Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-06, 02:14
Bannlyst
Hej!

Undrar om någon vet var jag har störst chans att få bäst betalt för gamla antika böcker?

Lutar just nu mellan Uppsala Auktionskammare och Stockholms Auktionsverk.

Stämmer det att Uppsala kanske är bättre när det kommer till konst och dylikt men att Stockholm har längre erfarenhet och bättre auktioner gällande böcker, att man får bättre genomslag där?

Eller blir det förmodligen ej så stor skillnad i slutpris mellan Uppsala Auktionskammare och Stockholms Auktionsverk?
Citera
2023-03-06, 02:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
En möjlig "fördel" med SA är att de ingår i Aucti*net, vilket kanske ger större exponering på nätet? Där ingår för övrigt även Craf**rd Aukti*ner som brukar arrangera renodlade bokauktioner.

*=o
Citera
2023-03-06, 02:39
Medlem
StudiumValors avatar
Jag började med att gå till antikvariat.
En kom hem till mig från Birger jarls gatan i en gammal grön morris och kollade någon timma och köpte med sig 20 olika konstböcker
En annan kom också från östermalm och köpte skinnband plus lite skisser.
Fick kanske sämre betalt men de brukar väl annars också köpa på auktioner.
Men det var smidigt, bara två försäljningar, gick snabbt och kostade inget - slagavgift, försäkringar, provision, resor mm.
Citera
2023-03-06, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En möjlig "fördel" med SA är att de ingår i Aucti*net, vilket kanske ger större exponering på nätet? Där ingår för övrigt även Craf**rd Aukti*ner som brukar arrangera renodlade bokauktioner.

*=o

Ja, det kanske är en fördel. Svårt att veta sådär på rak arm vad som vore bäst när jag inte riktigt har så bra koll gällande detta. Kanske förstås ej blir någon enorm skillnad i slutsumma beroende på vilket auktionshus man väljer - men ändå.

Endel böcker verkar ju ha rätt höga slutsummor om man kollar avslutade auktioner på UA:s hemsida. På Auctionet lite både och, men såklart beror det ju mestadels på böckerna.
Senast redigerad av peterj76 2023-03-06 kl. 02:59.
Citera
2024-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Hej!

Undrar om någon vet var jag har störst chans att få bäst betalt för gamla antika böcker?

Lutar just nu mellan Uppsala Auktionskammare och Stockholms Auktionsverk.

Stämmer det att Uppsala kanske är bättre när det kommer till konst och dylikt men att Stockholm har längre erfarenhet och bättre auktioner gällande böcker, att man får bättre genomslag där?

Eller blir det förmodligen ej så stor skillnad i slutpris mellan Uppsala Auktionskammare och Stockholms Auktionsverk?

Om jag minns rätt så har Stockholms Auktionsverk årligen en auktion som säljer böcker, kartor och dokument. När jag bodde i Lund så noterade jag att auktionshuset Crafoord hade bokauktioner. Men det kan vara annorlunda idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in