2022-03-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag hittar en hel del "brus" om dessa företag på olika ställen, men till förvåning finns det ingen tråd här under företagsskvaller.

Ser att flera har drabbats av prenumerationer som de inte beställt, som sedan löper på med årlig förnyelse.

Jag har aldrig läst Fria Tider annat än då och då på webben. Tydligen finns det någon Plus-version som de anser att jag prenumererat på. Det har aldrig dragits något från mitt kort.

Denna förnyelse går ut via email. I mitt fall finns det tydligen en prenumeration, bara det att det inte är jag som gjort den. Jag letar i den email Fria Tider anser att jag har (som stämmer), men det finns ingen faktura vare sig i inkorg eller i skräppost.

Dock kommer det en påminnelse med akkumulerad 18% ränta sedan 2015 (!!!). Givetvis under semestern, så efter 8 dagar går det till deras egna Baltiska inkassobolag FTNG Inkasso.
Märkligt att detta inte kom 2016 redan?

Det är OMÖJLIGT att kontakta FTNG Ekonomi KB. Deras mail kundservice@friatider.se studsar så den är inte ens aktiv.

Lämpligt nog är inkasso@ftng.se aktiv.

https://www.ftng.se/

Det står att de finns på Tegeluddsvägen 76 115 28 Stockholm, stämmer det?

Här kan ni se vilka som ansvarar för bolaget:
http://www.allabolag.se/9697374701/f...kommanditbolag
Vad vet vi mer om dessa personer?

Är det fler än jag som har drabbats av detta? När jag Googlar på Twitter får jag en hel del träffar.

Vad har ni för metod för att lösa detta bedrägeri?

Jag har betalt "min" faktura, men jag är en elak och envis jävel. Det kostade mig tydligen en tusenlapp att bli lurad av Fria Tider. Sen får vi se hur mycket det kommer att kosta dom.

Jävla svin. Du skulle inte betalt. Du har ju nu godkänt fakturan.
Citera
2022-03-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RotMoscow
Vem fan betalar för fria tider?
Speciellt om dom kör med så fula metoder.
Bara självplågare lämnar ut sin uppgiftet till ett sånt företag.
För övrigt har dom bra reportage ibland.
Även en blind höna hittar ibland ett korn. De har dock minst lika många reportage som är urusla, övervinklade och dåligt faktaunderbyggda. De som får problem riskerar dessutom att bli förnedrade och uthängda med fullt namn när de uttrycker kritik. Hur någon kan vilja betala för detta mög övergår även mitt förstånd, men det är väl samma typ av personer som går på Nigeriabrev och liknande bedrägerier.

Jag tycker också man kan notera att kontot friatider inte sagt ett pip efter det avslöjades att man försöker blåsa folk på ångerrätten. Det är väl ganska talande för vad det egentligen är för typ av verksamhet.
Senast redigerad av pf10 2022-03-15 kl. 01:05.
Citera
2022-03-17, 18:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det fortsätter att gå dåligt för Fria Tider på trustpilot.

139 omdömen och 80 % i kategorin "Mycket dålig". Alla verkar klaga på samma sak i princip.

Ett exempel på klagomål:

Hur borde Fria Tider göra för att vända detta?
Det är inte så svårt egentligen, de borde gå ut offentligt via sin sida och be om ursäkt för uruselt kundbemötande, och sedan presentera ett vettigt betalningsalternativ, t ex i form av pre-paid, helst via Swish, då folk nog är mycket tveksamma att lämna ut kortuppgifter till dessa stollar.
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Det verkar vara en del av strategin och inget dom vill ändra på.
Skicka räkningar långt efter att kunden har sagt upp. Skyller på att dom inte fått uppsägning och sedan kommer nästa räkning från deras egna inkassobolag.
Det är bara ett så fult sätt. Det biter dem i ändan ordentligt i längden. Folk som är intresserade av Fria Tider läser säkert här på Flashback. Hade de skött det snyggt från första början, så finns det ingen gräns för hur stora de skulle kunna varit idag. Det fans ett stort behov av denna typ av media för några år sen, och behovet finns fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, de verkar ha en märklig kundstrategi som jag inte tror är lönsam i längden. De blir ju kända som ett bluff-företag om de håller på så här. Jämför med exempelvis Netflix där det är hur lätt som helst att avsluta sitt abonnemang och där reglerna för detta är mycket lätta att förstå. Det gör att folk inte känner någon oro för att teckna ett abonnemang.

Fria Tider har väl en rätt begränsad kundbas och de borde därför behandla sina betalande kunder väl, inte hålla på och bråka med dem. Vem överväger överhuvudtaget att återigen teckna en prenumeration om de var krångligt att avsluta den förra gången?

Det påminner mig om Comhem. Hur lätt som helst att ta ett abonnemang, men man fick sitta i telefonkö i mer än en timme när man ville säga upp det. Jag är fortfarande (7-8 år senare) avogt inställd till dem (numera Tele2) och vägrar ingå något avtal med dem.
Comhem var ett utmärkt exempel, jag hade dessa från början på 00 talet fram till typ 2012 då fiber drogs in. Då blev det massa krångel och jag fick till slut rätt mot skitföretaget, från att varit en nöjd kund i +10 år så tog det bara några månader för dem att totalt sumpa till det. Jag avråder alla än idag från Comhem och kommer fortsätta med det. Hade de skött det snyggt för 10 år sen så hade jag fortfarande varit kund. Det tar mycket lång tid att bygga upp ett förtroende, men det kan rasas mycket snabbt. Jag har lyckats få flera att inte välja Comhem och jag är mycket nöjd med det.

Fria Tider borde fungera som typ Viaplay, Netflix, Amazon Prime m fl; man betalar månad för månad och om någon säger upp så krånglar man inte! Det vinner de på i längden.
Citera
2022-03-17, 22:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Dåliga omdömen för Fria Tider växer som på träd på trustpilot. Nu har det kommit några till.

Citat:
Väldigt underligt när min över 80 år gamla mor får inkasso ifrån Fria tider för något hon aldrig signat upp sej för, ifrån ett såpass ljusskyggt bolag som FTNG som inte ens kan ha en mailadress eller telefon nr.
Inte heller någon återkoppling i ärende KS62760.
Helt bedrövligt och blir givetvis polisanmält.
Där rök all respekt för Fria tider.

Det var ett exempel på hur det kunde se ut.

Man kanske samlar på negativa omdömen?
Citera
2022-05-08, 11:11
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
139 omdömen och 80 % i kategorin "Mycket dålig". Alla verkar klaga på samma sak i princip.

Den mindre positiva succén rullar på för Fria Tider på trustpilot.

Det är nu 164 omdömen och 81 % är i kategorin "Mycket dålig". Det är bara 15 % som tycker produkten är "Utmärkt".

Så här illa kan det se ut

Citat:
Vill få ut er ur mitt liv!
Efter att plötsligt ha fått en räkning på en prenumeration på Fria Tider har jag sänt många mejl. Inget har blivit besvarat. Mitt ursprungliga mejl fick ärendenummer KS63403. Efter att ha läst på trustpilot har jag förstått att jag inte är ensam om denna kamp mot blufffakturor, inkasso och kronofogde. Jag tror mig också plötsligt förstå att Fria Tider förväntar sig någon slags "uppsägning" från den prenumeration jag inte beställt. Härmed säger jag upp alla prenumerationer på Fria Tider; nu och i all framtid. Ta bort mig från era register. Jag avser inte att betala pren. jag inte beställt. Fakturan bar ref nr 10804839. Jag har bestridit denna faktura likväl som kravet från FTNG Ekonomi. Jag kommer att bestrida krav från KFM. Jag har anmält till Konsumentverket, liksom många andra. Nu återstår polisanmälan. Jag tror inte ni tjänar så mycket på att ha dessa dunkla metoder och att bråka med folk. Resultatet blir bara att jag och många andra ser på er som pestsmittade; nåt man ska undvika till varje pris. Synd på en så pass bra produkt.

Några andra röda rubriker är

"inget svar från kundservice trots flera mail"
"Varning för Fria Tider"
"Du blir lurad av Fria Tider"
"Katastrofalt dåligt"
"Krav på krav trots att jag skickat kvittot"
"Rena rama bluff-företaget"

Jag själv köpte Plus men det är några år sen nu. Det funkade bra för mig, kommer inte ihåg att det var något strul med inloggningen eller när jag skulle säga upp. Det jag kommer ihåg som var dåligt är att Fria Tider-killarna kan vara lite väl otrevliga ibland när man kontaktar dem. Man kan se på trustpilot att de inte riktigt klarar av att skriva välbalanserade och välhyfsade svar till användarna när kritiken sväller.
Citera
2022-05-08, 11:15
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Kan tycka att det är intressant att jämföra med Samnytt som också finns på trustpilot.

Där är det bara 10 antal omdömen så det är lite dåligt underlag men 70 % tycker deras produkt är "Utmärkt". 10 % i kategorin "Mycket dålig" där.
Citera
2022-05-08, 11:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Den mindre positiva succén rullar på för Fria Tider på trustpilot.

Det är nu 164 omdömen och 81 % är i kategorin "Mycket dålig". Det är bara 15 % som tycker produkten är "Utmärkt".

Så här illa kan det se ut

Några andra röda rubriker är

"inget svar från kundservice trots flera mail"
"Varning för Fria Tider"
"Du blir lurad av Fria Tider"
"Katastrofalt dåligt"
"Krav på krav trots att jag skickat kvittot"
"Rena rama bluff-företaget"

Jag själv köpte Plus men det är några år sen nu. Det funkade bra för mig, kommer inte ihåg att det var något strul med inloggningen eller när jag skulle säga upp. Det jag kommer ihåg som var dåligt är att Fria Tider-killarna kan vara lite väl otrevliga ibland när man kontaktar dem. Man kan se på trustpilot att de inte riktigt klarar av att skriva välbalanserade och välhyfsade svar till användarna när kritiken sväller.

Är deras svar liknande våra trolls svar här på Flashback? Typ fulla med invektiv, otrevligheter, tykenheter och liknande?

Hade varit intressant som söndagsunderhållning att läsa några exempel. Har du exempel?
Citera
2022-05-13, 19:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är deras svar liknande våra trolls svar här på Flashback? Typ fulla med invektiv, otrevligheter, tykenheter och liknande?

Hade varit intressant som söndagsunderhållning att läsa några exempel. Har du exempel?

Det fanns ett bra exempel på trustpilot där Fria Tider kallade en klagande kund för idiot. De skrev något om att "ännu en idiot som inte förstår hur saker och ting fungerar". Men sen kom man på att det var lite väl dumt och redigerade svaret. Det klagomålet verkar vara raderat nu, hittar det inte längre.

Men det är en översittarattityd som Widar har på trustpilot när han skriver svaren, inte alla men endel. Kolla här.

Citat:
Svar från Fria Tider [Uppdaterad 29 apr. 2022]

Tjänsten kostar en krona om dagen tills man säger upp den och avtalet är bundet ett år. Några ytterligare villkor finns inte.

Har man tjänsten i två år så ska man alltså betala för två år. Det borde inte vara svårt att begripa och leda till en massa problem men tydligen är det raketforskning för de flesta här på Trustpilot.

Avtalet som du godkänt hittar du här: https://www.friatider.se/sites/defau...s/sms-bekr.jpg

Du kan läsa igenom själv och se om du hittar några underhållande formuleringar. Hade jag haft ett företag hade jag gjort motsatsen till vad Fria Tider gör med sin affärsverksamhet.
Citera
2022-05-20, 19:35
Medlem
Hur i hela helvete kan man få tag på FT och säga upp skiten? Svarar ju iaf inte på mejl
Citera
2022-05-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedneckJim
Hur i hela helvete kan man få tag på FT och säga upp skiten? Svarar ju iaf inte på mejl
Har du mailat dem med en uppsägning så har du sagt upp ditt abonnemang, se bara till att du sparar mailet som du har i din skickat-utkorg ifall de skulle börja trixa och ljuga om att de inte fått något uppsägning, vilket är förekommande. Låt bristen på kundbemötande bli ännu en läxa för dig och andra att aldrig mer ha något med dem att göra.
Citera
2022-08-15, 17:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det fortsätter gå dåligt för Fria Tider på trustpilot.com.

171 omdömen och 82 % är i kategorin "Mycket dålig".

En person som gav bottenbetyg skrev så här:

Citat:
16 okt 2019 har jag tackat jag till prov prenumeration, har kunnat logga in 1 gång sen dess fungerade inte inloggning! försöte kontakta er och avbeställa tjänsten men har inte fått svar utan bara räkningar och påminelser! jag har skickat flera mail under dom senaste 3 åren men har aldrig fått svar tvärtom bara hotelser om inkasso! Det verkar att så fort man vill prova något så det blir livet ut när det gäller er!

Widar Nord som förut brukade gå i försvar på trustpilot.com har nu helt slutat med detta.
Citera
2023-03-05, 17:26
Medlem
ziggarillens avatar
Fick en faktura helt plötsligt för denna skittidning. Har aldrig kunnat logga in och dom är okontaktbara. Det var flera år sen jag jag betalade för vad jag förstår ett år a 365:-. Nu är jag så förbannad och funderar över hur jag ska gå vidare med bluffmakarna. Är det någon här som har polisanmält eller klarat sig ur deras obehagliga metod? Ofattbart hur dom kan bete sig så här istället för att skaffa kunder på rätt sätt. Får ta reda på imorgon vilken väg jag ska gå men polisanmälan ligger också nära till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in