2023-03-05, 19:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Signalementen är mkt spretiga och ju fler vittnen man lägger till så blir signalementen så breda att det täcker halva jordklotet

Det är denna spretighet man vill stympa lite genom generella sammanvägningar där enstaka observationer sorteras bort. Det finns förvisso redan sådana, men alternativ kan ju vara av intresse om de är välgrundade. SE-saken har ju lite problem vad gäller hur vittnesuppgifter från mordplatsen uppfattas.

Ett problem som uppstår om man tex stryker åldersbedömningar, hårfärg osv är att man avhänder sig det lilla som finns. Och det återstår typ en vuxen man omkring medellängd som ej är påtagligt fet eller spinkig. Men finns det inte grund för att säga mer än så, så är det så.
Citera
2023-03-05, 19:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du missar i alla fall en jag kan komma på. LJ säger huvudbonad och mörkt hår. Han gör det dock inte med någon större övertygelse.

"F: Det fanns ingenting i hans person som tyder på att han var av viss härkomst?
J: Det enda jag kan märka nu, det är att han var. typ mörkt alltså, bakifrån såg jag mörkt bara.
F: Mörkt -.
J: Att allting han hade på sig var mörkt.
F: Allt var mörkt.
J: Jaha, tydligen håret var också
F: Jaha.
J: ............ Jag la inte märke till några ljusa detaljer.
F: Ingenting ljust i hans person?
J: Nehej."

"F: Du kunde liksom inte urskilja hans högra öra exempelvis?
J: Nej.
F: Nehej. Såg du hans hår?
J: Jag tänkte inte på just håret men -, jag tänkte inte på håret just då men jag antar att den var rätt mörk den med. Det borde ha stuckit fram under kepsen då, så den var nog ganska mörk den med."

Han nämner också en annan intressant sak. Han kunde inte urskilja örat. En observation av öron tror jag ingen har. Fast jag har dålig koll på hurvida folk har fått någon fråga om just det för tillfället, det får kollas upp. Det skulle kunna vara ett tecken på att det är en huvudbonad som täcker öronen som gäller.

Tack!

Håller med om att LJ inte är direkt övertygande.

Oklart om någon annan nämner något med öron.
Vore ju gott med några fler som också kommenterar samma sak.
Citera
2023-03-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är denna spretighet man vill stympa lite genom generella sammanvägningar där enstaka observationer sorteras bort. Det finns förvisso redan sådana, men alternativ kan ju vara av intresse om de är välgrundade. SE-saken har ju lite problem vad gäller hur vittnesuppgifter från mordplatsen uppfattas.

Ett problem som uppstår om man tex stryker åldersbedömningar, hårfärg osv är att man avhänder sig det lilla som finns. Och det återstår typ en vuxen man omkring medellängd som ej är påtagligt fet eller spinkig. Men finns det inte grund för att säga mer än så, så är det så.

Nej men min poäng var att trots att signalementen var spretiga så kände sig Engström utpekad även om han var oskyldig....

Jag måste ju säga att det är väldigt långsökt att han tror det bara för att signalementen spretar lite åt olika håll från LPs blåtäckjacka...

Hur Engström kopplar det till sig själv blir då en gåta även om han är ett oskyldigt vittne..
Citera
2023-03-05, 19:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nej men min poäng var att trots att signalementen var spretiga så kände sig Engström utpekad även om han var oskyldig....

Jag måste ju säga att det är väldigt långsökt att han tror det bara för att signalementen spretar lite åt olika håll från LPs blåtäckjacka...

Hur Engström kopplar det till sig själv blir då en gåta även om han är ett oskyldigt vittne..

Ok.

Diskuterade dock inte uppgifter i svang just efter mordet, utan hur man skulle formulera ett signalement idag.

Det andra får du ta med Nio.
Citera
2023-03-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok.

Diskuterade dock inte uppgifter i svang just efter mordet, utan hur man skulle formulera ett signalement idag.

Det andra får du ta med Nio.

Sammanfattning av signalement går nog iofs att hitta på nätet...

Fast iofs här finns kunnigt folk om sånt också..
Citera
2023-03-05, 21:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Signalementen spretar ja, men ett av signalementen som gick ut den kvällen var ju faktiskt rock och hatt. Den som kom in via taxiväxeln och har AD som ursprung. Så vi vet ju att rock och hatt nämndes på plats. Och SE som har hört blå täckjacka från det som i hans ögon borde vara det säkraste vittnet, LP, borde ju känna någon lust att rätta till det om han har hört det.
Citera
2023-03-05, 21:30
Medlem
Citat:
Signalementen spretar ja, men ett av signalementen som gick ut den kvällen var ju faktiskt rock och hatt. Den som kom in via taxiväxeln och har AD som ursprung. Så vi vet ju att rock och hatt nämndes på plats. Och SE som har hört blå täckjacka från det som i hans ögon borde vara det säkraste vittnet, LP, borde ju känna någon lust att rätta till det om han har hört det.

Jag förstår, jag sätter mkt högt värde till AD signalement beskrivning han är första bilen fram efter ljusen och ser GM innan och andra skottet och har fri sikt...

Om vi utgår från att AD har rätt så är GM klädd som Engström...

Alltså har vi två personer med liknande klädsel som båda går efter paret Palme på Sveavägen innan skotten..

Vi har två med samma signalement som även ser LJ och dessa två är dom som också springer I gränden !

Samt att båda även har liten väska på sig...

Är det inte lite märkligt ?
Citera
2023-03-05, 22:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag förstår, jag sätter mkt högt värde till AD signalement beskrivning han är första bilen fram efter ljusen och ser GM innan och andra skottet och har fri sikt...

Om vi utgår från att AD har rätt så är GM klädd som Engström...

Alltså har vi två personer med liknande klädsel som båda går efter paret Palme på Sveavägen innan skotten..

Vi har två med samma signalement som även ser LJ och dessa två är dom som också springer I gränden !

Samt att båda även har liten väska på sig...

Är det inte lite märkligt ?

Vi har ju minst en känd med samma signalement som ,MP observerar. Sedan samma eller en till med liknande signalement som går efter vid kiosken, som LN observerar.

Så en eller två till är ju bekräftade i området.

MPs beskrivning stämmer ju nästan kusligt bra in faktiskt.

"Blå = Palme, Mårten

Blå uppger att den aktuelle mannen var iklädd en keps av ”ovanlig" modell. Den beskrivs som eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm. Färgen var mörk, okänt vilken.

Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp" med både raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ned till åtminstone halva låret.

Byxorna var mörka, okänd färg. Ingenting känt om skobeklädnad. Mannen kan eventuellt ha burit på en axelremsväska, då troligen över vänster axel.

Blå uppfattade det som om mannen höll sina händer i de snedställda fickorna varför det är okänt om
han hade någon handbeklädnad.

Mannens ansikte uppfattade Blå som ”fyrkantigt.” Han var slätrakad och hade tunna läppar."
Citera
2023-03-05, 22:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vi har ju minst en känd med samma signalement som ,MP observerar. Sedan samma eller en till med liknande signalement som går efter vid kiosken, som LN observerar.

"Blå = Palme, Mårten

Blå uppger att den aktuelle mannen var iklädd en keps av ”ovanlig" modell. Den beskrivs som eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm. Färgen var mörk, okänt vilken.

Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp" med både raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ned till åtminstone halva låret.

Byxorna var mörka, okänd färg. Ingenting känt om skobeklädnad. Mannen kan eventuellt ha burit på en axelremsväska, då troligen över vänster axel.

Blå uppfattade det som om mannen höll sina händer i de snedställda fickorna varför det är okänt om

Mannens ansikte uppfattade Blå som ”fyrkantigt.” Han var slätrakad och hade tunna läppar."
Mer av MPs beskrivning av mannen.

"Mårten beskriver mannen som varande omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.

Han var vid tillfället iklädd en blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.

Han var också iklädd en Ceps med knäppe till skärmen.

Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan.

Han såg också ganska så bufflig ut dock utan att vara sjaskig."
Citera
2023-03-05, 22:18
Medlem
Citat:

"Blå = Palme, Mårten

Jo men helheten..

Dom andra springer inte i gränden..

Eller ser LJ....

Eller har små väskor..

Jag tycker det är märkligt att man inte ser tillfälligheterna i sånt...

Du måste ju erkänna att GM och Engström troligen är klädda i längre ytterplagg och någon form av huvudbonad....Ser båda LJ...Springer båda I gränden...Har båda små väskor !

Tycker du inte det är en tillfällighet ?

Det är max 10% som har signalementen

Max 1% som går efter Palme på Sveavägen

Max 0,5% som ser LJ vid barackerna

Max 0,5% som springer I gränden ..

Max 10% som har liten väska mordnatten..

Nu är % på folk kring Sveavägen..

Det är en sjuk tillfällighet att Engström gör och ser ut som GM..
Citera
2023-03-05, 22:44
Medlem
Stig Engström är inte den ende misstänkte personen i Palmemordet som brukade ha en liten väska med sig.

Både Victor G och Abdalrahim, Mohammed Latif brukade ha en liten väska med sig , Latif brukade dessutom ha en keps.
Citera
2023-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Stig Engström är inte den ende misstänkte personen i Palmemordet som brukade ha en liten väska med sig.

Både Victor G och Abdalrahim, Mohammed Latif brukade ha en liten väska med sig , Latif brukade dessutom ha en keps.

Jo klart det finns fler..

Men händelsekedjan handlar inte bara om liten väska utan GM och Engström har många saker gemensamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in