Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Sedan tar du upp fenomen som centralbankernas stödköp av aktier och annat som om det vore något som sker dagligdags i alla tillgångar. Det är fullständigt barockt.
Stödköpen etc används mest för att hindra korrigeringar nedåt. Om bitcoin hade haft manipulörer på den nivån i ryggen under 2022, så skulle bitcoinpriset ligga på 50-60 tusen dollar i dag, minst. Som väl är tillåts emellertid bitcoin krascha tills säljarna är för få eller utmattade, om priset så ska behöva krascha 70, 80 eller 90 procent. Det är en av anledningarna till att jag har förtroende för att prissättningen är i det stora hela korrekt, även om prisgrafen rör sig lite ryckigt till följd av inte minst enorma hävstänger upp till 100x.
Jättekrascher tillåts inte på börserna, då de är "systemhotande". Därför kan man utgå ifrån att de flesta börsaktier är överprissatta, medan bitcoin är i stort sett korrekt prissatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Den absoluta majoriteten av handeln med bitcoin sker ju på diverse "börser" och är därmed inte on-chain. På vilket sätt skulle det vara svårare att manipulera detta än exempelvis aktier på Stockholmsbörsen? Vilken myndighet är det som utövar tillsyn och regleringar på denna kryptohandel??
Det är många börser och peer-to-peer-handelslatser utspridda över många olika jurisdiktioner. Shitcoinen som SBF roade sig med att washtrejda upp handlades på typ bara hans egen börs. Och de har alla, rätta mig och jag har fel, i stort sett gått ner till noll sedan stödmanipulationen har upphört.