2023-03-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Med det återcirkulerade och ”renade” vatten som används, under vintertid, får man även bilen saltad på köpet.

Perfekt om man vill att rosten ska börja inifrån, vid svetspunkterna.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20010507/v228gsalt-i-biltv228tten-246kar-rostrisk/

Återcirkulerat vatten kan renas från partiklar genom filtrering, men salterna kommer finnas kvar om man inte byter ut vattnet…
Äntligen en som förstår lite vad som händer vid de flesta automattvättarna.
Oavsett "repor" - som inte påverkar bilens funktion - är det rent av skadligt, på sikt, att spola bilen med det återanvända och saltbemängda vattnet - som på sikt orsakar rostskador.
Varför ska man över huvud taget tvätta en bil?
Räcker väl att tömma mattorna och torka vindrutans insida då och då.
Bilen är ett transportmedel!
Tvättar ni era cyklar lika ofta som bilarna?
Köp en ny bil och strunta i att tvätta de så nöter man inte på lacken och den håller längre.
Måla gärna i stenskott och djupare repor, som gått igenom grundlacken.
Mer behövs inte för att transportera sig mellan A och B.
Citera
2023-03-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De sensorer som känner av när man kommer nära något.

Mercedes EQE.
Jasså, jaha, det menas dom där "piparna" som samarbetar med med "stjärnorna" på displayen.
Kallas dom parkeringsvarnare - ja sånna har jag!(eller rättare sagt bilen)
Citera
2023-03-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jasså, jaha, det menas dom där "piparna" som samarbetar med med "stjärnorna" på displayen.
Kallas dom parkeringsvarnare - ja sånna har jag!(eller rättare sagt bilen)

Kan inte heller påstå att jag sett någon knapp för "tvättläge" i någon annan bil, men lär väl komma!
Citera
2023-03-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kan inte heller påstå att jag sett någon knapp för "tvättläge" i någon annan bil, men lär väl komma!

Torkarna brukar kunna ställas i tvättläge/serviceläge efter att tändningen är avstängd och man aktiverar torkaren (Så är det iaf på nyare BMW). Speglar fälls väl bara in om man har den funktionen och parkeringssensorerna är ju inaktiverade när man stänger av bilen. Jag fattar inte heller vad en "tvättknapp" ens skulle behövas för?
Citera
2023-03-06, 19:25
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
WÜT?

Har aldrig varit med om det. Är inne på min fjärde privatleasing och maskintvättar i princip bara. Har alltid fått höra att jag tagit extremt bra hand om bilen när jag återlämnat dem. Men det kanske är olika på olika bilmärken vad lacken tål? Jag har bara leasat Audi och BMW

Ja, det är stor skillnad på lack och lack.
Audi och Bmw är premiumbilar och har i regel stenhård lack, medan asiater som tex Kia, Hyundai och Subaru har jättemjuka lacker.
En hård lack är svårare att repa än en mjuk lack, tänk skära i sten eller skära i smör.
Men en hård lack är oftast jobbigare att polera också.

Citat:
Har aldrig hör talas om Bilemas Prickbort.
Men originalet Pickbort har i de flesta tester visat sig vara heeeelt överlägset alla andra kallfettborttagningsmedel.
Kan jag intyga - och flera bil-/motortidningar.

Inte en chans.. jag kan direkt säga att Lahega's Herobiol Extra är betydligt bättre än Prickbort och jag betvivlar inte att det finns bättre medel än Herobiol också. Kanske det bästa av de som säljs på dom flesta bensinstationer.. alltså konkurrenter som Sonax och Turtle Wax.
Citera
2023-03-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Torkarna brukar kunna ställas i tvättläge/serviceläge efter att tändningen är avstängd och man aktiverar torkaren (Så är det iaf på nyare BMW). Speglar fälls väl bara in om man har den funktionen och parkeringssensorerna är ju inaktiverade när man stänger av bilen. Jag fattar inte heller vad en "tvättknapp" ens skulle behövas för?

Meningen är nog att bilen inte skall stängas av (det är en elbil). Men som sagt, det mesta går lätt att lösa ändå.
Citera
2023-03-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Ja, det är stor skillnad på lack och lack.
Audi och Bmw är premiumbilar och har i regel stenhård lack, medan asiater som tex Kia, Hyundai och Subaru har jättemjuka lacker.
En hård lack är svårare att repa än en mjuk lack, tänk skära i sten eller skära i smör.
Men en hård lack är oftast jobbigare att polera också.

Inte en chans.. jag kan direkt säga att Lahega's Herobiol Extra är betydligt bättre än Prickbort och jag betvivlar inte att det finns bättre medel än Herobiol också. Kanske det bästa av de som säljs på dom flesta bensinstationer.. alltså konkurrenter som Sonax och Turtle Wax.

Jag har erfarenhet av både Hyundai och Subaru (nyare modeller) och jag märker skillnad på dessa två vad gäller kvalité på lack. Subaru har bättre lack.
Citera
2023-03-06, 21:29
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Jag har erfarenhet av både Hyundai och Subaru (nyare modeller) och jag märker skillnad på dessa två vad gäller kvalité på lack. Subaru har bättre lack.

Så kan det mycket väl vara!
Jag har aldrig arbetat med en Hyundai utan bara hört andra säga att dom är mjuka.
Däremot har jag polerat en 2018 Subaru Forrester som var sjukt repig, och den var mjuk som smör i lacken:

https://anonfiles.com/F0V25ecfz8/20191017_145247_jpg

För att hålla kvar i ämnet så skiljer det väldigt mycket på hur lätt en bil får tvättrepor, dels vilken kulör bilen är (svart synar mest, vitt synar minst) men även hur hård lacken är.
Generellt är premiumbilar (tex Audi, Bmw, Mercedes) hårdare i lacken än budgetbilar (tex Kia, Hyundai).
Citera
2023-03-07, 01:56
Medlem
Citat:
Berätta vilken biltvätt som betalar en ny lack, så ska jag åka dit!

Alla, om det blir klart synliga repor.
Du skriver ju inte under ett papper innan, så jag gissar att du behöver ha nydokumenterat bilens finish innan, annars har du nog 0 chans.
Citera
2023-03-07, 03:20
Medlem
Citat:
Dokumentation på detta!
Kul. Nån uttrycker något du inte gillar och du kräver dokumentation!! Det logiska är väl att du redogör för vilka argument du har själv istället för att ifrågasätta mig. Pucko!
Citera
2023-03-07, 08:50
Moderator
Trixtons avatar
Jag brukar lämna in min bil ett par gånger om året till några trevliga män från mellanöstern som tvättar den för 295 kronor, men då dammsuger de, spolar av mattor, putsar fönster m.m också, så att den blir fin även invändigt.

Däremellan så kör jag enbart automattvätt. Jag diskar inte mina talkrikar för hand heller, och inte står jag med en kokande gryta och tvättar mina kläder. Det är 2023, inte 1923. Någon nackdel med det moderna sättet att låta maskiner hjälpa en i vardagen har jag inte upptäckt.
Citera
2023-03-07, 11:02
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag brukar lämna in min bil ett par gånger om året till några trevliga män från mellanöstern som tvättar den för 295 kronor, men då dammsuger de, spolar av mattor, putsar fönster m.m också, så att den blir fin även invändigt.

Däremellan så kör jag enbart automattvätt. Jag diskar inte mina talkrikar för hand heller, och inte står jag med en kokande gryta och tvättar mina kläder. Det är 2023, inte 1923. Någon nackdel med det moderna sättet att låta maskiner hjälpa en i vardagen har jag inte upptäckt.

Du kan ju dock fundera på att det tar 1-2h att diska eller tvätta lite tvätt men en hel bil tvättas på 10min.. det säger väl nåt om exakt hur ren den faktiskt blir. Att komplettera som du gör är dock en väldigt bra idé, så att fälgar och vrår faktiskt blir rena ibland åtminstone.

Med dom priserna förstår jag dock inte varför du automattvättar, vad kostar en vanlig handtvätt utan interiören? Kan inte vara många kronor mer än vad en automattvätt kostar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in