2023-03-05, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vilka nya vapen? De har redan ersatt förlorade T-90 med gamla T-72, som de har fått ersätta med T-62. På samma sätt har de ersätta BTR-82, med BTR-70 och nu BTR-60. BMP-2 och 3 har ersatts med BMP-1 och nu MT-LB med påsvetsad 25mm fartygsakan från tidigt 1950-tal. På samma sätt så har AK-12 ersatts med AK-74, som ersatts med AKM, som har ersatts med M1891 Mosin-Nagant.

Så vad kommer härnäst för "nytt"? T-34, BTR-50 och musköter?
BTR-50 är redan vid fronten så det går bra nu för ryssen
Citera
2023-03-05, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Programmering, ahh antar du är en av de där folliehattarna dä är väl 5G och, Satanister som styr världen som ligger bakom
Tyskland vill öppna en fabrik för stridsvagnstillverkning i ukraina med kapacitet på över 400 vagnar
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/rheinmetall-talks-building-tank-factory-ukraine-report-2023-03-04/
Det där måste vara en tidningsanka, Kf51 Panther är en demonstrator och inget som går att massproducera.
Citera
2023-03-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Vad kan man tänka att MT-LB med fartygsautomatkanon har för användningsområde?

Anting som skydd mot drönare på viktiga knutpunkter, men jag antar att den inte har någon form av eldledningssystem, utan skytten får sikta själv, så förmåga är klart begränsad.

Bekämpa infanteri/lätta fordon kommer den att duga bra till, men hela konstruktionen ser helt befängd ut. Höjden gör att den syns på långt håll, och den extravikten längst bak och så högt lär påverka köregenskaperna rätt ordentligt.

Men i en försvarsgruppering bakom lämpligt skydd så bara tornet sticker upp kan den funka helt ok.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-03-05 kl. 11:39.
Citera
2023-03-05, 12:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Vad kan man tänka att MT-LB med fartygsautomatkanon har för användningsområde?

Tja, Ryssland har ju haft helt episka förluster av BMP.er, så gissningsvis är det tänkt som något typ av Ersatz-BMP, där tornet är monterat som det är, för att man inte ska förlora skyttegruppen.

Man kan ju tycka att det vore rimligare att bulta fast en ZU-23-2 med kanonsköld på taket. Om inte annat eftersom det då finns ammunition som är mindre än 50 år gammal.
Citera
2023-03-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Anting som skydd mot drönare på viktiga knutpunkter, men jag antar att den inte har någon form av eldledningssystem, utan skytten får sikta själv, så förmåga är klart begränsad.

Bekämpa infanteri/lätta fordon kommer den att duga bra till, men hela konstruktionen ser helt befängd ut. Höjden gör att den syns på långt håll, och den extravikten längst bak och så högt lär påverka köregenskaperna rätt ordentligt.

Men i en försvarsgruppering bakom lämpligt skydd så bara tornet sticker upp kan den funka helt ok.

Vilket missfoster...

En "rörlig" akan. Det är nästan så jag tycker synd om Ryssland. De närmar sig syriska inbördeskrigets nivåer med sina fordon. De har kört slut på hela sin krigsmakt verkar det som.

Har de fortfarande förmågan att utbilda nya soldater av någon kvalitet? Att återgå till "lära sig genom erfarenhet" funkar inte, folk dör i för hög takt. Jag trodde inte att Ryssland skulle sjunka så lågt som de gjort. Nästan, men bara nästan, så jag hoppas jag har fel och att de är bättre än jag tror.

Jag undrar vad som kommer hända när Ukraina drar igång sin offensiv under våren/sommaren.

Ryssland går ju mot äldre och sämre utrustning och lägre kvalitet på sina soldater, Ukraina går mot modernare och bättre utrustning och högre kvalitet på förbanden.
Citera
2023-03-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vilket missfoster...

En "rörlig" akan. Det är nästan så jag tycker synd om Ryssland. De närmar sig syriska inbördeskrigets nivåer med sina fordon. De har kört slut på hela sin krigsmakt verkar det som.

Har de fortfarande förmågan att utbilda nya soldater av någon kvalitet? Att återgå till "lära sig genom erfarenhet" funkar inte, folk dör i för hög takt. Jag trodde inte att Ryssland skulle sjunka så lågt som de gjort. Nästan, men bara nästan, så jag hoppas jag har fel och att de är bättre än jag tror.

Jag undrar vad som kommer hända när Ukraina drar igång sin offensiv under våren/sommaren.

Ryssland går ju mot äldre och sämre utrustning och lägre kvalitet på sina soldater, Ukraina går mot modernare och bättre utrustning och högre kvalitet på förbanden.

Ja, det ska bli mycket intressant! Ser fram emot när 90-vagnarna kommer igång, bara att hoppas det kommer med på video!
Citera
2023-03-05, 13:30
Medlem
flyer1s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=abKJ4X1uewA

Ukraina drar sig tillbaks från Bachmut. Dyr vinst för Ryssland om de inte lyckas inringa några ukrainare.

Från idag.
https://www.youtube.com/watch?v=0I-9xsP_Egw
Senast redigerad av flyer1 2023-03-05 kl. 13:40.
Citera
2023-03-05, 13:59
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det där måste vara en tidningsanka, Kf51 Panther är en demonstrator och inget som går att massproducera.

Sett flera artiklar om detta. De är den nya vagnen.
Tyskarna vill bygga en ny fabrik i Ukraina
Citera
2023-03-05, 20:19
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Från Storbritannien:
"In late February 2023, Russian mobilised reservists described being ordered to assault a Ukrainian concrete strong point armed with only ‘firearms and shovels’. The ‘shovels’ are likely entrenching tools being employed for hand-to-hand combat."

IQ fiskmås.
Citera
2023-03-05, 22:40
Medlem
Citat:
Från Storbritannien:
"In late February 2023, Russian mobilised reservists described being ordered to assault a Ukrainian concrete strong point armed with only ‘firearms and shovels’. The ‘shovels’ are likely entrenching tools being employed for hand-to-hand combat."

IQ fiskmås.
Kommer man SÅ nära förstår jag inte varför de inte använder handgranater?
Citera
2023-03-06, 10:24
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Nu är T-62 och BTR-50 bekräftade i tjänst på ryska sidan. Helt sinnessjukt….
Citera
2023-03-06, 15:41
Medlem
HRTs avatar
När inte ens ryssarna själva har stort hopp
https://www.youtube.com/watch?v=hDCyQhwU0c8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem