skall bilen vara fullt körduglig och säker efter en besiktning.
En 20 år gammal bil, "trött" eller icke, skall vara fullt säker att framföra om föraren kör enligt regelverket och efter sunt förnuft.
Min slutsats är att det är som du skriver att en 20-år gammal bil som är "tröttare" än en ny, har en annorlunda väghållning än den var ny, MEN inte till den grad att den skall utgöra en fara vid normal körning.
Och kör föraren som en idiot, så hjälper det föga om den så har en splitter ny bil, den kommer ändå förmodligen köra ihjäl sig om den kör tillräckligt galet.
Gamla bilar blir "trötta"
Jag har hållit på med rally tidigare och vet hur kaross, bussningar mm påverkas av ålder och användning.
Jo de är ändå godkända vid besiktning men aldrig den väghållning de hade som nya.
Fullt säker att framföra med omdöme.
Påverkas mer av last än en ny stabil bil.
Jag har haft ett antal Volvo och vet hur de blir när de är äldre. Bl.a, en V70 -00 som gått 29.000 mil innan vi sålde den. Ändå bara 10 år gammal då. Fullt ok för besiktningen men lite svampig och inget man lastar fullt och drar på med. Och aktuella bilen är troligen över 20 år.
Såg du bilderna på vägen vid olyckan? Litet backkrön och vägen svänger. Lätt att tappa "fotfästet" och sedan går det åt skogen.