Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Du har även helt fel om mig. Jag har gissat att Bakhmut faller i mars och inget annat, och min trygghet nu är hög. Just nu är det knappast någon "listig fälla" (Bagdad Bob-varning

) , slagfältet är format till ukrainsk nackdel i Bakhmut. Man ska inte utesluta att där kommer en motattack för att rädda Bakhmut, men så dum är nog inte Zalushny.
Om vi ska vara helt ärliga så vet ingen, nästan allt är baserat på anekdoter och individuella källor som inte spelar någon stor roll
Jag tänker logiskt, Ukraina har erfarenhet och rådgivning från väst, vilket ger Ukraina en klar och praktiskt bild på hur de ska tänka. Detta ger mig två scenarion
1) Ukraina skiter i militär logik och rådgivning från väst, de satsar allt på Bakhmut av enbart symboliskt värde och slösar en hel del manskap på skitstaden
2) Ukraina lyssnar på rådgivning och agerar logiskt ( något de gjort bättre än ryssarna hittills med facit i hand )
Så minimal trupp som möjligt för att distrahera samt fördröja och blöda ryssen medans moderniserade brigader tränas , sakta men säkert tömma staden på trupp då området att försvara minskar, sedan placera reserver längs ryssens kniptång för att göra mindre motanfall och ge andrum för periodmässiga roteringar.
Ifall Ukraina lyssnat på väst och agerat logiskt ( scenario 2 ), så har Ukraina vunnit på detta enormt.
( Förövrigt är det kul att flera av de mer dåraktiga pro-ryssarna talat om Bakhmuts fall i månader, sen ändrat deras gissning och betett sig högfärdigt, naivt att tro att ingen märkt av deras historiska påståenden som slagit helt fel )