Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Det enda intresset för Väst är militärt när det handlar om Ukraina. Ända sen Biden hatiskt eldade på som värst inför kriget har Väst försökt låtsas som om Ukraina är ett västligt intresse i nåt annat avseende än just militärt. Detta är falskt.
Låt oss därför titta in i Ukrainas inre struktur för att försöka reda ut hur det ser ut med den saken. Det första som då slår oss är att ryssar är den största minoritetsgruppen. Ryska är också ett stort språk i det tvåspråkiga landet.
Drygt 10 miljoner ryssar samsas med drygt 30 miljoner ukrainare. I febril iver har jag sedan suttit och letat efter en tillstymmerlse till likartat, västlig influens. Jag är uppriktigt ledsen att endast kunna plocka fran en ynka siffra på 150 personer i Gammelsvenskby som i min blygsamma sammanfattning stolt får bära den västliga influensen fana högt i Ukraina.
Är denna starkt minimerade folkspillra tillräckligt motiv att starta ww3 tycker du? Ett minne av Katarina den Stores folkomflyttningspolitik på 1700-talet. Någon kanske invänder att denna folkspillra ett ett tillräckligt skäl att utmana Ryssland på ett erövringskrig. Jag tillåter mej att ha invändningar.
Ingen förnekar att det finns en stor ryskspråkig minoritet i Ukraina. Däremot är det inte så att den ryskspråkiga minoriteten med självklarhet vill tillhöra Ryssland. Tvärtom visade det sig nästan 90% ryskspråkiga Charkiv, för att ett exempel. Vill österrikare med självklarhet vara tyskar, eller luxemburgare fransmän? Varför är Irland inte en del av Storbritannien trots samma språk? Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer är liksom ett omodernt sätt att tänka och borde vara det även för Putin.