2023-03-06, 13:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jamen härligt, så kan vi agree to disagree.

1) Säkra svartahavsflottan och den geostrategiska placeringen.
2) Öka befolkningen
3) Markera att Euromaidans slut var inte OK.

Jag tror inte man kan veta vilken som var viktigast.
Jag är helt säker på vilken Ryssland tycker är viktigast med tanke på krigets förlopp.

Man förlorar inte 100 000 soldater plus skadade och hela sin ekonomi om det inte pekar på att en av dem är mycket viktigare än de andra.
Citera
2023-03-06, 13:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Rysstrollet Kiev Independent berättar om Bakhmut:

https://kyivindependent.com/national/ukrainian-soldiers-in-bakhmut-our-troops-are-not-being-protected

Efter att ha läst artikeln är jag ganska säker på att Ukraina inte lyckats orsaka ryssarna kritiska förluster i Bakhmut.

Lite smakprov:

"All this leads to terrifying [ukrainian] casualties of both dead and wounded. "The battalion came in in the middle of December… between all the different platoons, there were 500 of us," says Borys, a combat medic from Odesa Oblast fighting around Bakhmut. "A month ago, there were literally 150 of us."

Hur många bataljoner försvarade Bakhmut, nån som vet? Då kan vi börja räkna?

When you go out to the position, it’s not even a 50/50 chance that you’ll come out of there (alive),” says the older Serhiy. “It’s more like 30/70.”

Låter ju bra för marknadsföringen inför nästa mobiliseringsrunda.

"Some infantrymen told the Kyiv Independent that they often can’t rely on friendly artillery and mortar attacks against heavier Russian weapons.

"A mortar could be attacking us for three hours, we wait for support, there's no support," says the older Serhiy."

Blir ingen bra attrition ratio utav att sitta och få bögstryk i tre timmar utan att själv kunna göra något.

""When we get ammo, we get 10 shells per day, 120 millimeter shells," Illia says. "That's enough for one minute of work."

The mortars themselves date back to the years 1938-1943 and hitting something with them “takes a miracle.” "

(tror det är lite "tigga vapen över detta" faktiskt (jag förstår dem). Så illa kan det väl inte vara?

Jag har lyft vikten av att hitta en punkt att förhandla vapenvila och fred för att undvika ett långt krig som drabbar alla inblandade parter ( lidande) samt även den europeiska ekonomin. Då har jag fått höra jag är ett rystroll. Men nu är SVT tydligen rysstroll med.. knepigt detta.

https://www.expressen.se/nyheter/krigsforskaren-vast-tvekar-pa-ukrainsk-vinst/
Citera
2023-03-06, 13:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ingen massaker? Utredningen gav besked om att polisen var inblandad. Gick inte att komma längre. Regimen var korrupt.
Länk till utredningen tack så ska vi se om vi läser samma utredning du och jag.
Citera
2023-03-06, 13:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Första funderingen jag har när jag läser såna här inlägg. Är inte ukrainska regimen korrupt? Är inte nyheter från Ukrainavänliga kanaler propaganda?

Vad är det som säger att detta är sanning? För att det passar ditt narrativ?

Kan det vara att Ukraina vill att Ryssland ska fortsätta anfalla i området och tro att det finns en form av övertag?

Eller erkänner du att det finns en väldigt god pressfrihet i Ukraina.

Vilket av dem tycker du att det är Psychicsailor?

Jag gillar principen "tro mer på dåliga ukro-nyheter från ukro-sidan" och ""tro mer på dåliga ryss-nyheter från ryss-sidan" och misstro de bra nyheterna.

Vi har fått rapporter om att där är väldigt dålig pressfrihet i Ukraina under kriget. Ska vi gissa att de är splittrade? Vissa vill vinna kriget till varje pris (inklusive sanningen) och vissa vill bli som väst? Och därmed kommer en del ut, och en del blir censurerat eller ljug?

Samma kamp ser du på ryska sidan. Vissa maler på med propaganda. Andra säger "hallå, ska vi vinna måste vi sluta ljuga för varandra".

Jag är 97% säker på att Ukraina just nu inte vill att ryssland ska fortsätta attackera dem i Bakhmut. Resterande 3% risk är att de har förberett alla sina reserver för att likt Gandalf i Lord of the Rings komma körande med skinande leoparder, som i slutet av andra filmen. De slåss ju mot orcher, och Putler.

Det är inte som du verkar tro, att man ska välja en sida och lita på den.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-03-06 kl. 13:35.
Citera
2023-03-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag har lyft vikten av att hitta en punkt att förhandla vapenvila och fred för att undvika ett långt krig som drabbar alla inblandade parter ( lidande) samt även den europeiska ekonomin. Då har jag fått höra jag är ett rystroll. Men nu är SVT tydligen rysstroll med.. knepigt detta.

Behövs det verkligen? Ryssland behöver bara inse sitt misstag, ge tillbaka marken som de stulit och låter Ukraina vara ett självständigt land som dem uppenbart vill vara?
Ger sig Ukraina så kommer fler länder behöva anpassa sig till Rysslands krav, kan dem inte ge upp 1800-tals stor-imperie tänket eller ska vi i Sverige börja kräva tillbaka de länder som tillhörde oss när vi var en stormakt? Det är precis lika efterblivet som detta krig.
Citera
2023-03-06, 13:32
Medlem
Taggads avatar
Jevgenij Prigozjin ryss-ljuger om att ”vi fortsätter krossa den ukrainska armén i Bachmut”med sinande ammunition, utestängda från högkvarteret
Citat:
Wagnerchefen: Representant utestängd från högkvarter
Wagnergruppens representant har stängts ute från det militära högkvarter där den ryska invasionen av Ukraina orkestreras, hävdar gruppens chef Jevgenij Prigozjin enligt Reuters.

– Den 6 mars klockan 08 på morgonen fick min representant på högkvarteret sitt passerkort indraget och nekades tillträde till gruppens högkvarter, säger han via sin presstjänst.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Wagnerchefen: Förräderi att inte ge oss ammunition.
https://www.bbc.com/news/world-europe-64859780
Senast redigerad av Taggad 2023-03-06 kl. 13:54.
Citera
2023-03-06, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag gillar principen "tro mer på dåliga ukro-nyheter från ukro-sidan" och ""tro mer på dåliga ukro-nyheter från ryss-sidan" och misstro de bra nyheterna.
Det var ju en passande inställning du har.

Citat:
Vi har fått rapporter om att där är väldigt dålig pressfrihet i Ukraina under kriget. Ska vi gissa att de är splittrade? Vissa vill vinna kriget till varje pris (inklusive sanningen) och vissa vill bli som väst? Och därmed kommer en del ut, och en del blir censurerat eller ljug?
Men har du inte ansett att Kyivindependent tidigare har skrivit propaganda? Väljer alltså deras ansvariga utgivare att blanda lite med nyheterna? Allt positivt är ljug och allt negativt är sanning?

Citat:
Samma kamp ser du på ryska sidan. Vissa maler på med propaganda. Andra säger "hallå, ska vi vinna måste vi sluta ljuga för varandra".
Ok, väljer du även där de negativa ryss-nyheterna eller tror du på de positiva?

Citat:
Jag är 97% säker på att Ukraina just nu inte vill att ryssland ska fortsätta attackera dem i Bakhmut. Resterande 3% risk är att de har förberett alla sina reserver för att likt Gandalf i Lord of the Rings komma körande med skinande leoparder, som i slutet av andra filmen. De slåss ju mot orcher, och Putler.
Ok, var vill de annars att Ryssland ska attackera dem menar du? Bakhmut har hållit ut i 8 månader. Du tror inte att Ukraina känner till den terrängen jävligt bra nu?

Det är klart man inte vill bli attackerad men blir man attackerad så vill man såklart bli attackerad när försvaret är bäst förberett. Jag undrar vilken del av Ukraina det kan vara?

Citat:
Det är inte som du verkar tro, att man ska välja en sida och lita på den.
Den köper jag. Det blir bara lits lustigt när du i andra inlägg skriver:

Citat:
Där är ingen pressfrihet i Ukraina. Det har rapporterats att det är ett av de hårdast bevakade krigen någonsin. Pressen är hårt bevakad alltså.
Hur fan kan pressen vara hårt bevakad om du publicerar en sån här artikel där det kan äventyra motivationen hos hela befolkningen. Har du något bra svar på den eller passar du den frågan?
Citera
2023-03-06, 13:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det var ju en passande inställning du har.

Men har du inte ansett att Kyivindependent tidigare har skrivit propaganda? Väljer alltså deras ansvariga utgivare att blanda lite med nyheterna? Allt positivt är ljug och allt negativt är sanning?

Ok, väljer du även där de negativa ryss-nyheterna eller tror du på de positiva?

Ok, var vill de annars att Ryssland ska attackera dem menar du? Bakhmut har hållit ut i 8 månader. Du tror inte att Ukraina känner till den terrängen jävligt bra nu?

Det är klart man inte vill bli attackerad men blir man attackerad så vill man såklart bli attackerad när försvaret är bäst förberett. Jag undrar vilken del av Ukraina det kan vara?

Den köper jag. Det blir bara lits lustigt när du i andra inlägg skriver:

Hur fan kan pressen vara hårt bevakad om du publicerar en sån här artikel där det kan äventyra motivationen hos hela befolkningen. Har du något bra svar på den eller passar du den frågan?

hahaha, de blev fel när jag copy-pastade . rättar!
Citera
2023-03-06, 13:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Behövs det verkligen? Ryssland behöver bara inse sitt misstag, ge tillbaka marken som de stulit och låter Ukraina vara ett självständigt land som dem uppenbart vill vara?
Ger sig Ukraina så kommer fler länder behöva anpassa sig till Rysslands krav, kan dem inte ge upp 1800-tals stor-imperie tänket eller ska vi i Sverige börja kräva tillbaka de länder som tillhörde oss när vi var en stormakt? Det är precis lika efterblivet som detta krig.

Det är ju en önskan men Ryssland är inte jultomten så jag hävdar att man behöver vara realistisk i denna fråga. Att Ryssland med nuvarande styre skulle ” inse sitt misstag” är väldigt långsökt.
Citera
2023-03-06, 13:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Men frågan är givetvis vilka som är bäst på att göra den bedömningen.

Är det Ukrainas försvarsdepartement eller är det västs samlade journalistkår som i många fall även faller för rysk propaganda?

Jag själv har ingen aning men jag gör bedömningen att anser Ukraina att de fortfarande vill försvara sig så tror jag det är det bästa valet.

Sedan funderar jag på vad Ukraina krigar emot. Är det den Ryska armén eller den ryska ekonomin? Vilken är starkast? Om det är den ryska armén så visst, de kan fortsätta slänga in mobiliserade och hemmagjorda stridsvagnar men hur länge tillåter ekonomin det när vi har noll insyn i deras ekonomi?
Citera
2023-03-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Japp, det är ett riktigt cluster-fuck som ryssarna satt sig i. Jag undrar hur man tänkte, om man tänkte över huvud taget när man satte igång sin lilla specialoperation.
Jag tror att putin blev lurad ingen vågade säga något negativt och alla sa vad han ville höra och då såg det väll ut och gå vägen man räknade nog med 3dagar. Nu sitter dom riktigt i skiten. Dom kommer inte ur deta och kan inte vinna.
Hade jag varit putin hade jag satt i kärnvapen för att vinna i Ukraina det är antagligen så det slutar. Då går nato in och då är det enkelt för Putin och säga att man måste förhandla för att undvika ett världskrig. Det är enda vägen ut.
Anternativt hålla kriget i gång så länge det går och hoppas att väst viker ner sig först men det lär inte hända.
Vi skulle agerat mycket tidigare redan i georgien då hade dom inte vågat ta krim heller men vi agerade inte då så att Ryssland trorde att vi inte skulle göra något är ju så klart inte så konstigt.
Citera
2023-03-06, 13:47
Medlem
Varför "faller" inte Bakhmut? Har Wagner för lite spadar eller vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in