2023-01-06, 14:15
Moderator
Morfar-52s avatar
"Mushroom growkit "Gränsbevakarna" / beslagtar ej." infogad./mod
Citera
2023-01-19, 14:20
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Fritt fram kan jag inte uttala mig om, men dom jag beställt från Nederländerna har alltid kommit fram 👍

Mina också aldrig blivit tagna ^^
Citera
2023-02-19, 13:54
Medlem
Väldigt sugen på att börja odla svamp.

Risken att growboxar blir tagna bör väl generellt vara låg om inte narkotikahundarna tränas i att sniffa sig till just growboxar? Boxarna i sig innehåller ju i ha droger eller psykoaktiva substanser. Edit: efter lite läsning här förstår jag att mycelet innehållet psykoaktiva substanser.

Jag hittade en polsk sida som sålde growboxar, även till utlänningar. Känns som att Polen inte alls bör vara ett lika riskfyllt land att mottaga dylika paket från jämfört med Holland.

Samtidigt hamnar väl paketen i samma terminal oavsett avsändarland.

Ett alternativ är att göra ett DIY growbox men detta verkar förhållandevis avancerat, eller är det någon som sitter på en bra manual för att lyckas med detta. Hittat en svensk sida som skickar sporer i en vätska inrikes.
Senast redigerad av Zyprexa 2023-02-19 kl. 14:06.
Citera
2023-02-19, 17:41
Medlem
Är ett tredje alternativ att köpa en growbox som bara innehåller själv substratet och att man sedan injicerar sporvätskan som jag sett säljas på en svensk site.

Är ju helt riskfritt om det är möjligt.

Mycket tacksam för kvalificerade svar.

Edit: (FB) Growbox utan nojja se hit!! hittade detta inlägg och ser nu att detta är det bästa alternativet för mig. Nu återstår det bara att hitta en kanyl
Senast redigerad av Zyprexa 2023-02-19 kl. 18:32.
Citera
2023-02-20, 09:31
Medlem
justinsane420s avatar
Hej alla glada svampare!

Jag ska köpa ett par grow kits nu och starta min första odling.

Min fråga lyder: Går det att odla svampen under lysrör eller måste boxen stå i ett fönster?

Lite solljus där jag bor ....
Citera
2023-02-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Hej alla glada svampare!

Jag ska köpa ett par grow kits nu och starta min första odling.

Min fråga lyder: Går det att odla svampen under lysrör eller måste boxen stå i ett fönster?

Lite solljus där jag bor ....

Även jag funderar på samma frågeställning. Känns som att det är lite olika bud och syn på saken.

Jag har ett ljust rum i en källare med ett fönster i söderläge och ett i öster. Mycket indirekt ljus i detta rum. Funderar på att ställa en eventuell odling i en hylla i detta rum, alltså inte direkt vid fönstret. Skulle det funka? Tänkte odla cambodian.

Så även jag skulle uppskatta generella insikter kring ljus från någon som odlat mycket. För egen del känns det inte aktuellt med någon artificiell belysning. Så vilka erfarenheter har ni av att utan artificiell belysning?
Senast redigerad av Zyprexa 2023-02-21 kl. 19:01.
Citera
2023-02-23, 22:38
Medlem
Hur gör man för att betala med krypto på elefanten?
Står att det ska gå men finns inget sånt val när man ska checka ut ..
Citera
2023-03-01, 19:29
Medlem
flykick666s avatar
Detta har säkert kommit upp i tråden innan men jag orkar inte gå igenom hela. Jag är på en budget med tänkte köra igång en svamp odling. Jag kan börja smått och utöka sen, jag vill bara veta om jag kan köpa typ den billigaste tryckkokaren jag hittar och burkar som passar i den och använda den första tiden när jag fixar substrat? Denna tänkte jag främst på: https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-tryckkokare-rostfritt-stal-20463650/?utm_campaign=PLA%20-%20Shopping%20-%20K%C3%B6k&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid =CjwKCAiAjPyfBhBMEiwAB2CCImPiKhiqQPTgsnCzHaxK3QNEV JhqW3bkXMweebkRMAeERqM1A2NrFRoC9isQAvD_BwE&gclsrc= aw.ds

Eller nått i denna stilen kanske? :; https://www.amazon.se/dp/B00RHK1A8W/ref=asc_df_B00RHK1A8W/?tag=prisjakt05-21&creative=380333&creativeASIN=B00RHK1A8W&linkCod e=asn&smid=ANU9KP01APNAG

Vad tror ni? Kan m,an börja med dessa och utöka till bättre modeller senare?
Citera
2023-03-04, 16:48
Medlem
TheEclipses avatar
Svamp growkit

Har funderat en längre tid på att börja microdosera och eftersom jag inte har någon svampkran så vill jag köpa ett growkit och lösa mina egna svampar.

Men det jag undrar är vad som händer om det stoppas i tullen? Har jag någon risk att bli dömd för något? Är väldigt nervös för att åka fast och sabba saker i livet pga det här.
Citera
2023-03-04, 16:53
Medlem
Sleepysuns avatar
Varför inte vänta ett halvår och plocka själv? Alternativt beställ inom landet.
Citera
2023-03-04, 16:57
Medlem
Köp sporer !
Det är inget svårt att odla svamp
Citera
2023-03-04, 17:12
Avstängd
Halloween2s avatar
Rätta mig nu men det blir väl inte olagligt förens du har sått fröna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in