2023-03-05, 22:31
Medlem
KillPus avatar
Döda Z-sopor! Vackert! Mera sånt!

https://twitter.com/666_mancer/status/1632374610724364293
Citera
2023-03-05, 22:35
Medlem
X3treams avatar
Ser mörkt ut för Ryssland, enligt denna professor. Här går han igenom oljeproduktion, kostnader och så.

https://www.tiktok.com/@cyberdoc.1/video/7204678689710263595?q=cyberdoc1&t=1678052045935
Citera
2023-03-05, 22:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Det har du nog rätt i, vi får nog tyvärr vänta lite på att se ryssen springa för livet då.

Vi får se, Ukraina har fått "nya" Öststats-stridsvagnar också som kanske blir nya brigader fortare. Om den ryska offensiven dör ut och vädret tillåter så kan nog Ukraina få till en liten motoffensiv snart.
Citera
2023-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Döda Z-sopor! Vackert! Mera sånt!

https://twitter.com/666_mancer/status/1632374610724364293

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/11j7t2e/uncensored_a_group_of_7_dead_russians_in_multicam/

Utan censur. Man undrar om det är luftbrisad? Mycket som verkar gått rakt genom hjälmarna.
Citera
2023-03-05, 22:41
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har även helt fel om mig. Jag har gissat att Bakhmut faller i mars och inget annat, och min trygghet nu är hög. Just nu är det knappast någon "listig fälla" (Bagdad Bob-varning ) , slagfältet är format till ukrainsk nackdel i Bakhmut. Man ska inte utesluta att där kommer en motattack för att rädda Bakhmut, men så dum är nog inte Zalushny.

Om vi ska vara helt ärliga så vet ingen, nästan allt är baserat på anekdoter och individuella källor som inte spelar någon stor roll

Jag tänker logiskt, Ukraina har erfarenhet och rådgivning från väst, vilket ger Ukraina en klar och praktiskt bild på hur de ska tänka. Detta ger mig två scenarion

1) Ukraina skiter i militär logik och rådgivning från väst, de satsar allt på Bakhmut av enbart symboliskt värde och slösar en hel del manskap på skitstaden

2) Ukraina lyssnar på rådgivning och agerar logiskt ( något de gjort bättre än ryssarna hittills med facit i hand )
Så minimal trupp som möjligt för att distrahera samt fördröja och blöda ryssen medans moderniserade brigader tränas , sakta men säkert tömma staden på trupp då området att försvara minskar, sedan placera reserver längs ryssens kniptång för att göra mindre motanfall och ge andrum för periodmässiga roteringar.

Ifall Ukraina lyssnat på väst och agerat logiskt ( scenario 2 ), så har Ukraina vunnit på detta enormt.

( Förövrigt är det kul att flera av de mer dåraktiga pro-ryssarna talat om Bakhmuts fall i månader, sen ändrat deras gissning och betett sig högfärdigt, naivt att tro att ingen märkt av deras historiska påståenden som slagit helt fel )
Senast redigerad av 88SON 2023-03-05 kl. 22:46.
Citera
2023-03-05, 22:46
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det spelar ingen roll för Odessamasakern bidrog knappast att folken i Donbass kände sig säkrare utan tvärt om, fler tog till vapen. Man kände redan till rysshatet, kraven på språklagar, EU och NATO. Jag skrev heller inga datum för för olika händelser för det var inte viktigt och vi har ju begränsningar på hur mycket text man kan skriva här i ett inlägg. Med andra ord hade jag inte fel i sak. Många på Krim, i södra och östra ukraina var motståndare till eruomajdan redan från början för man ville ha kvar goda relationer till Ryssland så deras demonstrationer började tidigt. Det finns ingen som helst anledning att ta varenda stad i kronologisk ordning som du verkar tycka.

Man skickade helt enkelt råskinnen för att slå ner motståndet i Donbas och inbördeskrig blev det. Då blev det fler från Donbas som tog till vapen och det var många ur polisen och SBU som anslöt sig till separatisterna.

Det bästa hade varit om man hade gått till nyval direkt istället för att störta folken i södra och östra Ukrainas president. Istället för att sen beordra polis att slå ner demonstrationerna skulle man ha förhandlat fram en lösning innan man skickade soldater och råskinn. Vi vet alla och det ser vi nu med att råskinn förhandlar inte utan de ska ha sin vilja igenom.

Istället för att försöka hitta fel i mina texter försök att förstå vad dom handlar om istället och inse sedan att jag har rätt.

Kan du tänka dig en liknade politisk utvecklig i vårt land? Att högerextrema partier som NMR och andra kapar en fredlig stor demonstration med grovt våld och kräver att regeringen ska avgå med stöd av utländska krafter. Att dom går in och ockuperar myndighetsbyggnader tills dom får sin vilja igenom. Att sen dessa högerextrema krafter sen får en högerregering som ger dom fria händer att utöva våld mot oliktänkande men även anställningar inom försvaret och säkerhetspolisen. Lägg till att dom får friheten att skapa tungt beväpnade nationalistbataljoner som sedan skickas till våra invandratäta förorter efter att dom börjat protestera.

?

Nej, jag trodde väl inte det men i Ukraina gick det bra tyckte hela jävla väst trots att man förbjuder nazistyttringar beroende på vår "värdegrund".

Jag letar inte fel i dina texter. Jag bara påpekar när du ljuger rakt ut. Du försökte då det till att upproret i Donbas var ett svar på branden i fackföreningshuset i Odessa. Vilket var ren lögn eftersom upproret började långt före branden i Odessa. Bra försök, men den gubben gick inte.
Citera
2023-03-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Som jag skrev, de ukrainska separatisterna fick stöd av Ryssland. Om du har svårt att förstå så se bara på stödet Ukraina får nu av USA och EU. Allt man behöver men inga NATO-soldater på marken utan "frivilliga". Girkin ledde grupper av separatister. Sen var dom ju redan självutnämda republiker så dom kunde be vem som helst om hjälp om dom så tyckte. Trist för Kiev och råskinnen men så går det då man hatar, allt går inte enligt plan.

Innan invasionen förra året bad också ledarna för dom två självutnämda republikerna om hjälp eftersom man fått nog av Kievs granatbeskjutning mot städerna och Kiev hade samlat 140 000 soldater runt dom.

Du har svalt för mycket propaganda och med åren ska du se att Putin i texten själv kom ridande in i Donbas på en svart häst och hjälpte separatisterna fast guds änglar i form av Azovbattaljonen räddade världen.

Vad det gäller Mariupol så sköt båda parter granater och Azov gömde sig bland civila och utnyttjade dom som sköldar. När det blev hett om öronen för dina hjältar så gömde dom sig i Azovstal där dom senare gav upp. Hjältar för dig men absolut inte för mig, dom är enbart fega nazistsvin. Du måste förstå att det är krig och då blir både människor och städer förstörda, det är därför vi ska sträva efter att inte skapa krig utan lösa konflikter fredligt. Det går inte för USA och NATO måste dräpa motståndet (som är BRICS och SCO), Ryssland nu via Ukraina, Kina sedan via Taiwan och man hoppas att man kan behålla makten i världen i hundra år till.

Putin verkar ha skicka in armen många gånger enligt dig. Vilken tur att Merkel räddade de omringade ukrainska soldaterna den gången. Du försöker ta bort betydelsen Donbasmilisen hade och fortfarande har. Att Ukraina och väst skriver om historien spelar numera ingen större roll, folket i Donbas får tillbaka sitt historiska land och dom har kämpat hårt för det.

Fakta är att ultranationalisten Igor Girkin invaderade Donbas och startade krig mot folket där. De torterade och mördade civila. Råskinn, ja de var gott som sådana på ryska/separatist-sidan.
Ukraina försvarade Donbas.
Ryssland förstörde Mariupol och dödade tusentals civila där därför att de ville göra det. De hade ingen anledning att avlossa ett enda skott mot staden.
Citera
2023-03-05, 22:47
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/11j7t2e/uncensored_a_group_of_7_dead_russians_in_multicam/

Utan censur. Man undrar om det är luftbrisad? Mycket som verkar gått rakt genom hjälmarna.

Kan vara den där pjäsen fr Väst som exploderar några meter ovan mark och delas i hundratals bitar. Tror Bofors producerar ngt sånt med.
Citera
2023-03-05, 22:49
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har rätt i att situationen med Taiwan är lite annorlunda, eftersom deras status som självständigt land framgångsrikt har blockerats genom Kinas vetoröst i säkerhetsrådet. Alla andra kriterier för suveränitet uppfyller de, men inte att passera FN:s säkerhetsråd. Jag själv är absolut för ett självständigt Taiwan. Men oavsett förhållandet Taiwan och kommunistrepubliken Kina, så kan inte ditt resonemang överhuvudtaget tillämpas på Rysslands angrepp på det (otvivelaktigt) suveräna Ukraina.

Tack för ett hövligt svar utan invektiv (ett undantag här).

Ryssens invasion av Ukraina har bäring på Taiwan i så motto att det är en följd av Washingtons strategi att försöka slå ut konkurrerande stormakter genom att "fientligisera" mindre grannstater och bedriva proxykrig via dem. Peking håller naturligtvis ett vakande öga på utvecklingen av Washingtons proxykrig i Ukraina, och har allt intresse i att det går dåligt för USA/Nato/Kiev.
Varför? Jo, för om det går bra för USA i Ukraina lär de försöka köra samma race i Taiwan. Och vice versa.

Men det är en balansgång för Kina, de vill såklart inte förstöra sina lönsamma handelsförbindelser med USA och EU.
Senast redigerad av Drozd 2023-03-05 kl. 22:56.
Citera
2023-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kan vara den där pjäsen fr Väst som exploderar några meter ovan mark och delas i hundratals bitar. Tror Bofors producerar ngt sånt med.
Vanligt artilleri ser ut som splitter skador.
Citera
2023-03-05, 22:53
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tack för ett hövligt svar utan invektiv (ett undantag här).

Ryssens invasion av Ukraina har bäring på Taiwan i så motto att det är en följd av Washingtons strategi att försöka slå ut konkurrerande stormakter genom att "fientligisera" mindre grannstater och bedriva proxykrig via dem. Peking håller naturligtvis ett vakande öga på utvecklingen av Washingtons proxykrig i Ukraina, och har allt intresse i att det går dåligt för USA/Nato/Kiev.
Varför? Jo, om det går bra för USA i Ukraina lär de försöka köra samma race i Taiwan. Och vice versa.

Den enda liknelsen med Taiwan är att det är en mycket större och starkare kärnvapenmakt som försöker få inflytande över eller erövra ett mindre men mer demokratiskt land som föredrar väst. Därför är det viktigt att väst hjälper Ukraina och sätter ner foten, detta visar Kina att man tänker försvara demokratin världen över. Förhoppningsvis hindrar detta en konflikt mellan Kina och Taiwan som lär bli ännu mer blodig

Finns ingen logik i att använda termen " proxykrig " här, väst har agerat reaktivt och inte aktivt.
Citera
2023-03-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går rykten just nu att planet som flög mellan Moskva och Frankfurt igår hade Patrushev ombord. Det finns ju far och son Patrushev men antar att det är den gamle då.

https://twitter.com/WarForDemocracy/status/1632440563625766912

Haha, Patrushev går redan under smeknamnet Hess!!
Med samma plan som en sjuk Musiker flög med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in