Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Det som verkar skilja oss åt är att jag kallar de personer som såg själva mordet för mordplatsvittnen men det är ingen stor grej vi kan plocka in Jeppsson också.
Nästa steg är att han då blir det enda mordplatsvittnet som pratar om en keps.
Om vi godkänner keps borde vi kanske också kunna godkänna 35-40 år som också stöds av andra vittnen.
Det är också intressant att han säger jacka precis som Lisbet Palme medans flera andra vitten säger rock.
Det som skiljer oss är att jag inte enbart räknar på vad "antal vittnen" har sagt.
Man måste ju titta på materialet något mer sofistikerat än så.
Vi har avstånd, ljusförhållanden, vinklar, längd på observation, promillehalt etc.
Man måste ju väga ihop allt och göra en subjektiv bedömning om man vill gå ner på detaljnivå gällande hur GM kan ha sett ut.
Gällande ålder. Jag är fullt medveten om det finns olika åsikter där och att min syn inte delas av alla.
Att gissa/uppskatta en ålder på någon är svårt, även i dagsjus om du har personen framför dig.
Folk tenderar att tro att jag är 10 år yngre än vad jag är. Det är självklart inte relevant för Palmemordet, men det påvisar
att det är svårt.
Spannet hos vittnena är 25 - 45 (alltså en skillnad på 20 år). Vissa säger bara "medelålders" i första förhören.
För mig ger det en indikation för hur svårt det var att göra en uppskattning av åldern.
Vilket inte är speciellt konstigt. Ingen såg ansiktet. I princip samtliga såg honom bakifrån i några sekunder från avstånd (och många utav dem i motljus från Dekorima).
LJ hade honom 15 meter ifrån sig snett bakifrån och bakifrån.
Jag är objektivt agnostiskt inställd till åldern.
Det betyder att jag kan inte med hjälp av materialet känna mig trygg av en uppskattning av åldern. Det blir för grova drag. Han kan vara 25, 35, 45, 55.
Jag vet inte.
Men att bara jobba med ett snitt känns i detta fall (enligt mig) inte alls pålitligt.
Och jag anser att det är inte alls samma sak att göra ett uttalande om en eventuell huvudbonad som att uppskatta åldern på någon.