Citat:
Ursprungligen postat av
WakeUpWakeUp
Var kritisk mot ryssarnas regim, sluta smutskasta den ryska befolkningen som inte kan bestämma något här överhuvudtaget. Har känt ryssar typ hela mitt liv i Sverige och blir arg på att höra så mycket lögner och propaganda om dom, jag stödjer inte deras invasion på något sätt (varit rätt aktiv i sociala medier med att kritisera invasionen och stödja ukrainare) men blir så trött av allt vinklad och generaliserad dynga, ibland rent påhitt skapat för att misskreditera ryssarna.
Det är en mycket liten andel användare här som hatar ryssar och är så kritisk till gemene ryss att han vill se dem alla dö. Förmodligen mindre än 20 enskilda användare som regelbundet postar sådant.
Detsamma gäller användare som hatar ukrainare, även om de är något fler (med stor sannolikhet beroende på ryska påverkansoperationer, givet stavning, sätt att skriva och uttalanden i sak). Förmodligen rör det sig här om runt 30-50 användare totalt.
Det handlar alltså om långt under 100 enskilda användare, MEN, de är mycket produktiva.
Problemet jag ser, främst med den proryska sidan i debatten, är att militär erfarenhet, militärteknisk kunskap och förståelse för, samt erfarenhet och kunskap kring, taktik och strategi i princip helt saknas. Det svamlas hej vilt om NATO-trupper i Ukraina, att ryska förluster skulle kunna räknas i enstaka tusental totalt, juderymdödlor och konspirationsteorier. Något reellt intresse för en politisk, strategisk/taktisk eller teknisk diskussion finns sällan eller aldrig.
Alla kartor säger emot dem, inräkning av förlorade fordon och förlustestimat baserade på bl.a. sådant bortser man helt ifrån.
Det blir, kort sagt, svårt att ta de här människorna på allvar, då de varken är ideologiakt kapabla, eller har de kunskapsmässiga färdigheter som krävs för, en seriös diskussion i ämnet.
Ett bra exempel är att man, i princip alltid, blandar in politiskt och ideologiskt hokuspokus i diskussionen när jag försöker att diskutera taktik och strategi. Ett annat exempel är den tröttsamma (och rent sakligt felaktiga) whataboutismen som kryper fram när de få argument de har för sin sak har smulats sönder. Då ska det svamlas om USA och deras snedsteg, som om det på något underligt och totalt moralbefriat sätt skulle rättfärdiga ryska robotnedslag i hyreshus.