2023-03-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Då får jag väl upprepa att värn- och totalförsvarsplikten är könsneutral så plikten att försvara varandra landar på alla.

Så kan du säga att kvinnor inte är värda att försvara och att de får försvara sig själva, så kan jag svara med att totalförsvarsplikten är könsneutral så plikten att försvara varandra landar på alla osv osv osv.

Men hur stor andel är kvinnor av dem som verkligen har till uppgift att stoppa fienden med vapen? Inte hög.
Citera
2023-03-05, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Men hur stor andel är kvinnor av dem som verkligen har till uppgift att stoppa fienden med vapen? Inte hög.

Det vet vi först vid en eventuell invasion.
Citera
2023-03-05, 13:35
Medlem
Citat:
Det vet vi först vid en eventuell invasion.

Vi vet väl redan nu hur hög andel av dem som har fullgjort vapenutbildning som är kvinnor, inga andra kommer blir uttagna till det. Är 3% kvinnor eller är det för högt räknat?
Citera
2023-03-05, 13:36
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:

Noll kvinnor ägnar sig åt strid vid fronten. Inget land har stridande kvinnor. Historiskt har det aldrig funnits.

Av någon jävla anledning finns det många myter om kvinnor som är lika bra krigare som män, jag har svårt att förstå varför... någon slags urgammal feminism, eller manlig fantasi om att det finns enhörningar till kvinnor som är lika kompetenta som män?

Motbevisa mig gärna.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-03-05 kl. 14:07.
Citera
2023-03-05, 13:37
Avstängd
Citat:
Vi vet väl redan nu hur hög andel av dem som har fullgjort vapenutbildning som är kvinnor, inga andra kommer blir uttagna till det. Är 3% kvinnor eller är det för högt räknat?

2020 var det 17%
Citera
2023-03-05, 13:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Noll kvinnor ägnar sig åt strid vid fronten. Inget land har stridande kvinnor. Historiskt har det aldrig funnits.

Motbevisa mig gärna.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Women_in_combat
Citera
2023-03-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Motbevisa mig gärna.

Det är nog ingen som kan motbevisa det, kvinnorna kan ju bryta en nagel om de skulle strida vid fronten.
Citera
2023-03-05, 13:42
Avstängd
Citat:
Det är nog ingen som kan motbevisa det, kvinnorna kan ju bryta en nagel om de skulle strida vid fronten.

Citera
2023-03-05, 13:48
Medlem
Citat:

Ingen jämlikhet där alltså, bara 1 av 6 är kvinnor och säkerligen kommer en högre andel kvinnor falla ifrån när det blir allvar.
Citera
2023-03-05, 13:52
Avstängd
Citat:
Ingen jämlikhet där alltså, bara 1 av 6 är kvinnor och säkerligen kommer en högre andel kvinnor falla ifrån när det blir allvar.

Jodå. De som är lämpade att strida strider oavsett om det är en man eller en kvinna. Resten får göra annat. Du hade tex inte varit lämpad att strida, trots att du är man, så då får du hjälpa till med allt annat som behövs.
Citera
2023-03-05, 13:56
Medlem
Citat:
Jodå. De som är lämpade att strida strider oavsett om det är en man eller en kvinna. Resten får göra annat. Du hade tex inte varit lämpad att strida, trots att du är man, så då får du hjälpa till med allt annat som behövs.

1 av 6 är kvinnor, det var inte mycket till jämlikhet.
Citera
2023-03-05, 14:00
Avstängd
Citat:
1 av 6 är kvinnor, det var inte mycket till jämlikhet.

Tror ingen har påstått att det skulle vara 50-50 heller, bara att plikten är könsneutral. Det beror ju självklart på vilka fysiska förutsättningar en människa har. De som är lämpade för strid strider, resten får göra annat. Rätt självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in