2023-03-05, 22:42
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har tagit 5000iu (samt K2 och magnesiumcitrat) dagligen både denna och förra vintern. Har känt mig bra mycket piggare än vad jag tidigare brukat göra under det mörka helvetet till vinterhalvår vi har.
Kommer definitivt fortsätta med det under vintrarna.

Jag läste att laserbehandling dramatiskt ökar upptaget av dessa ämnen. Det gick tydligen ganska snabbt att öka nivåerna (10 dagar).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31336449/

Citat:
All patients were given LLLT (3.1 J/cm2) on plantar and dorsal of the foot for 10 days. Serum samples were collected at baseline and 4 weeks after LLLT to estimate Vitamin D and Magnesium and compared the results.

Results: There was a significant increase in Vitamin D and Magnesium levels after LLLT. We observed a considerable improvement in the quality of life after LLLT demonstrated by a decrease in VPT and MNSI and a reduction in NPRS in DPN patients.
Citera
2023-03-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Sverige tog ju livet av de gamla i första vågen av covid. I andra länder fick de leva några år till. Hur sveriges metod någonsin kan klassas som rätt fattar jag inte. Det är bara ytterligare ett försök att rättfärdiga dåliga beslut i efterhand.

Det är inte Sverige, Giesecke eller Tegnell som tog livet av dessa gamlingar. Viruset hade hunnit sprida sig redan i en sådan omfattning att spårningen var meningslös. WHO bromsade in i det sista att ens ta ordet "pandemin" i sin mun.

Hur som helst leder även spårning endast till att förloppet bromsas - åtminstone när man inte ens hade något vaccin på den tiden.

I andra länder låste man in åldringarna. De fick leva isolerade från sina nära och kära. Sen när isoleringen bröts började de dö som flugor.

I Sverige har det dött färre personer än i de övriga nordiska länderna sen juni-21. Det var bara det första året av pandemin som Sverige ledde i dödsantalet.

Andra länder låtsades att de minsann hade situationen - och viruset - under kontroll. Men Giesecke påpekade flera gånger att det inte var möjligt att kontrollera viruset. Vilket visade sig vara sant.
Citera
2023-03-06, 03:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har tagit 5000iu (samt K2 och magnesiumcitrat) dagligen både denna och förra vintern. Har känt mig bra mycket piggare än vad jag tidigare brukat göra under det mörka helvetet till vinterhalvår vi har.
Kommer definitivt fortsätta med det under vintrarna.

Som en bonus minskar dödligheten i cancer efter man tagit d vitamin i 3 år. Så man ska ta d vitamin året runt såvida man inte solar mycket.
Citera
2023-03-06, 03:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Den är fan bra, minde gravida med. Rätt miljö tänk.

Att vaccinerna rubbar menscyklerna är oroväckande. Tyder på mrna i hjärnan som Pfizer chefen sa....
Citera
2023-03-06, 03:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Finns det någon som helst evidens för att dödligheten i Covid 19 skulle vara lägre efter tillskott av Vitamin D?

Det enda jag sett är lösa kopplingar om mindre spridningsrisk för andra sjukdomar och anekdotiska berättelser på Twitter i stil med "Jag fick Covid 19 och tog vitamin D - överlevde!!!"

Protective Effect of Vitamin D Supplementation on COVID-19-Related Intensive Care Hospitalization and Mortality: Definitive Evidence from Meta-Analysis and Trial Sequential Analysis

https://youtu.be/x5sc7G4s4CY
Citera
2023-03-06, 03:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag läste att laserbehandling dramatiskt ökar upptaget av dessa ämnen. Det gick tydligen ganska snabbt att öka nivåerna (10 dagar).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31336449/

Coolt, men undrar om det går att generalisera till friska personer?
Citera
2023-03-06, 07:28
Medlem
Citat:
Sverige tog ju livet av de gamla i första vågen av covid. I andra länder fick de leva några år till. Hur sveriges metod någonsin kan klassas som rätt fattar jag inte. Det är bara ytterligare ett försök att rättfärdiga dåliga beslut i efterhand.
Spelar det någon roll om de dött i andra, tredje, eller <valfri> våg istället? Eller ska de hållas isolerade i tid och evighet nu.
Citera
2023-03-06, 10:43
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Coolt, men undrar om det går att generalisera till friska personer?

Jag har testat en sådan där som man bär på armen och det gav resultat ganska snabbt. Jag tog inget extra tillskott av vitaminer under tiden.

Jag fick en bieffekt av maskinen och kunde inte sova på flera dygn. Enligt min smartklocka så sover jag mycket mindre efter behandlingen.
Citera
2023-03-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som en bonus minskar dödligheten i cancer efter man tagit d vitamin i 3 år. Så man ska ta d vitamin året runt såvida man inte solar mycket.

Varför måste man äta extra d-vitamin för att förminska risken för cancer?

Kroppen producerar ju själv Interleukin2 som motverkar cancer effektivt.
Det enda man behöver göra är att kontrollera sina känslor, eftersom känslorna påverkar kemikalieproduktionen i hypotalamusen.

Tro på dig själv istället för apotekare - vetja! 😬
Citera
2023-03-06, 11:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det handlade inte om smittspridningen i första hand, utan att de äldre inte fick adekvat vård, och då menar jag inte avancerad IVA-vård utan normal grundläggande omvårdnad som näring etc.
Citera
2023-03-06, 13:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför måste man äta extra d-vitamin för att förminska risken för cancer?

Kroppen producerar ju själv Interleukin2 som motverkar cancer effektivt.
Det enda man behöver göra är att kontrollera sina känslor, eftersom känslorna påverkar kemikalieproduktionen i hypotalamusen.

Tro på dig själv istället för apotekare - vetja! 😬

Nu är det resultatet av en stor RCT så har inte nån förklaring på vilka mekanismerna är.
Citera
2023-03-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det beror på, for vissa grupper verkar riskerna med vaccinet större. Dessutom jämför man två små risker. Är risken pytteliten till att börja med så är vaccinet knappast nödvändigt.

Det förstår du inte för att du är så dum. Den ena risken undviker man, genom rimliga åtgärder som viss distans, tvätta händer, undvika närhet till uppenbart sjuka etc. Den andra risken sprutar man gladeligen in i kroppen. Varför inte undvika båda?

Hahaha, din lustigkurre! Det där gäller ju ett helt annat virus! För två år sedan fanns inte omikron!!! Som är det mildare virus som tagit över det senaste året.

En studie som avslöjar det förskräckliga att folk känner sig krassliga hela två år efter infektion handlar naturligtvis om tidigare varianter som drabbade en s k naiv befolkning (dvs ej tidigare exponerad) och var allvarligare eftersom det typiskt gick djupare ner i lungorna.

Fattar du inte i din vaccinerade enfald att de skräckvisionerna inte är direkt tillämpbara på senare lindrigare varianter som numera drabbar en delvis redan naturligt immuniserad befolkning?

Tycker nästan synd om dig som är så alarmistiska lagd att du inte förstår skillnaden på tidiga och sena virusvarianter och hur förhållandena förbättrats. Varför vill du leva kvar i det förgångna? Det är inte 2020 längre. Det är inte 2021 längre. Synd om de som blev dåliga efter tidiga varianter, visst, men viruset var ett annat, och läget var ett annat, och du behover inte tro att samma sak kommer att upprepa sig med årets varianter och rådande immunitetsläge.

Man blir så brydd när folk som du inte vill ta till sig det positiva att viruset mildras och inte längre utgör samma slags risk som då. Men ta du och leta upp en tidsmaskin och kör tillbaka till 2020 om det är det du vill. Vi som vill leva i nuet vet att den tiden är förbi.

Ska man länka till imponerande The Lancet så är det ju bra om man visar någon slags förståelse för det man läser också. Har folk symptom fortfarande efter 24 månader så var de uppenbarligen sjuka redan 2020 eller möjligtvis alldeles i början av 2021. Vad har det med oss som lever 2023 att göra????? Nice try!

Okej, jag ser att du för vidare internet-narrativet om hur viruset mildras. Just omikron har kanske mildrats, medan Delta bara var en annan av de första varianterna, och vi kan komma att få nya, allvarligare. Men hur som helst så kan även omikron ge postcovid. Enligt en studie från i december kan omikron kanske ge mildare postcovid, men det är inte klarlagt än:

"Conclusions
Overall, the results suggested that post-COVID symptoms during the acute and sub-acute phases corresponding to days 14–29 and 30–89, respectively, might be similar for individuals infected with the Omicron and Delta variants of SARS-CoV-2. The post-COVID symptoms, especially musculoskeletal pain, during the chronic phase after day 90 might be lower for individuals infected with the Omicron variant."
https://www.news-medical.net/news/20221202/SARS-CoV-2-Omicron-infections-pose-long-COVID-risks-despite-reduced-severity.aspx

Finns också en norsk studie från 30 nov 2022 i Nature, där långtidscovid efter Omikron sägs likna dem efter Delta en tid efter:

"Participants infected with Omicron were at comparable risk of long-COVID symptoms as those with Delta infections 14 to 126 days after diagnosis, including during the acute (14 to 29 days), sub-acute (30 to 89 days), and long COVID (90 days or later) phases. Symptoms included fatigue, cough, heart palpitations, shortness of breath, anxiety/depression, and brain fog.

Both Delta- and Omicron-infected participants particularly experienced a 20% to 30% higher rate of post-COVID fatigue and a 30% higher rate of shortness of breath, compared with those who tested negative (fatigue hazard ratio [HR], 1.29; shortness of breath HR, 1.29). Omicron patients, though, had a lower rate of shortness of breath (HR, 0.77)."
https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/similar-long-covid-symptoms-noted-after-omicron-delta

Så dina sverigesanningar om mildrade virus är önsketänkande från din sida än så länge. Hur milt anser du att XBB.1.5 är? I januari skrev en professor i medicin i Washington Post:

"Eric Topol is a professor of molecular medicine at Scripps Research.

There’s no sugar-coating it: The world has let its guard down on covid-19. And the virus’s latest dominant form, XBB.1.5, makes clear that we’re doing so just as the virus finds new ways to hurt us."

Men det spelar ingen roll hur mycket insatta forskare varnar. Gång på gång går landet Sverige på pumpen, lika förvånad och butthurt varje gång. Samma professor:

"The implications of XBB.1.5 are also much bigger than just this formidable variant. The virus is talking to us, and it is telling us it has many more ways to evolve. It is revealing that it not only can fake out or elude our immune response, but can also get better at penetrating our cells. What will happen next? Will we see a whole new family of variants arise that are distinct from the omicron family? It is entirely possible.

And we’re not ready for it."
https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/01/08/xbb-covid-variant-immune-evasive-pandemic/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in