2023-03-05, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hahaha! Det där var ta-mig-fan bland det roligaste jag sett i tråden. Den kör som en gubbe i permobil. Putin skäms ju! Det går inte att ta miste på. Helt osannolikt konstig situation.

Jag tror det är rysk TV också? RT? Kanske roboten råkar ramla ut från ett fönster snart!
Citera
2023-03-05, 23:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har en konstig robot som kör fyrhjuling. Putin ser inte imponerad ut!
https://twitter.com/AlexandruC4/status/1632488507863080961
Undrar vilken funktion den är tänkt att ha, skenmål?
Citera
2023-03-05, 23:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Om vi ska vara helt ärliga så vet ingen, nästan allt är baserat på anekdoter och individuella källor som inte spelar någon stor roll

Jag tänker logiskt, Ukraina har erfarenhet och rådgivning från väst, vilket ger Ukraina en klar och praktiskt bild på hur de ska tänka. Detta ger mig två scenarion

1) Ukraina skiter i militär logik och rådgivning från väst, de satsar allt på Bakhmut av enbart symboliskt värde och slösar en hel del manskap på skitstaden

2) Ukraina lyssnar på rådgivning och agerar logiskt ( något de gjort bättre än ryssarna hittills med facit i hand )
Så minimal trupp som möjligt för att distrahera samt fördröja och blöda ryssen medans moderniserade brigader tränas , sakta men säkert tömma staden på trupp då området att försvara minskar, sedan placera reserver längs ryssens kniptång för att göra mindre motanfall och ge andrum för periodmässiga roteringar.

Ifall Ukraina lyssnat på väst och agerat logiskt ( scenario 2 ), så har Ukraina vunnit på detta enormt.

( Förövrigt är det kul att flera av de mer dåraktiga pro-ryssarna talat om Bakhmuts fall i månader, sen ändrat deras gissning och betett sig högfärdigt, naivt att tro att ingen märkt av deras historiska påståenden som slagit helt fel )

En bra reflektion över attrition rates i Bakhmut: https://twitter.com/RALee85/status/1632417388774793218
Citera
2023-03-05, 23:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Hmm, jag håller nog med på alla punkter utom 1. Jag tror faktiskt Bakhmut håller emot, det är en listig fälla för att blöda ur ryssen, och ryssbotarna/trollen här på FB har skrikit i falsett i 7 månader att Bakhmut faller, och det är de som skriker högst än.
Jag tror Bakhmut håller och att vi även nästa söndag har denna diskussion, och fyllot, akterseglaren, nidbögen och allt vad de heter fortfarande hävdar att Bakhmut faller varje dag, men ryska styrkorna är ytterligare decimerade.

Det är ju perfekt att blöda ur ryssen däroch nu, det har ju gått prestige i Bakhmut, nästa försvarslinje behöver de ju inte alls stånga lika hårt på, och är därmed inte lika effektiv att nöta ner ryssarna med, då propagandan att den superduperviktiga metropolen Bakhmut är i ryska händer kommer att rulla i månader.

Bakhmut har redan fyllt sitt syfte . Åderlåtit samt bundit upp stora mängder materiel och soldater . Retirerar Ukraina så så hamnar de i nya redan förberedda eldställningar och har lämnat mängder av överraskningar efter sig . Från de nya eldställningarna så intensifieras brukandet av långräckviddigt artilleri och givetvis de nya leksakerna Glsdb osv osv . Och när tiden är mogen lämnar ryssen Bakhmut för gott och med eld i röven .
Citera
2023-03-05, 23:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
den skulle avansera mycket fortare än ryska militären alla fall så farten räcker nog till

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är rysk TV också? RT? Kanske roboten råkar ramla ut från ett fönster snart!
Undrar om det inte är ett gammalt klipp ändå? Putin ser bra mycket yngre ut än nu. Han tycker att uppvisningen är värdelös. Jag förstår honom.
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Undrar vilken funktion den är tänkt att ha, skenmål?
Bra fråga. Den är gissningsvis radiostyrd? Vad sjutton gör gubben på den i så fall?
Citera
2023-03-05, 23:42
Medlem
vallpojkens avatar
Har Bachmut fallit än eller var det i vanlig ordning putin-simparnas våta vanföreställningar som löpte fritt?
72 timmar sade nån hjärnskadad orch i tråden för typ en vecka sen. Men det här med tidsuppskattning har ju inte visat sig vara deras starka sida.
Citera
2023-03-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Har Bachmut fallit än eller var det i vanlig ordning putin-simparnas våta vanföreställningar som löpte fritt?
72 timmar sade nån hjärnskadad orch i tråden för typ en vecka sen. Men det här med tidsuppskattning har ju inte visat sig vara deras starka sida.
Nop och det lär dröja några månader till
Citera
2023-03-05, 23:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken

Bachmut är omringat. Uppemot 20 000 ukrainare är fast i staden. De kommer antingen att dö eller bli krigsfångar.

Ett av Rysslands mål är att avmilitarisera Ukraina. Det görs genom att mala ned motståndet med så små egna förluster som möjligt. Att det ska gå snabbt är inget mål i sig.
Citera
2023-03-05, 23:51
Moderator
-Info-s avatar
Det regnar eld från himlen:

https://twitter.com/justartsndstuff/status/1632506263753072640
Citera
2023-03-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Bachmut är omringat. Uppemot 20 000 ukrainare är fast i staden. De kommer antingen att dö eller bli krigsfångar.

Ett av Rysslands mål är att avmilitarisera Ukraina. Det görs genom att mala ned motståndet med så små egna förluster som möjligt. Att det ska gå snabbt är inget mål i sig.
Det stämmer inte Bachmut är inte omringat och det är kring 500 ukrainska soldater som försvarar staden mot 20000 ryska bögsoldater. Ukraina har inte tappat 1 meter av bachmut än.
Citera
2023-03-05, 23:53
Medlem
Citat:

Om det nu är sant att det är 20 000 Ukrainare i staden och om de ska "dö" så tar de också 200 000 ryssar med sig i farten.
Citera
2023-03-05, 23:54
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:

Nej, inte nu längre. Det lät annorlunda i början. Och det där med minsta möjliga förluster har man ju misslyckats kapitalt med också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in