2023-03-06, 07:42
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Så Orkestern tog Ackmut till slut, fyfan vad värdelösa de NATO tränade trupperna i UA är.

Wagner = f.d fångar med kass träning och utrustning och inbyggda GPS bomber i anus (om de skulle få för sig att fly).
Nej nu sitter du och ljuger igen!

Wagner har inte tagit Ackmut! Varför sitter du och hittar på?
Citera
2023-03-06, 07:58
Medlem
Starbacks avatar
Det enda intresset för Väst är militärt när det handlar om Ukraina. Ända sen Biden hatiskt eldade på som värst inför kriget har Väst försökt låtsas som om Ukraina är ett västligt intresse i nåt annat avseende än just militärt. Detta är falskt.

Låt oss därför titta in i Ukrainas inre struktur för att försöka reda ut hur det ser ut med den saken. Det första som då slår oss är att ryssar är den största minoritetsgruppen. Ryska är också ett stort språk i det tvåspråkiga landet.

Drygt 10 miljoner ryssar samsas med drygt 30 miljoner ukrainare. I febril iver har jag sedan suttit och letat efter en tillstymmelse till likartat, västlig influens. Jag är uppriktigt ledsen att endast kunna prestera en ynka siffra på knappa 150 personer i Gammelsvenskby som i min blygsamma sammanfattning stolt får bära den västliga influensen fana högt i Ukraina.

Är denna starkt minimerade folkspillra tillräckligt motiv att starta ww3 tycker du? Ett minne av Katarina den Stores folkomflyttningspolitik på 1700-talet? Någon kanske invänder att denna folkspillra ett ett tillräckligt skäl att utmana Ryssland på ett erövringskrig. Jag tillåter mej att ha invändningar.
Senast redigerad av Starback 2023-03-06 kl. 08:02.
Citera
2023-03-06, 08:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ryssland har till skillnad från Ukraina en stor egen vapeninustri och kan ersätta förlorat materiel.

Mjae, mycket av rysslands krigsmateriel tillverkades i Ukraina, exempelvis motorerna till deras helikoptrar. Så man kan säga att ryssland sköt sig i foten när man invaderade.
Citera
2023-03-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det enda intresset för Väst är militärt när det handlar om Ukraina. Ända sen Biden hatiskt eldade på som värst inför kriget har Väst försökt låtsas som om Ukraina är ett västligt intresse i nåt annat avseende än just militärt. Detta är falskt.

Låt oss därför titta in i Ukrainas inre struktur för att försöka reda ut hur det ser ut med den saken. Det första som då slår oss är att ryssar är den största minoritetsgruppen. Ryska är också ett stort språk i det tvåspråkiga landet.

Drygt 10 miljoner ryssar samsas med drygt 30 miljoner ukrainare. I febril iver har jag sedan suttit och letat efter en tillstymmerlse till likartat, västlig influens. Jag är uppriktigt ledsen att endast kunna plocka fran en ynka siffra på 150 personer i Gammelsvenskby som i min blygsamma sammanfattning stolt får bära den västliga influensen fana högt i Ukraina.

Är denna starkt minimerade folkspillra tillräckligt motiv att starta ww3 tycker du? Ett minne av Katarina den Stores folkomflyttningspolitik på 1700-talet. Någon kanske invänder att denna folkspillra ett ett tillräckligt skäl att utmana Ryssland på ett erövringskrig. Jag tillåter mej att ha invändningar.

Ingen förnekar att det finns en stor ryskspråkig minoritet i Ukraina. Däremot är det inte så att den ryskspråkiga minoriteten med självklarhet vill tillhöra Ryssland. Tvärtom visade det sig nästan 90% ryskspråkiga Charkiv, för att ett exempel. Vill österrikare med självklarhet vara tyskar, eller luxemburgare fransmän? Varför är Irland inte en del av Storbritannien trots samma språk? Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer är liksom ett omodernt sätt att tänka och borde vara det även för Putin.
Senast redigerad av Himmalajja 2023-03-06 kl. 08:22.
Citera
2023-03-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mjae, mycket av rysslands krigsmateriel tillverkades i Ukraina, exempelvis motorerna till deras helikoptrar. Så man kan säga att ryssland sköt sig i foten när man invaderade.
Det är bla därför Ukraina är så viktigt för ryssland. Icbms gjordes i Ukraina s300 stridsvagnar mig29 fartyg. Ukrania har haft större vapenindustri än ryssland. Ryssland klarar idag inte av och tillverka grejor varken stridsvagnar stridsflyg eller fartyg.
Citera
2023-03-06, 08:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Töntigt att du säger att jag propagerar för öst. Såna härskartekniker var Sovjet experter i. Kanske bor Stalin fortfarande räntefritt i ditt huvud, men har klätt ut sig till Zelensky.

Jo, köper helt den tanken ifall att hellre dö i strid än "gå tillbaka till under det ryska paraplyet". Men fred handlar ju inte om det. Vi vet inte exakt fredsvillkoren. Anta att Zelensky fick valet:
- Inget Nato
- Krim, DPR/LPR till Ryssland

Anta nu att Zelensky gick med på det och det blir fred. Alla ukrainier kan då leva fritt i Ukraina, inte under någon rysk stövel. De på Krim tänker inte så som du beskriver, såvitt jag förstår. Där är inte en gigantisk majoritet som nu lever i förtryck och vill dö i strid för att Krim ska åter bli ukrainskt.

Enda sättet att förstå dig är då att hela Ukraina slåss i solidaritet med de som lever i det gränsland som riskerar att erövras OCH som redan är pro-ukraina. Där sitter givetvis några i t ex Sloviansk (majoritet eller minoritet, oklart) och hoppas på att få leva utan att vara under Putin. Så de som slåss nu vill hellre dö i strid än att svika sina bröder och systrar (som är pro-ukraina) i Sloviansk och andra områden. Är det så man ska förstå dig ?

Ryssland ska inte få något av Ukraina, det vore en seger för ryssland. Nu ska ryssen mosas en gång för alla så de förstår sin plats i världsordningen och det är inte att de kan diktatera villkor på egna premisser! De som är pro-ryska kan givetvis flytta till ryssland, inget som hindrar dem från det.
Citera
2023-03-06, 08:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är bla därför Ukraina är så viktigt för ryssland. Icbms gjordes i Ukraina s300 stridsvagnar mig29 fartyg. Ukrania har haft större vapenindustri än ryssland. Ryssland klarar idag inte av och tillverka grejor varken stridsvagnar stridsflyg eller fartyg.

Japp, det är ett riktigt cluster-fuck som ryssarna satt sig i. Jag undrar hur man tänkte, om man tänkte över huvud taget när man satte igång sin lilla specialoperation.
Citera
2023-03-06, 08:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja jag håller med om att ryssarna borde ha samarbetat om det där med statskassan. När upptäcktes det att delar av statskassan var borta? Det var ju knappast så att han fyllde helikoptern med kontanter och flög iväg.

Håller även med om att våldet var en "anledning" till att han avsattes. Det korrekta hade varit så som alla (utom de som gjorde kuppen) var eniga om. Nyval, slut på våld. Men så kom kuppen. Notera att Yanukovich hade försvunnit i vilket fall som helst i nyval, följt av rättegång - såvida inte folket mot förmodan velat annat.

De gröna männen (på Krim tror jag du menar?) var som sagt allt för proaktivt. Putin borde ha väntat. Men det är inget konstigt med att hjälpa en befolkning som utsatts för kupp och som riskerar våld från sin nya (illegala) ledning. Vi får inte diskutera andra krig i denna tråd men historien är full av exempel på detta.
Putin borde ha väntat??
Tills när?
När läget var bättre för anfall?
Putin skulle stanna hemma.!
Citera
2023-03-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Drygt 10 miljoner ryssar samsas med drygt 30 miljoner ukrainare. I febril iver har jag sedan suttit och letat efter en tillstymmelse till likartat, västlig influens. Jag är uppriktigt ledsen att endast kunna prestera en ynka siffra på knappa 150 personer i Gammelsvenskby som i min blygsamma sammanfattning stolt får bära den västliga influensen fana högt i Ukraina.

Är denna starkt minimerade folkspillra tillräckligt motiv att starta ww3 tycker du? Ett minne av Katarina den Stores folkomflyttningspolitik på 1700-talet? Någon kanske invänder att denna folkspillra ett ett tillräckligt skäl att utmana Ryssland på ett erövringskrig. Jag tillåter mej att ha invändningar.

Du förstår alltså inte alls efter att fått det förklarat gång på gång? Lämna då gärna tråden.
Citera
2023-03-06, 08:22
Medlem
Journalister från Project "1420" frågade invånarna i Moskva om Ryssland borde attackera Polen. Mannens svar på frågan om Medvedev är helt enkelt fantastiskt.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1632477722524938240
Citera
2023-03-06, 08:29
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Wagnergruppen har verkligen lurat ukrainarna i Bachmut.

De skickade in fångar medan Ukraina försvarade staden med sina bästa trupper, som blev dödade av ryskt artilleri.
Du har inga källor eller hur?
Citera
2023-03-06, 08:29
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det där låter väldigt osannolikt.

Det har dött ungefär 8-10 så många ukrainare som ryssar totalt sett under kriget.
Du har inga källor på detta. Sluta trolla om du inte ens kan trolla ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in