Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Men du skriver ju i nästa stycke att du förstår och att ryssar riskerar att bli trakasserade av ukrainare.
Det var inga trakasserier mot ryssar på krim.
Hur ska du ha det?
Låt oss nu säga att Putin bara väntat. 2 scenerier:
Scenarie 1: Väldigt lite händer. Ny regering i Kiev, som enligt konstens alla regler utlyser nyval. De implementerar sina regler om ryska som språk, men ger ett undantag för dem på Krim. De säger i januari artigt upp Russo-Ukrainian Friendship treaty, och säger: Sorry Putin. Vi vill gärna vara vänner men vi måste säga upp detta eftersom vi ännu hellre vill vara med i EUs handelsavtal och vi måste tyvärr välja. Där blir inga riktiga kravaller utan Ukrainas befolkning accepterar den nya ledningen. Ryssland behåller tills vidare sin flottbas på Krim.
Scenarie 2: Putin avvaktar. 2 1/2 månader senare inträffar Odessa-massakern/branden/massmordet. 40 ryssar brinner levande upp. Kravaller uppstår på Krim. Ryssarna där kräver att personer fälls. Ukrainska centralmakten vägrar. Det blir då mer och mer kravaller.
I Scenarie 2 hade det varit praxis för en stormakt att gå in för att skydda sitt folk, även om det inte är i enlighet med internationell rätt.
Nu vet vi inte vad som är hönan och ägget.
- Blev 40 människor dödade i Odessa för att Krim och Donbass hade piskat upp stämningen?
- Blev där seperatism i Donbass för att seperatisterna fick mod av Krim. Jag har för mig att där var seperatister som tog en flygplats i starten av Donbass-revolutionen. Det var inte så lite
https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult#:~:text=A%20cargo%20cult%20is%20an,adva nced%20society%20to%20deliver%20goods. över det beteendet.
Är du med på hur jag menar? Om det hade varit scenarie 1 så hade det varit extremt förkastligt. Scenarie 2 hade varit praxis. Nu valde Putin att bara skylla på att scenarie 1 kunde inträffa, som är historiskt ganska unikt.