2023-03-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Har tvättat på Bilia i årtionden även när mina bilar varit nya, inga problem.
NÄÄ, förstår att du har en Volvo. Lite skit döljer ju hur ful bilen egentligen är!
Citera
2023-03-06, 12:41
Medlem
[quote=Mullret|83700691]På gummit fastnar det grus som repar bilen.

Tar alltid en turktvätt för 99:-, inga repor och det blir hur bra som helst.[/QUOTE
Det var billigt!
Av mig vill turkarna ha 399:- - men då spolar de underredet riktigt rent.
Gör en turktvätt före besiktningen.
Citera
2023-03-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Blir inga repor i Bilias biltvätt och mina pengar går till ett företag som betalar skatt och inte göder förortsklanerna.
Mina turkar har ett registrerat företag och ger kvitto på betalningen från en ansluten kassaapparat.
Citera
2023-03-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Japp, när snurrorna slår mot backspeglarna försvagas fästning anordningen och backspeglarna kan trilla eller flyga av när man kör

Myndigheterna är stenhårda med vart restvattnet tar vägen, om fettavskiljaren gör sitt osv.
Moderna biltvättar har enorma vattentankar som de låter föroreningarna dekantera i.
I regel flera tankar i serie - som en trekammarbrunn.
Har sett en automatisk busstvätt och dess konstruktion.
Knappast något färskvatten tillförs.
Slamsugare tar regelbundet hand om "rännorna" och bottenslammet(när tankarna växelvis töms).
Citera
2023-03-06, 13:03
Medlem
lazycowboys avatar
Få gjort ett keramiskt lackskydd hos lackskyddsfirma så kan du köra den i vilken jäkla tvätt som helst sen. Problemet löst.
3500-6000kr.
Citera
2023-03-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Vid privatleasing blir du varnad för att använda biltvätt med borstar. Hittar de tvättrepor så blir du avkrävd ersättning för reparation/polering.

En privatleasingbil måste vårdas annars blir det dyrt att lämna tillbaka den.

Företagsleasing är andra saker, de betalar då dyrt dyrt för bilen så det spelar ingen roll om lacken är grå av all borsttvätt.
WÜT?

Har aldrig varit med om det. Är inne på min fjärde privatleasing och maskintvättar i princip bara. Har alltid fått höra att jag tagit extremt bra hand om bilen när jag återlämnat dem. Men det kanske är olika på olika bilmärken vad lacken tål? Jag har bara leasat Audi och BMW
Citera
2023-03-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Så kan man resonera om man leasar en bil. Tvätta en bil själv tar inte mycket tid i anspråk max 15-20 min.
Man behöver inte leasa en bil för att resonera så.
Brukade byta till ny bil varje vår - hinner då inte med att tvätta - dessutom bryr sig bilfirmorna inte om hur bilen ser ut på sidorna = sandpappersstruktur - eftersom alla inbytta bilar omgående skickas på rekond (och nya regplåtar).
Råkade köpa en bil som är så bra att inget har behövt bytas eller repareras på snart 8 år.
En Honda CR-V.(Helt osannolik upplevelse efter nya SAAB:ar, Volvo:n, BMW:n, VAG m fl)
Den är ännu inte tvättad en enda gång.
Spolad av med sjövatten ett par gånger uppe i Lappland, där grusvägarna ibland kan damma väldigt.
Tror inte någon bilfirma skulle opponera sig mot att byta in en bil med sandpappersliknade struktur längst ner på sidorna.
Det här modet med "terrängbilsplast" runt hjulhus och på trösklarna är en välsignelse till bilvärlden.
Inte så snyggt tycker vissa - men gud så praktiskt.
Inte undra på att SUV-trenden ökar för varje dag.
Citera
2023-03-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Vad åstadkommer Biltemas Prickbort?
Har aldrig hör talas om Bilemas Prickbort.
Men originalet Pickbort har i de flesta tester visat sig vara heeeelt överlägset alla andra kallfettborttagningsmedel.
Kan jag intyga - och flera bil-/motortidningar.
Citera
2023-03-06, 13:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Neej så är det - och det beror på att bilarna är rekondade!
På bilfirmor är dom det säkert.

Privat så blir man alltid misstänksam när bilar är rekondade.
Citera
2023-03-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har jag aldrig hört talas om - en biltvättsknapp?
Parkeringsvarnare stängs - vad är det?
Vad är det för bil?

De sensorer som känner av när man kommer nära något.

Mercedes EQE.
Citera
2023-03-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Prickbort är egentligen Mac Serien, det personen syftar på är Kallavfettning, alltså en petroleum avfettning. Den använder man för att få bort salt och asfalt.

Finns även alkalisk avfettning som är bra på organinsk smuts, alltså tex trädnedfall och flugor.

Vad jag vill ha sagt är att "avfettning" är ett samlingsord, det finns olika typer av avfettning så se till att använda rätt sorts avfettning till det ni vill lösa upp från lacken.
Oavsett vilken typ av avfettning man använder så ska man stå på en gräsmatta när man avfettar eller tvättar en bil.
Det skriver "milöochhälsan" i min kommun.
Gräsmattan, och jorden under, har förmågan att absorbera de giftiga och/eller olämpliga tillsatserna i avfettningsmedel m m.
Men långt ifrån alla har egen fastighet med gräsmatta(och sommarvatten = billigt vatten).
Citera
2023-03-06, 15:30
Medlem
Tylfos avatar
Folk som är okunniga eller inte bryr sig brukar köra maskintvätt. Säger väl en del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in