2023-03-05, 20:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är du spekulationspolis eller? Jag spekulerar så mycket jag vill i denna tråd inom ämnet. Håller med dig om alla de saker som du radar upp efter "att...".

Vi vet att Ukraina vill kämpa men vi vet inte varför.
Varför!! är du på riktigt?
Vem låter sitt land invaderas utan att reagera.
Vad tycker du Ukraina borde reagera?
Citera
2023-03-05, 20:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vi vet att Ukraina vill kämpa men vi vet inte varför.

Jo, Ukraina kämpar.

Men är det Ryssland befolkning, eller Putin som är på den andra sidan ?

Vad tror du ?
Citera
2023-03-05, 20:42
Medlem
Taggads avatar
Att förstöra så mycket som möjligt är också en vinst i ryska ögon.
Citat:
Ryska armén har jämnat Marinka med marken
Krigsfronten gick mitt igenom byn.
Nu, ett drygt år in på den ryska invasionen av Ukraina, är den tidigare välmående byn Marinka jämnad med marken.
På söndagen tweetade Ukrainska myndigheter ut bilder från den postort som så sent som för ett år sedan var hem till 10 000 invånare.
Kvar står knappt trädallérna som tidigare var Marinkas lungor.
https://omni.se/t/krigets-offer/34c010cd-a4f0-405e-a093-bef870ee1b8b

Ryskt destruktivitet 👎
Citera
2023-03-05, 20:46
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Javisst, detta vore det bästa för alla. Då kan Ryssland också få lite andrum. Problemet för dem är dock att de med Ukrainakriget, samt alla deras hotelser mot omvärlden det senaste året, har visat sina kort och att ingen i den fria världen därför kommer lita på dem eller vilja ha nära samarbete med dem förrän de gjort upp med det dysfunktionella som finns i deras land och ledning. Kommer alltså ta lång tid för dem att arbeta sig tillbaka. Många förlorade år. Dystert var ordet.
Visst kommer det ta tid innan resten av världen vågar handla med dem igen. IKEA kommer exempelvis tänka sig för både en och två gånger innan man startar nya fabriker i Ryssland. Men brorparten av Rysslands intäkter kommer ändå från naturresurserna olja och gas, och om Ryssland skulle kapitulera villkorslöst så skulle resten av världen snabbt kunna återuppta handeln dessa råvaror till marknadspriser. Självklart kommer inga länder sätta sig i ett totalt beroende till Ryssland på samma sätt som tyskarna lyckades göra med gasen, men det kommer ändå finnas en enorm marknad för Ryssland att avyttra sina råvaror på. Du har dock rätt i att det kommer bli svårt för Ryssland att bygga upp en modern industri inom teknologi eftersom det kommer ta tid innan andra länder vågar börja lita på dem.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Exakt.
För rätt pengar, säger han vad du vill! 😁
Det är ju faktiskt jäkligt märkligt med tanke på att han tycks dra mycket direkt ur röven. Och han är ändå en höjdare på riktigt — meriterad/dekorerad. Tror fan han gör det för att tjäna stålar.
Citera
Medlem
Citat:
Det gjorde de inte. Inga dog på Krim.

Bara för att det inte var en öppen konflikt betyder väl inte att de som tyckte annat än Kreml inte dog?
Citera
2023-03-05, 20:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men du skriver ju i nästa stycke att du förstår och att ryssar riskerar att bli trakasserade av ukrainare.

Det var inga trakasserier mot ryssar på krim.

Hur ska du ha det?

Låt oss nu säga att Putin bara väntat. 2 scenerier:
Scenarie 1: Väldigt lite händer. Ny regering i Kiev, som enligt konstens alla regler utlyser nyval. De implementerar sina regler om ryska som språk, men ger ett undantag för dem på Krim. De säger i januari artigt upp Russo-Ukrainian Friendship treaty, och säger: Sorry Putin. Vi vill gärna vara vänner men vi måste säga upp detta eftersom vi ännu hellre vill vara med i EUs handelsavtal och vi måste tyvärr välja. Där blir inga riktiga kravaller utan Ukrainas befolkning accepterar den nya ledningen. Ryssland behåller tills vidare sin flottbas på Krim.
Scenarie 2: Putin avvaktar. 2 1/2 månader senare inträffar Odessa-massakern/branden/massmordet. 40 ryssar brinner levande upp. Kravaller uppstår på Krim. Ryssarna där kräver att personer fälls. Ukrainska centralmakten vägrar. Det blir då mer och mer kravaller.

I Scenarie 2 hade det varit praxis för en stormakt att gå in för att skydda sitt folk, även om det inte är i enlighet med internationell rätt.

Nu vet vi inte vad som är hönan och ägget.
- Blev 40 människor dödade i Odessa för att Krim och Donbass hade piskat upp stämningen?
- Blev där seperatism i Donbass för att seperatisterna fick mod av Krim. Jag har för mig att där var seperatister som tog en flygplats i starten av Donbass-revolutionen. Det var inte så lite https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult#:~:text=A%20cargo%20cult%20is%20an,adva nced%20society%20to%20deliver%20goods. över det beteendet.

Är du med på hur jag menar? Om det hade varit scenarie 1 så hade det varit extremt förkastligt. Scenarie 2 hade varit praxis. Nu valde Putin att bara skylla på att scenarie 1 kunde inträffa, som är historiskt ganska unikt.
Citera
2023-03-05, 20:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Att förstöra så mycket som möjligt är också en vinst i ryska ögon.

https://omni.se/t/krigets-offer/34c010cd-a4f0-405e-a093-bef870ee1b8b

Ryskt destruktivitet 👎
Ryssarna kommer betala för det de förstört. Marinka kommer vara en fin by när ryssarnas surt ihopsparade pensionspengar finansierat återuppbyggnaden 🌻
Citera
2023-03-05, 20:53
Moderator
-Info-s avatar
Ett av syftena med den ryska desinformationen och det ständiga trollandet är att minska stödet till Ukraina. DN idag:

Citat:
– Man vill få folk att tvivla på att det är värt att stödja Ukraina, säger Per Enerud på Myndigheten för psykologiskt försvar.

Miljön där konspirationsteorierna sprids är ett komplex ekosystem. Ryska statsaktörer sprider desinformation i hopp om att påverka samhällsgrupper, opinionsbildare, partier och debattörer för att påverka opinionen. Syftet är att få människor att tvivla så att stödet och engagemanget för Ukraina minskar. Kreml vill få kriget till en intern rysk angelägenhet och sprida narrativet om att Ukraina tillhör Ryssland.

– Det behövs inte särskilt stark effekt, det räcker med att man skapar en miljö där människor säger att ”vi kan inte vara säkra på att det är sant” och ”jag kanske inte ska tänka så mycket på det där för det är så krångligt”.

https://www.dn.se/varlden/konspirationsteori-pastar-att-kriget-ar-fejk/

Taktiken de använder sig av är inte att övertyga andra att de har rätt genom bra argument utan vad de försöker göra är att så tvivel och göra det så rörigt som möjligt, så att man inte orkar ta åt sig den äkta informationen på ett fullständigt sätt.
Citera
2023-03-05, 20:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
” Ukrainas befälhavare har tidigare sagt att minst 300 moderna stridsvagnar behövs för att göra en avgörande skillnad. Ett 100-tal har setts som en slags minimum.
Men trots att det nu gått över en månad sedan Tyskland gav grönt ljus, så har Europa tillsammans inte kommit i närheten av den siffran.
Tyskland har erbjudit 18, Polen 14, sedan minskar siffrorna. I dagsläget räcker erbjudandena möjligen för två bataljoner, 62 stycken.
– En del nationer har förstås erbjudit, eller i alla fall sagt att de tänker gör det, men andra har inte gjort det, sa Tysklands försvarsminister Boris Pistorius vid säkerhetskonferensen i München i februari.
– Jag är lite chockad över det. En del länder - och jag tänker inte nämna vilka - verkade föredra att gömma sig bakom Tyskland och säga: Vi skulle gärna hjälpa till, om vi fick. När de nu får, så gör de inget.
https://www.expressen.se/premium/ukraina-kan-fa-vanta-forgaves-pa-leopard-2/
Citera
2023-03-05, 20:55
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Exakt.
För rätt pengar, säger han vad du vill! 😁
Samma som våra egna troll här i tråden. Måste kännas konstigt att vara den ryska diktaturens butt-boy. Så länge Putin och hans oligarkvänner vill att deras svensktalande ryssar ska sitta här i tråden och bajsa ut den ryska diktaturens propagandalögner så gör de lydigt det. När det behövs kanonmat vid fronten så kommer ingen tacka dem för deras lojalitet. Då är det raka vägen till fronten som gäller. Med en rostig kalashnikov.
Citera
2023-03-05, 20:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, Ukraina kämpar.

Men är det Ryssland befolkning, eller Putin som är på den andra sidan ?

Vad tror du ?

Jag trodde först Putin. Men jag tror Putin har fått med sig en ganska stor majoritet. De unga är mer skeptiska. Där finns splittring. Men inga mäktiga aktörer är mot. De har trillat ut genom fönster eller flytt landet.

Under krigets första 1-2 månader hoppades jag på att Putin fick en kula i sig från en fredligare kuppmakare, och såg relativt stor chans för det. Nu har "historien haft sin gång", tror jag. Man ser inte stora demonstrationer, social oro eller så omfattande sabotage att det hotar Putin. Givetvis finns det en fraktion som inte gillar honom i befolkningen. Hur stor den är vågar jag inte gissa. Men den verkar svag. Framför allt tror jag stora delar av befolkningen delar hans syn på väst som fientligt. Och den äldre generationen är "vaccinerad" av de hårda åren i starten på 90-talet. Jag tror där finns färre som ser det som viktigt hur stor del av Ukraina han tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in