2023-03-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Svenskar och västerlänningar får oftast kurd turk hatet om bakfoten. De flesta turkar ogillar inte kurder för att de anser sig själva ”mer värda” eller liknande utan eftersom kurder ofta gått emot den tvångs assimileringen turkiska staten har utsatt sina minoriteter för. Turkiet var en av de länder med mest mångfald innan republiken föddes. Fanns kurder, turkar, laz folket, assyrer, Armenier, greker, albaner, bosnier etc. I princip alla dessa folk slag ”finns inte” i Turkiet längre. Med det menar jag att de inte talar sina språk längre, deras namn är turkiska, kulturen dubbas som turkisk osv. Trabzon regionen i Turkiet var och är i princip bara greker men ingen där är Kristen längre, ingen kan grekiska och deras kulturella danser och kläder dubbas som turkiska. Folket där är även extremt turk nationalistiska även fast de alla i princip är helt grekiska

Kurdiska är det enda språket förutom turkiska som fortfarande talas flitigt och kurder i stort sätt klarade sig i från assimileringen och därför finns det ett hat. Har sett flertal filmer med skyltar på grundskolor och dagis där det står något i stil med ”prata turkiska inte kurdiska”
Många turkar gillar att skylla på PKK som anledning och säger ”vi hatar inte kurder vi hatar PKK” samtidigt så är PKK ett symptom av Turkiets behandling av kurder och diskriminering fanns långt innan PKK.

Det med namnen du nämner är pga Mellanöstern folk inte har efternamn på samma sätt som svenskar. Ens efternamn valdes efter ens yrke dvs om man var pascha eller liknande
Turkiet införde en ”surname law senare där alla var tvungna att välja ett fast efternamn som var turkiskt. Yilmaz som du nämner är det vanligaste namnet i hela Turkiet och har inget med ens historia eller backrund att göra.
Nästan alla efternamn i Turkiet är helt artificiella och påhittade. Utanför Turkiet så är oftast efternamnet din pappas namn och sedan familjenamnet ens stam (turkar har för det mesta inte stammar då dem är mer av en kollektiv identitet än en etnicitet dvs många turkar delar inte likadant ursprung) de ljusa turkarna ör oftast Balkan folk som assimilerats exempelvis

Tack för info. Jag har lärt mig om efternamnen nu och fattar grejen.
Fast jag fattar fortfarande inte varför kurder som bor i Sverige håller fast vid namn de påtvingats av turkiska staten.
Det gör inte syrianer vad jag vet, till exempel.
Citera
2023-03-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Tack för info. Jag har lärt mig om efternamnen nu och fattar grejen.
Fast jag fattar fortfarande inte varför kurder som bor i Sverige håller fast vid namn de påtvingats av turkiska staten.
Det gör inte syrianer vad jag vet, till exempel.
Menar du förnamn då? De flesta Syrianer har ju kvar sina efternamn exempelvis Kennedy Bakircioglu. Om du tänker förnamn så har jag faktiskt inte tänkt på det. De flesta Kurder som är ifrån Turkiet och födda i väst som jag träffat har antigen haft kurdiska förnamn eller Turkiska verisioner av muslimska förnamn som typ "Mehmet" vilket bara är turkiska för mohammed dock så finns det ju självklart kurder med turkiska namn som också är födda i väst. Anledningen till att Syrianer oftast inte har det om jag fick gissa själv är för att Syrianer är Kristna och de flesta vanliga turkiska namn är kopplade till Islam.
Namn som Johannes, Markus etc är inte alls vanliga bland Syrianer i deras hemländer men när det kommer till Sverige för att smälta in så byter de till dessa.
Citera
2023-03-05, 18:14
Medlem
2 TONåringar anhållna misstänkta för mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BjLKG/tullinge-mordet-tva-tonaringar-anhallna
Citera
2023-03-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
2 TONåringar anhållna misstänkta för mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BjLKG/tullinge-mordet-tva-tonaringar-anhallna

Tänkte precis posta det. 2 snorungar på 17 och 19 år. Räven med sina barnsoldater...
Citera
2023-03-05, 18:20
Medlem
Citat:
Menar du förnamn då? De flesta Syrianer har ju kvar sina efternamn exempelvis Kennedy Bakircioglu. Om du tänker förnamn så har jag faktiskt inte tänkt på det. De flesta Kurder som är ifrån Turkiet och födda i väst som jag träffat har antigen haft kurdiska förnamn eller Turkiska verisioner av muslimska förnamn som typ "Mehmet" vilket bara är turkiska för mohammed dock så finns det ju självklart kurder med turkiska namn som också är födda i väst. Anledningen till att Syrianer oftast inte har det om jag fick gissa själv är för att Syrianer är Kristna och de flesta vanliga turkiska namn är kopplade till Islam.
Namn som Johannes, Markus etc är inte alls vanliga bland Syrianer i deras hemländer men när det kommer till Sverige för att smälta in så byter de till dessa.

Hannah, Barjosef, Yacoub, Massi etc. är väl inte turkiska efternamn? Fast släkterna kommer från Turkiet? Mardin har jag ofta hört t.ex.
Att man väljer kristna namn är väl för att man är just kristen, inte för att smälta in?
Citera
2023-03-05, 18:38
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inomtullarnasthlm
Tänkte precis posta det. 2 snorungar på 17 och 19 år. Räven med sina barnsoldater...
Hoppas familjerna flyr landet nu innan namnen kommer ut, Greken lär ju skicka folk direkt.

Usch vilken värld vi lever i nu.
Citera
2023-03-05, 18:52
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Så man ska sluta efterlysa alla brottslingar som har släktingar eller?

Nej, hur kom du fram till den slutsatsen? Man kanske kan lära sig hur man gör det i framtiden.
Typ att skicka ut en patrull till det området i samband med efterlysningen?
Citera
2023-03-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hoppas familjerna flyr landet nu innan namnen kommer ut, Greken lär ju skicka folk direkt.

Usch vilken värld vi lever i nu.
Greken är inte som Räven.
Citera
2023-03-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid

Kan bli som räven tänk på det
Citera
2023-03-05, 19:26
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

nu är du ute o cyklar igen
90% av Syrianer väljer namn ur Bibeln
Citera
2023-03-05, 19:29
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Tror absolut inte han har samma våldskapital nej så får hoppas, men möjligt Adem kräver blodshämnd på familjemedlemmar till de misstänkta
Citera
2023-03-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkuurk
Kurdsläktet är väll väldigt likt Zigenarsläktet…

Ja i princip desamma..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in