2023-03-05, 14:53
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var ett år sedan. Idag skulle stridsvagnen sprängt alla människor med sin kanon. Då kanske vissa ryska soldater trodde att de skulle befria ukrainarna.
På det viset, det missade jag. Rätt ska vara rätt, tack för info. 👍
Citera
2023-03-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Israels annektering blev godkänd av USA 2020. Du kan inte inte bara göra regler efter att ett krig har startat. Varför var det ok 2020, men inte 2022? Det är just den slags "låtsas-regelsystem" som Ryssland opponerar sig mot, och på just den punkten har de helt rätt.

Det man borde göra är i så fall att sätta sig ner och hålla en slags världskonferens där man löser 4-5 konflikter på en gång, inklusive Ukrainakonflikten så klart. Så man ser att samma regel exekveras likadant över alla 5 krigen.

Så; Ryssland opponerar sig mot ett ”låtsas-regelsystem” genom att själva agera på det sätt som de kritiserat? Förmodligen logik för ryssar, obegripligt för oss normala.

Ryssarna kunde ju annars tålmodigt ha drivit sin tes om ”rättvisa” och avstått från krigsbrott/ folkmord. Då hade de kanske haft större trovärdighet. Nu har de sänkt sitt rykte och trovärdighet för överskådlig tid, och det inbillade ”brödraskapet” med Ukraina har de upplöst förmodligen för gott.
Citera
2023-03-05, 15:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Så; Ryssland opponerar sig mot ett ”låtsas-regelsystem” genom att själva agera på det sätt som de kritiserat? Förmodligen logik för ryssar, obegripligt för oss normala.

Ryssarna kunde ju annars tålmodigt ha drivit sin tes om ”rättvisa” och avstått från krigsbrott/ folkmord. Då hade de kanske haft större trovärdighet. Nu har de sänkt sitt rykte och trovärdighet för överskådlig tid, och det inbillade ”brödraskapet” med Ukraina har de upplöst förmodligen för gott.

Sättet de opponerar sig på är så klart fel ja. Det är någon slags misslyckad biblisk rättvisa, bara det att det går ut över Ukraina istället för USA.

Jag snackade med min (donetsk-)ukrainska väninna igår. Hon sa: "This is very sad. When we stood together like brothers (sic! hennes engelska är inte alltid jättebra) we could do anything. We defeated the nazis and we went to space. Now we are just fighting each other". Jag tycker det är ett kärnfullt citat. Den säger också något om att de har lite svårt att "släppa" tanken om att de inte hör ihop.
Citera
2023-03-05, 15:10
Medlem
Mindbusinesss avatar
Vad tycker Putins fanclub om övriga länder som stödjer invasionen?
Dessa sju länder stödde Ryssland och röstade emot resolutionen:
Belarus
Eritrea
Nordkorea
Mali
Nicaragua
Syrien
Citera
2023-03-05, 15:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
"största ansvaret" tycker jag är ett domstolsaktigt sätt att resonera. Jag förkastar tankemodellen att vi (som svenska medborgare och deltagare i politik*) måste bestämma vem som har mest rätt, och hålla med den.

Jag konstaterar att USAs agerande är en orsak till kriget.
Rysslands agerande är också en orsak till kriget.

Om vi egentligen bryr oss om folk som dör, så måste vi ta till oss det. Och därefter agera för att minimera det i framtiden, så gott det går.

Vad kan Ryssland lära?
Hur kan vi påverka Ryssland?
Vad kan USA lära?
Hur kan vi påverka USA?

I detta krig, och i framtida.

Detta är väldigt lätt att förstå. Varför finns det folk som inte kan förstå det efter 1000 inlägg? De har spenderat hundratals timmar på konflikten. Hur kan det komma sig? Hur ska det jag skrev ovan formuleras bättre?

* Situationen är en annan om där en dag skall diskuteras skadestånd, eller eventuellt i någon krigsrättegång.
Det USA och väst skall lära sig av konflikten är att den ryska förmågan skall reduceras till en nivå där de inte ens själva tror att de kan realisera sina drömmar om en stormakt med Sovjetunionens gränser. Då får vi fred i Europa.

Som Anders Åslund nyligen påtalade: SSSR hade 15 delrepubliker. Endast en av dem har startat krig mot de andra efter 1991*, de övriga är glada över sitt oberoende. Men du fortsätter med en dåres envishet att bortförklara Rysslands aggression och erövringskrig genom att dag ut och dag in älta USA, USA, USA. Just det USA som gjort allt för att varna för detra krig fram tills invasionen startade. Denna besatthet kompletteras med en småaktig ekonomisk analys som konstigt nog ALLTID landar där Kreml vill: det är för dyrt att stödja Ukraina så vi borde sluta.

Alla i tråden ser igenom dig och din påstådda neutrala objektiva analys som du spammar tråden med 24/7.

*) Konflikten mellan Armenien och Azerbajdzjan startade redan 1988 under sovjet-tiden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-03-05 kl. 15:36.
Citera
2023-03-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Vad tycker Putins fanclub om övriga länder som stödjer invasionen?
Dessa sju länder stödde Ryssland och röstade emot resolutionen:
Belarus
Eritrea
Nordkorea
Mali
Nicaragua
Syrien

Det är bara sex länder på listan. Iran du glömde?
Citera
2023-03-05, 15:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det USA och väst skall lära sig av konflikten är att den ryska förmågan skall reduceras till en nivåmdär de inte ens själva tror att de kan realisera sina drömmar om en stormakt med Sovjetunionens gränser. Då får vi fred i Europa.

SSSR hade q5

Jag vet inte om du är full. Jag menar, vad ska de lära om sig själva?
Citera
2023-03-05, 15:32
Medlem
Citat:
Hur kan han göra den call att det är 50% chans att Ukraina behåller Bakhmut i detta läge? Han tappar all analytisk trovärdighet! (om han hade någon)

Om han har rätt är det väl du som tappar all analytisk trovärdighet, inte han .
Citera
2023-03-05, 15:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Om han har rätt är det väl du som tappar all analytisk trovärdighet, inte han .

Ja. Om Ukraina håller Bakhmut om låt oss säga en månad så har jag väldigt fel.
Citera
2023-03-05, 15:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Hur har det inte med kriget att göra? McCain står och talar till trupperna.

Lindsey Graham och John McCain, talar 2016 till den ukrainska sidan om support.
Vi minns alla diskussionerna om Javelins. Obama och Biden,som inte försåg Ukraina med tillräckligt med vapen, för att försvara sig mot de separatisterna, som hade stöd av ryss-land. ryss-land som stödde separatisterna med tanks.
Mot detta fick pro-Ukraina sidan, antitank vapen. Hur offensiva är antitank vapen
Man bör fundera på hur man förser ena sidan med offensiva vapen. Den andra med anti-tank vapen.
Sedan minns vi hur Trump utpressar Zelensky att gräva skit om Biden. Hur Trump anklagar Obama och Biden för att inte, förse Ukraina med vapen som de borde ha gjort och som Trump sedan gjorde.

McCain och Graham talar till trupperna 2016, för att stödja den materiellt underlägsna Ukrainska sidan.
Man måste här fråga sig, hur fan är det möjligt, att på Ukrainas mark, ska behöva stå och stötta ukrainare, mot separatister stödda med tunga vapen???
Den försvarande sidan,igen, utmålas som banditer och support till dessa försvare, är….hör och häpna…krigsivrare??!! Va i h-e tänker du med?
Citera
2023-03-05, 15:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag vet inte om du är full. Jag menar, vad ska de lära om sig själva?
Inlägget var inte klart. Jag har editerat det nu.

USA och väst skall inte ändra någonting gentemot Ryssland. Kremls aggression skall stoppas nu inte i morgon, som du brukar föreslå. Återigen 100% vad Kreml önslar att vi skall göra. Konstigt, inte sant?
Citera
2023-03-05, 15:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det kan ha varit så att det var VLADIMIR PUTLER som kom in till förhandlingarna och vrålade "Jag ska återupprätta sovjetunionen! Och Warsawapakten!" Sedan bajsade han i en väska, gick ut, trillade i trappan och bajsade igen, och kröp ner i sin bunker. Västledarna tänkte att den här killen är ju helt galen och började förbereda sig för försvar av Europa.

Du menar att detta ligger i ena vågskålen och det du skrivit nedan ligger i den andra vågskålen? Vi har alltså dessa två alternativ att ta ställning till? Du har hittat på båda men framställer det ena i sämre dager så att man ska vara böjd att tro att ditt andra påhittade argument är det korrekta. Har du skrivit ett enda inlägg i den här tråden utan att använda dig av falsk argumentationsteknik?

Citat:
Eller så var det västvärlden som gärna ville prata, men inte ändra på något som hade med Nato att göra, be om ursäkt för Yanukovich-kuppen, eller tvinga Ukraina till att följa Minsk.

För alla andra som läser i den här tråden kan detta vara ett fint varnande exempel på hur personer med rysk agenda driver påverkanskampanjer. SVT har sammanställt en lista på falsk argumentationsteknik som man bör vara observant på: https://www.svt.se/kultur/medier/trollsnack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in