2022-05-02, 16:13
Medlem
De første av 236 T-72M1 er nå ankommet fronten i Donbas, og kommer nok godt med.
https://twitter.com/visegrad24/status/1521040691241136128

Og så fortsetter det å brenne rundt omkring i Russland. Denne gangen en ammunisjonsfabrikk i Perm som er ganske langt inn i Russland.
https://twitter.com/mhmck/status/1521118079157248007
Citera
2022-05-02, 16:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
De første av 236 T-72M1 er nå ankommet fronten i Donbas, og kommer nok godt med.

Og så fortsetter det å brenne rundt omkring i Russland. Denne gangen en ammunisjonsfabrikk i Perm som er ganske langt inn i Russland.

När Valerij Gerasimov ska redogöra för läget, för Putin, så får han sitta på en kudde. Tvivlar någon på den ukrainska militära förmågan så kan han dra ner byxorna och visa skadan.
Citera
2022-05-02, 16:27
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:

Är det nån som har koll på om det genomförts några modifikationer på vagnarna från Polen? För att komma tillrätta med de värsta svagheterna som Ukraina utnyttjat?

Perm? Det är väl nästan 150 mil in i Ryssland från Ukraina? Det måste ju vara lokalt motstånd. Antingen folk som inte gillar Putin et al, eller folk med band till Ukraina eller en kombination.
Citera
2022-05-02, 16:29
Medlem
Karnivorens avatar
Jag tror att det kan vara så att ett gäng i toppen bör fundera på att borsta upp sina kunskaper i Koreanska och lära sig grunderna i Juche... Har svårt att se vilka andra som kommer vara sugna på att erbjuda skydd åt dem.
Citera
2022-05-02, 16:49
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Herregud. Vad är det med rysk ammunition och självantändning. Först var det ryska stridsvagnar, med deras ogenomträngliga snuttefiltgaller, där ammunitionen spontanantände, därefter så var det Moskva, som hade "världens bästa luftvärn" som börja spontanantända (förvisso i en "storm" som på bild såg nästan spegelblank ut) och därefter ett antal ammunitionsdepåer. Nu är det ryska ammunitionsfabriken som spontanantänder. Detta efter att ryska kemiska fabriker (som tillverkar lösningsmedel till bl.a. ammunitionsindustrin), militärteknologiska institut, rekryteringskontor, kraftverk, bränsledepåer m.m. har spontanantänt.

Får inte ryska anställda gå introduktionsutbildning i brandsäkerhet? Jag ger mig f-n på att de inte ens går utbildning i säkra lyft och att de slarvar med både reflexvästar, skyddsskor, hörselskydd och skyddsglasögon.
Citera
2022-05-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Herregud. Vad är det med rysk ammunition och självantändning. Först var det ryska stridsvagnar, med deras ogenomträngliga snuttefiltgaller, där ammunitionen spontanantände, därefter så var det Moskva, som hade "världens bästa luftvärn" som börja spontanantända (förvisso i en "storm" som på bild såg nästan spegelblank ut) och därefter ett antal ammunitionsdepåer. Nu är det ryska ammunitionsfabriken som spontanantänder. Detta efter att ryska kemiska fabriker (som tillverkar lösningsmedel till bl.a. ammunitionsindustrin), militärteknologiska institut, rekryteringskontor, kraftverk, bränsledepåer m.m. har spontanantänt.

Får inte ryska anställda gå introduktionsutbildning i brandsäkerhet? Jag ger mig f-n på att de inte ens går utbildning i säkra lyft och att de slarvar med både reflexvästar, skyddsskor, hörselskydd och skyddsglasögon.
Ja, du kan så si. To arbeidere døde, mens en har så mye brannskader at det høres dødelig ut.
De skal produsere rakettmotorene til Grad- og Smerch-raketter på denne fabrikken.

Det kan være sabotasje, men det kan også være det vanlige russiske problemet som vestlige selskaper innen energi har sett over flere år der borte som - kommer nok arbeidere edrue slik at vi kan starte produksjonen? Både overtid, bakrus, dårlige sikkerhetsrutiner og slitasje på utstyr bidrar til mye høyere ulykkesrate enn i vesten.
Citera
2022-05-02, 17:27
Medlem
Citat:

Frågan är om det beror på ren inkompetens eller om det är medvetna aktioner av arbetare som inte vill jobba konstant övertid eller är förbaskade över att deras söner kastats in och dött i denna särskilda operation.
Citera
2022-05-02, 17:29
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Är det nån som har koll på om det genomförts några modifikationer på vagnarna från Polen? För att komma tillrätta med de värsta svagheterna som Ukraina utnyttjat?

Perm? Det är väl nästan 150 mil in i Ryssland från Ukraina? Det måste ju vara lokalt motstånd. Antingen folk som inte gillar Putin et al, eller folk med band till Ukraina eller en kombination.

För att lösa det största konstruktionsfelet så får man nog flytta hela magasinkarusellen, placera den längre bak och sedan skapa en skyddsbarriär mellan ammunitionen och besättningen. Det tror jag inte är särskilt enkelt tyvärr. Ryssarnas försök med s.k. cope cages har inte heller gett någon vidare framgång.

Men jag vet å andra sidan inte om ryssarna har några takdetonerande projektiler i stil med NLAW, det är ju framför allt den som käkat upp de ryska T-72orna så här långt.
Citera
2022-05-02, 17:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Frågan är om det beror på ren inkompetens eller om det är medvetna aktioner av arbetare som inte vill jobba konstant övertid eller är förbaskade över att deras söner kastats in och dött i denna särskilda operation.

Ryssland ansåg att de hade femtekolonnare inne i Ukraina som skulle tillförsäkra en säker seger.

Men tydligen var det tvärtom.
Citera
2022-05-02, 17:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Här är några minröjare som återvänder från sitt värv:

https://twitter.com/visegrad24/status/1508608029792608259?t=AO9BjRWD8BWA0txX2ox6ag&s=19

Har väl länkats innan i o f s.
Citera
2022-05-02, 18:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Det har varit på tok för mycket på för kort tid, för att den sedvanliga ryska inkompetensen och motivationsbristen ska vara orsaken. Vissa av fallen, skulle Ukraina ligga bakom, men i övrigt så måste det vara ryssar som gör det på eget bevåg, eller en motståndsrörelse inom statsapparaten.

Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
För att lösa det största konstruktionsfelet så får man nog flytta hela magasinkarusellen, placera den längre bak och sedan skapa en skyddsbarriär mellan ammunitionen och besättningen. Det tror jag inte är särskilt enkelt tyvärr. Ryssarnas försök med s.k. cope cages har inte heller gett någon vidare framgång.

Att flytta karusellen är inte görbart, eftersom den måste befinna sig centrerat under tornet. Däremot så kan man flytta all den ammunition som förvaras lite överallt i stridsrummet (bakom och under säten, bredvid förarens ben o.s.v.) och placera den i ett påsvetsat utrymme i bakkant av tornet. Det och att lägga till splitterskydd ovanpå karusellen. I praktiken så har ryssarna gjort det (fast med ett nytt svetsat torn) på T-90M, som de har ett symboliskt antal av i tjänst.

Dock så behöver de ukrainska hjältarna fler stridsvagnar nu, och då är T-72 i befintligt skick det bästa vi kan göra. Men de kommer säkert att så massvis med M1 Abrams på sikt.

USA ska ju ändå ersätta befintliga M1.or med M1A3, som kommer att innebära så stora ändringar att man nästan lika gärna kan bygga nya som att modernisera befintliga vagnar. Tills dess så har USA 3700 M1A1 och M1A2 förrådsställda som de delvis kan leverera direkt till Ukraina, eller leverera till andra länder, för att frigöra deras stridsvagnar till Ukraina.

Citat:
Men jag vet å andra sidan inte om ryssarna har några takdetonerande projektiler i stil med NLAW, det är ju framför allt den som käkat upp de ryska T-72orna så här långt.

Ja, ryssarna ligger 40 år efter väst på pvrobotområdet, så de har inga takslående pvrobotar eller närpvvapen.
Däremot så har de takslående substridsdelar liknande svenskfranska BONUS och tyska SMArt och amerikanska SADARM. Den ryska varianten är dock mycket större p.g.a. deras primitiva teknik, så de har inte fått in den i vare sig 15,2cm artillerigranat, eller 22cm raketartilleri, utan bara i sitt 30cm raketartilleri.
Citera
2022-05-02, 18:18
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:

Låter kanske inte så troligt att Polen lagt energi på att lösa det problemet då... Får hoppas de saknar takslående och att de inte lyckas modifiera sina lidldrönare till att bära vapenlast som Ukraina gjort. Och att Ukraina jobbar bättre med flankskydd, understöd och tross.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in