2023-03-06, 13:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det var ju en passande inställning du har.

Men har du inte ansett att Kyivindependent tidigare har skrivit propaganda? Väljer alltså deras ansvariga utgivare att blanda lite med nyheterna? Allt positivt är ljug och allt negativt är sanning?

Ok, väljer du även där de negativa ryss-nyheterna eller tror du på de positiva?

Ok, var vill de annars att Ryssland ska attackera dem menar du? Bakhmut har hållit ut i 8 månader. Du tror inte att Ukraina känner till den terrängen jävligt bra nu?

Det är klart man inte vill bli attackerad men blir man attackerad så vill man såklart bli attackerad när försvaret är bäst förberett. Jag undrar vilken del av Ukraina det kan vara?

Den köper jag. Det blir bara lits lustigt när du i andra inlägg skriver:

Hur fan kan pressen vara hårt bevakad om du publicerar en sån här artikel där det kan äventyra motivationen hos hela befolkningen. Har du något bra svar på den eller passar du den frågan?

Jag måste medge att jag är förvånad över att de släpper genom denna. Jag tror inte de är så logiskt konsekventa som du får det att låta. Eller

Jag tror inte Ukraina formar slagfältet nu. De kan inte välja var de blir attackerade. Jag tror de står bra runt Kramatorsk/Sloviansk och uppenbarligen Vuhledar.
Citera
2023-03-06, 13:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men frågan är givetvis vilka som är bäst på att göra den bedömningen.

Är det Ukrainas försvarsdepartement eller är det västs samlade journalistkår som i många fall även faller för rysk propaganda?

Jag själv har ingen aning men jag gör bedömningen att anser Ukraina att de fortfarande vill försvara sig så tror jag det är det bästa valet.

Sedan funderar jag på vad Ukraina krigar emot. Är det den Ryska armén eller den ryska ekonomin? Vilken är starkast? Om det är den ryska armén så visst, de kan fortsätta slänga in mobiliserade och hemmagjorda stridsvagnar men hur länge tillåter ekonomin det när vi har noll insyn i deras ekonomi?

Jag har ingen aning i dina funderingar kring ekonomin. Håller helt med om att Ukraina bör bedöma när de kan tänka sig att förhandla. Dock styr ju opinionen och politiken i väst helt viljan till stöd. Så det är en avvägning i samråd med väst antar jag.
Citera
2023-03-06, 13:51
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Japp. Ukrainarna kämpar inte för att hålla Bachmut på grund av att de tycker att staden är viktig. De kämpar för att hålla staden eftersom ryssarna offrar oproportionerligt många soldater på att försöka inta den. Ryssarna kämpar för propagandasegrar medans ukrainarna gör praktiska vinster på slagfältet.
Bra formulerat. Dom skjuter av ryssarna som är så primitiva att dom inte förstår att dom dör i onödan.
Citera
2023-03-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har lyft vikten av att hitta en punkt att förhandla vapenvila och fred för att undvika ett långt krig som drabbar alla inblandade parter ( lidande) samt även den europeiska ekonomin. Då har jag fått höra jag är ett rystroll. Men nu är SVT tydligen rysstroll med.. knepigt detta.

https://www.expressen.se/nyheter/krigsforskaren-vast-tvekar-pa-ukrainsk-vinst/
Fast Ukraina har inget och vinna på och förhandla. Om det blir vapenvila så bygger ryssland bara upp en större militär och sedan anfaller dom igen. Finns inget och vinna på och förhandla. Ryssland tjatar om och förhandla för att dom inser att dom antagligen i längden kommer förlora alla områden man tagit i Ukraina inklusive krim. Ukraina förbereder en vår offensiv och lyckas den så kan man driva ut ryssland från hela landet. Varför skulle dom förhandla?

För våran egen del är det extremt viktigt att Ryssland förlorar deta kosta vad det kosta vill förlorar dom nu kommer ingen rysk president någonsin våga sig på något liknande. Vist kostar det oss men det kostar ryssland mycket mycket mer. Vi har råd i långa loppet det har inte dom. Så vi i väst tjänar inget på någon förhandling.
Dom enda som tjänar på en vapen vila är Ryssland ingen annan.
Citera
2023-03-06, 13:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hade jag varit putin hade jag satt i kärnvapen för att vinna i Ukraina det är antagligen så det slutar.

Gör Putin det är det slut för både honom och Ryssland och han vet om det. Putins bästa chans nu är att sticka under jorden till Venezuela eller Mali eller något sånt där ställe.
Citera
2023-03-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gör Putin det är det slut för både honom och Ryssland och han vet om det. Putins bästa chans nu är att sticka under jorden till Venezuela eller Mali eller något sånt där ställe.
Det är enda sättet dom kan få till en förhandling.
Citera
2023-03-06, 14:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är enda sättet dom kan få till en förhandling.

Nej, USA återgäldar inom ett par timmar. USA bygger hela sin kärnvapendoktrin på att man inte får använda kärnvapen i offensivt syfte och det skulle signallera till Nordkorea, Iran, Pakistan, Indien och inte minst Kina att det är OK att använda kärnvapen i offensivt syfte och man kan komma undan med det. Det är en no brainer, gör Ryssland det blir de utplånade.
Citera
2023-03-06, 14:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Fast Ukraina har inget och vinna på och förhandla. Om det blir vapenvila så bygger ryssland bara upp en större militär och sedan anfaller dom igen. Finns inget och vinna på och förhandla. Ryssland tjatar om och förhandla för att dom inser att dom antagligen i längden kommer förlora alla områden man tagit i Ukraina inklusive krim. Ukraina förbereder en vår offensiv och lyckas den så kan man driva ut ryssland från hela landet. Varför skulle dom förhandla?

För våran egen del är det extremt viktigt att Ryssland förlorar deta kosta vad det kosta vill förlorar dom nu kommer ingen rysk president någonsin våga sig på något liknande. Vist kostar det oss men det kostar ryssland mycket mycket mer. Vi har råd i långa loppet det har inte dom. Så vi i väst tjänar inget på någon förhandling.
Dom enda som tjänar på en vapen vila är Ryssland ingen annan.

Experter i länken resonerar ju lite annorlunda då det du beskriver är mer ett önskescenario. Önska kan vi alltid men hur realistiskt är det är min poäng.
Citera
2023-03-06, 14:04
Medlem
Citat:
Jag tror att putin blev lurad ingen vågade säga något negativt och alla sa vad han ville höra och då såg det väll ut och gå vägen man räknade nog med 3dagar. Nu sitter dom riktigt i skiten. Dom kommer inte ur deta och kan inte vinna.
Hade jag varit putin hade jag satt i kärnvapen för att vinna i Ukraina det är antagligen så det slutar. Då går nato in och då är det enkelt för Putin och säga att man måste förhandla för att undvika ett världskrig. Det är enda vägen ut.
Anternativt hålla kriget i gång så länge det går och hoppas att väst viker ner sig först men det lär inte hända.
Vi skulle agerat mycket tidigare redan i georgien då hade dom inte vågat ta krim heller men vi agerade inte då så att Ryssland trorde att vi inte skulle göra något är ju så klart inte så konstigt.

Tur för alla att du inte är putin. Tydligen är han smartare än dig .
Citera
2023-03-06, 14:13
Medlem
Taggads avatar
Frihetshjältarna förstärker i Bachmut. 🇺🇦
Citat:
Zelenskyj: Förstärker vårt försvar av Bachmut
Den ukrainska armén förstärker sina defensiva positioner i Bachmut, uppger president Zelenskyj efter samråd med militära befälhavare. Detta enligt ett pressmeddelande från hans stab, rapporterar Reuters.

Det går på tvärs med uppgifter om att Ukraina gradvis påbörjat en reträtt från staden, vilket exempelvis tankesmedjan ISW uppgav i sin rapport på måndagen.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Slava Ukraini 🇺🇦
Citera
2023-03-06, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varför "faller" inte Bakhmut? Har Wagner för lite spadar eller vad är problemet?

Bachmut är omringat. Det är bara att vänta på att ukrainarna får slut på förnödenheter så att de tvingas ge upp.
Citera
2023-03-06, 14:15
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Jevgenij Prigozjin ryss-ljuger om att ”vi fortsätter krossa den ukrainska armén i Bachmut”med sinande ammunition, utestängda från högkvarteret

https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Wagnerchefen: Förräderi att inte ge oss ammunition.
https://www.bbc.com/news/world-europe-64859780
Ja han har ju även erkänt att de förlorar 200 man per dygn i Bakhmut bla. pga att de inte får nån ammunition och tyngre vapen.

Kul att hans gubbe fick sitt passerkort indraget😂😂

Det måste känns som en rejäl pungspark från Putin….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in