2023-03-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Att bo i Täby 1985 är att jämföra med att bo i Märsta". Lyteskomiken står nog du för. Jag är född i Danderyd och hängde i Täby i 30 år. Nä det var och är inte Märsta.

Folk som får ett jobb som lärare eller sjuksköterska i Danderyd vill nog bo där med sina barn. Men det vill inte du utan du kan pendla från Järfälla. OK.

Vem som helst med jobb kunde köpa en villa i Danderyd åren 1800-2000 ungefär. Det var ett bättre samhälle. Vi kommer dit igen, när bubblan spricker tack vare normala räntor. Finns ingen anledning att Riksbanken stimulerar bostadsbubblor och segregation.

Gött! Men det var ju det här med att ha ett jobb i ditt exempel, det lär ju vara få förunnat i ditt scenario.
Citera
2023-03-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle du bara kunna utveckla hur dom gjort det. Konkret.

Förutom att Bangladesh har en stark it-sektor/industri, som direkt förklarar det, så har väst exploaterat billig arbetskraft och därmed kunnat lägga energi och resurser på techutveckling.Fler frågor?
Citera
2023-03-04, 17:32
Medlem
Citat:
"Att bo i Täby 1985 är att jämföra med att bo i Märsta". Lyteskomiken står nog du för. Jag är född i Danderyd och hängde i Täby i 30 år. Nä det var och är inte Märsta.

Folk som får ett jobb som lärare eller sjuksköterska i Danderyd vill nog bo där med sina barn. Men det vill inte du utan du kan pendla från Järfälla. OK.

Vem som helst med jobb kunde köpa en villa i Danderyd åren 1800-2000 ungefär. Det var ett bättre samhälle. Vi kommer dit igen, när bubblan spricker tack vare normala räntor. Finns ingen anledning att Riksbanken stimulerar bostadsbubblor och segregation.

Täby var ett sömnigt landsbyggdsområde 1985. Kallade sig tom stan på landet. De som bodde i husen där och då var arbetarklass, undre medelklass och lite medelklass i de finaste husen. Ungefär som Rimbo idag.

När en stad expanderar kraftigt i invånarantal så ändras ju per automatik preferenserna för områdena. Det är naturligt och inget du kan återställa. 1980 bodde 650k i Sthlms kommun. Idag 1000k. En ökning på +50%.

Ingen har idag samma jobb i 50 år. Att kunna räkna med att bo 5 minuters promenad till jobbet hela livet är en utopi. Att du OCH din partner ska kunna göra det är ännu mer av en utopi. Runt 30-45 min till jobbet får man åtminstone räkna med. Eller ska sjuksyrran flytta till Söder när hon byter jobb till SöS med hela familjen och sen till Huddinge när hon börjar där?

Hur många på Solsidan tror du had några minuters promenad till jobbet? Tycker du synd om alla dessa stackare där som inte har det och tycker du att det är för jävligt.
Citera
2023-03-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Täby var ett sömnigt landsbyggdsområde 1985. Kallade sig tom stan på landet. De som bodde i husen där och då var arbetarklass, undre medelklass och lite medelklass i de finaste husen. Ungefär som Rimbo idag.

När en stad expanderar kraftigt i invånarantal så ändras ju per automatik preferenserna för områdena. Det är naturligt och inget du kan återställa. 1980 bodde 650k i Sthlms kommun. Idag 1000k. En ökning på +50%.

Ingen har idag samma jobb i 50 år. Att kunna räkna med att bo 5 minuters promenad till jobbet hela livet är en utopi. Att du OCH din partner ska kunna göra det är ännu mer av en utopi. Runt 30-45 min till jobbet får man åtminstone räkna med. Eller ska sjuksyrran flytta till Söder när hon byter jobb till SöS med hela familjen och sen till Huddinge när hon börjar där?

Hur många på Solsidan tror du had några minuters promenad till jobbet? Tycker du synd om alla dessa stackare där som inte har det och tycker du att det är för jävligt.
Det är klart att hon ska flytta när hon byter jobb. Man bor där man jobbar.
Helt självklart och har varit så i hela mänsklighetens historia.
Citera
2023-03-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det är klart att hon ska flytta när hon byter jobb. Man bor där man jobbar.
Helt självklart och har varit så i hela mänsklighetens historia.

Mmm blir ju jättekul för barnen att bryta upp skola, aktiviteter, vänner etc och byta kommun varje gång mamma/pappa har nytt jobb bara för att de ska slippa 30-40 minuter. Hur exakt löser du om paret inte har möjlighet att jobba i samma närområde? Ska de bli särbos?
Citera
2023-03-04, 17:46
Medlem
Citat:
Mmm blir ju jättekul för barnen att bryta upp skola, aktiviteter, vänner etc och byta kommun varje gång mamma/pappa har nytt jobb bara för att de ska slippa 30-40 minuter. Hur exakt löser du om paret inte har möjlighet att jobba i samma närområde? Ska de bli särbos?
Får de väl bli då.
Om de nu är så jävla dumma att de byter till ett jobb som inte är där de bor.
Citera
2023-03-04, 17:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Det är ju kul att du talar om för mig hur det är att bo i Täby. När jag bott i Danderyd i 30 år.

Ändå rätt kul hur du som inte bor i Danderyd argumenterar så du spricker för segregation. Medans jag som är född i Danderyd, med ensamstående förälder, motarbetar det.

Det finns inte längre någon koppling mellan "jobb" och bostad. Bostäderna har drivit iväg 2-3 gånger reallönerna och nu kan bara kapitalister bo i det tidigare breda samhället "Stockholms innerstad". Eller "förorterna" Danderyd och Lidingö.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-04 kl. 18:02.
Citera
2023-03-04, 18:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det vet ju du ingenting om eftersom du bor helt ensam och alltid har.

Lösningen kallas för SL och tunnelbanan. Inget du provat tydligen.

Intressant hur du tror att andra är intresserade av dina killgissningar om saker du inte vet någonting alls om. Eller ska jag säga gubbgissningar.
Citera
2023-03-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Får de väl bli då.
Om de nu är så jävla dumma att de byter till ett jobb som inte är där de bor.

Herregud. Hur många tror du häckar kvar på samma jobb I 50 år 2023?
Citera
2023-03-04, 18:10
Medlem
Citat:
Det är ju kul att du talar om för mig hur det är att bo i Täby. När jag bott i Danderyd i 30 år.

Ändå rätt kul hur du som inte bor i Danderyd argumenterar så du spricker för segregation. Medans jag som är född i Danderyd, med ensamstående förälder, motarbetar det.

Det finns inte längre någon koppling mellan "jobb" och bostad. Bostäderna har drivit iväg 2-3 gånger reallönerna och nu kan bara kapitalister bo i det tidigare breda samhället "Stockholms innerstad". Eller "förorterna" Danderyd och Lidingö.

Du har ingen aning om vart jag växte upp eller umgicks i min ungdom.

Det finns garanterat koppling mellan förmögenhet och bostad. 1985 var det ovanligt med entreprenörer som tjänade stora pengar. Nu har Stockholm extremt många framgångsrika entrepenörer som inte tar sin lön som inkomst av tjänst varför det är meningslöst att jämföra inkomst av tjänst med bostadspriserna I Sthlm.
Citera
2023-03-04, 18:11
Medlem
Citat:
Det vet ju du ingenting om eftersom du bor helt ensam och alltid har.

Lösningen kallas för SL och tunnelbanan. Inget du provat tydligen.

Intressant hur du tror att andra är intresserade av dina killgissningar om saker du inte vet någonting alls om. Eller ska jag säga gubbgissningar.

Snarare du som aldrig provat då du hävdar att man måste bo i Danderyd för att palla jobba där.

Varför bor folk på Solsidan? Hur många jobb finns på gångavstånd där?
Citera
2023-03-04, 18:11
Medlem
DVikings avatar
Herregud va mycket tjafs i tråden. The usual suspects at work of course...

Jag tycker nu att vi alla bör skänka en tanke till foxxi som lyckades pricka botten för sin försäljning av BRFn i Göteborg.

Mars börjar med en rejäl dipp, är det nu det vänder nedåt - 85k/kvm here we go!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in