2022-03-27, 15:03
Bannlyst
II r ondskefull.
Citera
2022-03-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det har du ju rtt i, han dog i originalet. Spelade de in olika slut och valde ett frst p klippbordet, fr att sen vlja ett annat mnga r senare? Det gr ju egentligen inte s stor skillnad d han likvl r vldigt gammal, verlevt mycket och nu mest beskdar livet som var. Men r det hela skillnaden?

Skillnaden r att han inser att han pissat p sitt liv genom att bli Gangster, vilket han vgrade hrt i sin ungdom, han frstrde allt i sin vg, Mrdade till och med sin egen bror Fredo Urskilningslst nr han frskte rdda ett uns av sin familj, Michael sg till att den sammanhllning som fanns i familjen i del 1 var helt utraderad i del 3, och det var det Fredo sg var p vg att hnda.

den nya 3:an r bttre nu n tidigare eftersom Coppola radikalt klippt om filmen s som han hyfsat radikalt har klippt om Apocolypse och frenat gamla Apocolypse med Redux och gjort det till samma film.
Citera
2022-03-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I dag r det p pricken 50 r sedan Gudfadern hade premir!
Den hyllades stort p Oscarsgalan i USA med stende ovationer.
Citera
2022-03-30, 17:49
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Tnkte om det var fr att man ville ppna upp fr en eventuell Gudfadern 4. Men det lter ju jvligt lngskt, s pass mnga r senare.

Det fanns planer att gra en fjrde film. Men skulle ej handla om Michael. Den skulle utspela sig under tv epoker precis som tvan. De Niro skulle terigen spela Vito, denna gng under 1930-talet och med Leonardo DiCaprio som en ung Sonny. Sedan skulle man f flja Vincent (Andy Garca) i hans roll som Corleones verhuvud genom 1980-talet.

Citat:
Lste nu ngon artikel som menade att han inte dog s att han ska f leva ett lngt liv, och om jag frsttt det rtt, f knna samvetskval fr att han ltt mrda sin bror Freddo.

Filmen avslutas med ngot citat om cent anni. Inledningen ska tydligen vara lite annorlunda, de frsta 20 minuterna.

https://www.google.se/amp/s/www.poly...chael-corleone

Ett lngt liv fick han ju ven i original-klippning. Han dr som ldring av till synes naturliga orsaker.
Citera
2022-11-22, 17:19
Medlem
Geomeisters avatar
En trevlig bonus till dessa filmer r The Freshman (1990). Marlon Brando har en halvstor roll och ven om det r ngot helt annat n trilogin finns det tydliga kopplingar till Gudfadern serien. Det blir lite som en parodi/hyllning.
Citera
2023-03-04, 18:48
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har inga problem med Sofia Coppolas insats som Mary i trean, hon knns helt rtt fr rollen. Spontan, skojfrisk, nyfiken, flirtig och framfr allt knns det att hon bottnar i bde den syditalienska kulturen och i det dr svrfngade att vara runt tjugo, p vg ut ur tonren. Kemin bde med Andy Garcia och med Pacino fungerar ocks utmrkt. Hon r ingen eklatant sexbomb, men det fnns heller ingen anledning att hon skulle vara det - det r viktigt fr balansen i filmen att hon inte framstr som erfaren eller rrad (Madonna, som ville ha rollen, hade varit en katastrof!).

Dremot kan jag stra mig p att Bridget Fonda som Vincents tidigare flickvn bara frsvinner ur filmen efter den dr scenen med attentatsfrsket. Den scenen knns isolerad - men jag insg fr ett par r sedan nr jag sg om filmen att den etablerar en viktig pong: Vincent r beredd att offra sina flickvnner och se dem d, om han bedmer det som ndvndigt, Killens hrdhet under den charmiga ytan blir tydlig i just den scenen.

Det r vl att ta i att kalla henne "flickvn", hon r ju bara ett "One Night Stand" som han raggar upp p Michaels party som ger rum under filmens frsta halvtimme, och journalist dessutom. Sedan figurerar hon ju p ett speciellt stt i just det misslyckade attentatsfrsket, de tv busarna frsker anvnda henne fr att komma t Vincent, men han avvpnar den ene fr att sedan iskallt avrtta honom, se till att befria bruden och avliva den andre ocks. Riktigt iskallt och strategiskt. Men drefter finns det ju ingen anledning att ha med henne i handlingen lngre, deras "relation" var bara ett engngsligg, och hon verkade fr vrigt inte srskilt taggad p att fortstta kontakten med den charmige gangstern efter att nstan ha ftt halsen avskuren i hans lgenhet.
Citera
2023-03-04, 21:12
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Det dr med att Gudfadern skulle romantisera maffialivet fr man hra ibland och man undrar ju om ni som pstr det har sett del tv? Nr Michael Corleone sitter ensam p bnken, ett skal till mnniska trots att han ntt toppen s r det inte romantisering av maffialivet jag tnker p...
En av storheterna med filmerna r ju att dom visar bda sidor av myntet och inte frsker skriva budskapet p nsan p skdarna utan lter oss dra vra egna slutsatser.

P ett stt gr den faktiskt det, dvs. romantiserar maffian och maffialivet. Ett perfekt exempel p motsatsen r "Donnie Brasco" (1997), som ven av riktiga fre detta Cosa Nostra-medlemmar hyllats som den kanske mest realistiska maffiafilm som Hollywood ngonsin producerat, i god konkurrens med "Goodfellas" (1990). Joseph D. Pistone, den riktige Donnie Brasco, som p 1970-talet infiltrerade Bonannofamiljen i New York till den grad att han var p vippen att bli en "Made Guy", allts en officiellt invigd medlem i maffian, har berttat att de flesta maffiakillarna var vad han kallade "semi-literate at best", dvs. knappt lskunniga. Mnga hade slutat skolan runt 12 rs lder fr att istllet brja i det som WT-svenskar kallar "livets hrda skola", och de anvnde F-ordet i var och varannan mening. Ibland hade de gott om pengar efter en lyckad "score", men ofta levde de hand ur mun i lnga perioder emellan de lyckade sttarna, precis som verkligheten ser ut fr de flesta livsstilskriminella i dagens Sverige.

Inte direkt som de eleganta gentlemannagangstrarna i Gudfadern, som lyssnar p opera och citerar Machiavelli och italienska poeter, som visserligen ddar sina rivaler, men som fraktar knark (vilket r en seglivad myt att den riktiga amerikanska Cosa Nostran ocks skulle ha gjort, men de var redan frn brjan inblandade i narkotikahandeln) och som genuint tycks bry sig om den lokala communityn, nr de i sjlva verket utpressade fattiga italienska immigranter som ofta trodde att USA var lika korrupt som deras hemland Italien.
Senast redigerad av Venicones 2023-03-04 kl. 21:19.
Citera
2023-03-05, 10:41
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Fr tillfllet ligger Gudfadern I uppe p svtplay s jag tog mig fr att titta p den, eftersom det aldrig blivit av tidigare.

Jag r gravt besviken. Har i alla tider hrt om hur fantastisk den r, men det blev sannerligen platt fall fr mig.

Skdespeleriet r gravt ojmnt och undermligt. Ena stunden verspelar Marlon Brando s han framstr som en karikatyr p en maffiaboss, och ngon scen senare r allt sludder borta.

Mrkliga kompositioner av filmbilder. Konstiga klipp. Dlig ljussttning. Emellant amatrmssig knsla ver det hela. Hade hoppats p ngon cool twist ngonstans, men det var bara rakt berttat rtt igenom. Ingen spnning.

Det hr var inte alls vad jag frvntat mig.

Min primra knsla r att folk tycker den r bra fr att andra sger att den r bra - och sen har man inte valt att ht reflektera och tnka sjlv alls. Samma med skdespelare som Al Pacino... tycker han r rtt verskattad han med. Coppola verkar ha gjort ett hafsverk hr. verskattad han med.

Men fortstt gilla d ni som gillar den, fr all del.
Citera
2023-03-05, 16:02
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlluminatedAlien
Min primra knsla r att folk tycker den r bra fr att andra sger att den r bra - och sen har man inte valt att ht reflektera och tnka sjlv alls.

Skert r det s. Folk kan inte tnka sjlva heller, s r det bara.

Musiken av Nino Rota r ganska bra, resten kan man skippa.

Nino Rota r en av de mest knda av italienska filmkompositrer. Han gjorde ofta musiken till Fellinis filmer. Han r inte lika bra som Ennio Morricone (men han anses antagligen vara bttre n Morricone av mer arty farty-filmlskare).
Citera
2023-03-05, 19:11
Medlem
Bartman777s avatar
Gudfadern r en av mina favoritfilmer, och jag r verkligen inte den som rttar mig i ledet och "tycker som alla andra" eller fljer grupptryck.
Citera
2023-03-05, 20:23
Medlem
Dorniers avatar
Marlon Brandos Don Corleone (komplett med papper i kinderna), som ofta parodierats i olika sammanhang, samt Nino Rotas musik r det som sticker ut och som man minns frn filmen.

I vrigt r det inget som sticker ut och r minnesvrt.
Citera
2023-03-06, 21:31
Medlem
Gudfadern (1) p SVT1 23:05 idag. Dags fr njutning och nostalgi.

Citat:
Gudfadern
SVT1 Idag 23:05 - 01:55
Maffialedaren Vito Corleone och hans sner hller New Yorks undre vrld i ett jrngrepp med sina skoningslsa metoder.

Regi: Francis Ford Coppola

Medverkande:
Marlon Brando
Al Pacino
James Caan
Richard Castellano
Mario Puzo
Albert S. Ruddy
170min 1972
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera